لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

کدخدایی احتمال تایید نامزدهای رد صلاحیت‌شده با حکم حکومتی را رد کرد


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان دستور رهبر جمهوری اسلامی برای نامزد نشدن محمود احمدی نژاد را در رد صلاحیت او بی‌تاثیر دانست و گفت که «بعید است» از میان نامزدهای رد صلاحیت‌شده فردی با «حکم حکومتی» رهبر جمهوری اسلامی تایید شود.

عباسعلی کدخدایی شامگاه شنبه، ۲ اردیبهشت، در یک برنامه تلویزیونی گفت که در قانون انتخابات ریاست جمهوری بررسی اعتراض‌ها به رد صلاحیت‌ها پیش‌بینی نشده و به همین دلیل اعتراض به رد صلاحیت در این انتخابات «تاثیری ندارد».

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد که «توصیه» رهبر جمهوری اسلامی به محمود احمدی‌نژاد برای نامزد نشدن در انتخابات ریاست جمهوری در بررسی صلاحیت وی « لحاظ نشده است مگر اینکه حکم حکومتی باشد».

وی افزود: «صلاحیت رئیس‌جمهور مستقر مانند دیگر افراد بررسی می‌شود و صلاحیت هر فرد فقط برای همان دوره است نه دوره‌های بعدی، مساله آقای احمدی‌نژاد هم مانند دیگر مسائل است و تفاوتی ندارد».

سخنان عباسعلی کدخدایی در حالی بیان شده که وی پیش از این در مصاحبه با هفته‌نامه مثلث گفته بود که «توصیه» رهبر جمهوری اسلامی به آقای احمدی‌نژاد می‌تواند به‌عنوان «امر قانونی محسوب شود».

شورای نگهبان صلاحیت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران و حمید بقایی، معاون وی در دولت دهم، را تایید نکرد.

محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی هنوز به این تصمیم شورای نگهبان واکنشی نشان نداده اند.

تنها علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد، در این باره گفته که این دو «برای عمل به تكليف انقلابی، ملی و دينی خود» نامزد شده‌اند و شورای نگهبان با تصميم خود «تكليف را از دوش» آنان برداشت.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره نامه محمود هاشمی شاهرودی، رییس هیات حل اختلاف قوا، به رهبر جمهوری اسلامی برای تایید صلاحیتمحمود احمدی‌نژاد منتشر شده بود.

کانال تلگرامی «دولت بهار»، نزدیک به محمود احمدی نژاد اما این گزارش‌ها را تکذیب کرده است.

در همین حال عباسعلی کدخدایی نیز گفت که «بعید می‌دانم، فرد دیگری مانند سال ۸۴ با حکم حکومتی تایید صلاحیت شود».

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ مصطفی معین و محسن مهر علیزاده پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان با درخواست غلامعلی حداد عادل رییس مجلس هفتم و «حکم حکومتی» رهبر جمهوری اسلامی تایید صلاحیت شدند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین خبر داد که رای‌گیری شورای نگهبان درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این دوره با ورقه و به صورت مخفی انجام شده است.

به گفته وی در این دوره نسبت به سال‌های ۸۸ و ۹۲ وقت کمتری برای بررسی صلاحیت نامزدها صرف شده و «چالش و مساله خاصی» وجود نداشته است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ شورای نگهبان صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس جمهوری ایران را رد کرد.

XS
SM
MD
LG