لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

ثبت‌نام انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم در ایران آغاز شد


از ساعت هشت صبح روز سه‌شنبه ثبت‌نام نامزدهای یازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، به طور رسمی در وزارت کشور جمهوری اسلامی آغاز شد.

وزیر کشور ایران با حضور در جمع خبرنگاران، آغاز روند ثبت‌نام را رسما اعلام کرد.

ابلاغ دستور رسمی آغاز ثبت‌نام به استانداران و مسئولان انتخاباتی، از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد.

ثبت‌نام از نامزدهای انتخاباتی تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.

مصطفی نجار، وزیر کشور ایران در کنفرانس خبری امروز گفت بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان از ۲۲ ادریبهشت ماه و به مدت پنج روز انجام می‌شود و تا پنج روز پس از آن نیز قابل تمدید است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است برای نخستین بار همزمان با انتخابات شوراها روز ۲۴ خرداد برگزار شود.

این بار برخلاف دوره‌های گذشته، وزارت کشور زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات، این انتخابات را برگزار خواهد کرد.

وزیر کشور به عنوان رئیس، یک نماینده مجلس بدون حق رای، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات و هفت نفر از«شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان معتمدان مردمی» عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات هستند.

این تغییر توسط مجلس در قانون انتخابات لحاظ شد و در آن هنگام دولتی‌ها با آن مخالفت بودند.

به غیر از تغییر شکل در نحوه اجرای انتخابات، این انتخابات نخستین رای‌گیری برای تعیین رئیس جمهور پس از ناآرامی‌های انتخابات سال ۱۳۸۸ است که ده‌ها کشته و صدها زندانی در پی داشت.

از سوی دیگر اصولگرایان، که در دوره قبل حامی احمدی‌نژاد بودند، در این دوره نه‌تنها به وحدت نرسیده‌اند بلکه با ائتلاف‌ها و کاندیداهای متعدد بر روی زیر سئوال بردن کارنامه هشت سال گذشته دولت در سیاست داخلی، خارجی و اقتصادی تقریبا اتفاق نظر دارند.

ائتلاف پیشرفت یا ۲+۱ با عضویت علی‌اکبر ولایتی، محمد باقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل از جمله گروه‌های شاخص اصولگرایان است. در این گروه نیز، نشانه‌هایی از اختلاف به چشم می‌خورد؛ در حالی که علی‌اکبر ولایتی بر نظر علما و روحانیون برای کاندیدای نهایی این ائتلاف تکیه دارد، رسانه‌های نزدیک به قالیباف می‌گویند شهردار تهران نسبت به ولایتی در نظرسنجی‌ها وضعیت بهتری دارد.

جبهه پایداری که با رهبری فکری محمدتقی مصباح یزدی فعالیت انتخاباتی می‌کند و یکی از حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد بود، بر روی کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت اخراجی کابینه محمود احمدی‌نژاد اجماع کرده که با دلخوری برخی هواداران سعید جلیلی توام شده است.

ائتلاف ۵ نفره اصولگرایان هم با محمدرضا باهنر، یحیی آل اسحاق، منوچهر متکی و مصطفی پورمحمدی و محمدحسن ابوترابی اعلام موجودیت کرده است.

در این میان کاندیدای دولت و اصلاح‌طلبان هنوز مشخص نشده است. اگرچه گمان می‌رود اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر پیشین محمود احمدی‌نژاد نامزد احتمالی دولت در انتخابات باشد.

اصولگرایان منتقد دولت می‌گویند محمود احمدی‌نژاد می‌خواهد کاندیدای خود را به شورای نگهبان «تحمیل» کند و ممکن است در صورت رد صلاحیت مشایی رئیس دولت در اجرای انتخابات اخلال کند.

این گمانه‌‌زنی‌ها در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت تصریح کرد که کسی نخواهد توانست اجرای انتخابات را به تاخیر بیندازد. اظهاراتی که بسیاری مخاطب آن را دولت محمود احمدی‌نژاد دانستند.

از سوی دیگر اصلا‌ح‌طلبان هنوز کاندیدای خود را اعلام نکرده‌اند و دو چهره اصلی آنها یعنی محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی به‌صراحت گفته‌اند که اگر رهبر جمهوری اسلامی همراهی نکند نمی‌توان شرایط کنونی کشور را تغییر داد. با این حال نه هاشمی و نه خاتمی نامزدی خود را منتفی ندانسته‌اند. هاشمی رفسنجانی و خاتمی گفته‌اند که هنوز در حال بررسی شرایط هستند.

در روزها و هفته‌های اخیر، محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی به‌شدت مورد حمله نزدیکان و منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفته‌اند.

وزیر اطلاعات نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، هاشمی را «پیشگوی فتنه» خوانده و حتی گفت نظام به‌خاطر ملاحظاتی وی را حصر نکرده است؛ برادر آیت‌الله خامنه‌ای، محمد خامنه‌ای، هم هاشمی را مجری «طرح زمان‌بندی شده» آمریکا دانسته است.

محمد خاتمی، از سوی کیهان زیر نظر نماینده ولی فقیه، «مفسد فی‌الارض» و «وطن‌فروش» خوانده شده و فرماندهان سپاه و وزیر اطلاعات و اعضای شورای نگهبان و دیگر اصولگرایان بیش از بیش به وی حمله‌ور شده‌اند.

با این حال از میان اصولگرایان چهره‌های بارزی مانند علی مطهری خواستار کاندیدا شدن هاشمی و خاتمی شده‌اند و باهنر هم گفته است آمدن این دو بازی را عوض خواهد کرد. باهنر ‌می‌گوید در نظرسنجی‌های نهادهای حکومتی خاتمی و هاشمی رفسنجانی بر دیگر نامزدهای احتمالی پیشی دارند.
XS
SM
MD
LG