لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

ویکی‌لیکس: نگرانی اسپانیا از حمله‌ تروریستی به نیروگاه‌‌های اتمی‌اش


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
سایت‌ ویکی‌لیکس در ادامه انتشار اسنادی که منتسب به وزارت خارجه ایالات متحده است، گزارش‌هایی از سفارت آمریکا در مادرید منتشر کرده است که نشان می‌دهد دولت اسپانیا نگران حمله‌های تروریستی اسلامگرایان و گروه اتا به نیروگاه‌های اتمی این کشور است.

در گزارشی که آرنولد چاکن، کاردار سفارت آمریکا در مادرید، به تاریخ ۱۹ فوریه سال ۲۰۱۰ ارسال کرده است، وی با اشاره به مذاکرات خود با کارلوس تورس، یکی از مقام‌های اسپانیایی در امور منع گسترش سلاح‌های اتمی و خلع سلاح، می‌نویسد که دولت اسپانیا خواستار همکاری با آمریکا و دولت مراکش برای آمادگی فنی در مقابل حمله‌های ترویستی به نیروگاه‌‌های هسته‌ای خود است.

کاردار آمریکا به نقل از این مقام اسپانیایی می‌نویسد اکثر افرادی که در بمبگذاری‌های مادرید در سال ۲۰۰۴ دست داشتند مراکشی‌تبار بودند و از این رو بر ضرورت همکاری امنیتی با مراکش تاکید می‌کند.

برپایه این گزارش این مقام اسپانیایی اقدامات حفاظتی از نیروگاه‌های اتمی اسپانیا را «خوب» توصیف کرده اما این نیروگاه‌ها به گفته وی همچنان در برابر افراد «خودی» که می‌توانند به داخل نیروگاه‌ها بیایند و احتمالا قصد خرابکاری داشته باشند، آسیب‌پذیر است.

در این گزارش که ویکی‌لیکس آن را منتشر کرده، کاردار سفارت آمریکا می‌نویسد دولت اسپانیا درباره چنین سناریویی و نحوه مقابله با آن نگران است.

کاردار سفارت آمریکا در این سند می‌نویسد این مقام اسپانیایی هیچ چیزی درمورد اینکه آیا دولت اسپانیا دارای اطلاعات دقیق در مورد حمله اسلامگرایان یا گروه اتا به تاسیسات هسته‌ای است، ارائه نداد.

در سند دیگری که ویکی‌لیکس منتشر کرده و آن نیز مربوط به امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای اسپانیا است، سفارت آمریکا در مادرید به برخی از جزییات سوانح هسته‌ای و نفوذ به نیروگاه‌های هسته‌ای اسپانیا اشاره کرده است.

در این سند که منتسب به سفارت آمریکا در مادرید است و تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۰۹ را برخود دارد، تاریخچه‌ای از سوانح و حمله‌های تروریستی نیروگاه‌های اتمی اسپانیا گزارش شده است.

در این گزارش قید شده است که اسپانیا هشت رآکتور اتمی دارد که در شش نیروگاه واقع شده‌اند.

در این سند سفارت آمریکا یادآوری می‌کند که در سال‌های ۱۹۷۷-۸۲ گروه جدایی‌طلب باسک(اتا) حملاتی به نیروگاه در حال ساختی در لیمونیز انجام داد و بمب‌هایی در نزدیک رآکتورها و توربین‌های نیروگاه منفجر کرد.

این گزارش می‌افزاید گروه اتا همچنین از طریق بسته‌های انفجاری، نارنجک‌های دستی، آدم‌ربایی و ترور مهندسان و مدیران این نیروگاه درحال ساخت، در کار احداث این نیروگاه اخلال می‌کرد و سرانجام دولت در سال ۱۹۸۳ از ساخت این نیروگاه صرف نظر کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که اسپانیا پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و نیز بمبگذاری‌های سال ۲۰۰۴ اقدامات امنیتی خود را برای حفاظت از نیروگاه‌های خود شدت بخشیده است.

سفارت آمریکا در مادرید به نگرانی دولت اسپانیا از «جهادی‌ها» اشاره می‌کند و می‌نویسد در گزارشی که سازمان امنیت اسپانیا در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد، تصریح شده بود که مرگبارترین حمله «جهادی‌‌ها» به اسپانیا می‌تواند با حمله به نیروگاه‌های اتمی به وقوع بپیوندد.

در ادامه این گزارش قید شده است که اسپانیا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است که مقاومت و زیرساخت‌های نیروگاه‌های خود را مورد بررسی قرار دهد که نتیجه آن به گفته آژانس «عالی» بوده است.

در این گزارش به شماری از حوادث در نیروگاه‌های اسپانیا اشاره شده است و به گفته سفارت آمریکا به نظر می‌رسد تدابیر حفاظتی نیروگاه‌ها بهبود پیدا کرده باشد.

سفارت آمریکا یادآور می‌شود در سال ۲۰۰۲ شماری از فعالان «صلح سبز» به نیروگاه خوزه کابررا، هجوم برده و به گنبد رآکتور پلاکارد نصب کردند.

در این گزارش آماده است در سال ۲۰۰۷ نیز فعالان «صلح سبز» از روی تاسیسات اتمی آلماراز با یک پاراگلایدر عبور کردند و شماری هم در همان روز با قایق‌های تندرو به آن نزدیک شدند و تعداد دیگری نیز خود را به در نیروگاه زنجیر کردند.

سفارت آمریکا می‌افزاید در سپتامبر سال ۲۰۰۷ در تاسیسات تولید سوخت خوزبادو، نگهبانان در محوطه نیروگاه لوح اورانیوم پیدا کردند که مسئولان معتقدند یکی از کارکنان می‌خواسته است آن را به خارج از نیروگاه قاچاق کند.

در ادامه این گزارش آمده است که نیروگاه‌های اتمی اسپانیا در ۱۵ ماه گذشته سوانحی داشته‌اند که در رسانه‌ها و سایت‌های ضدانرژی اتمی بازتاب داشته است.

در این گزارش قید شده است در نیروگاه آسکو در نوامبر سال ۲۰۰۷ مواد رادیواکتیو نشت کرد و علت آن هم ریختن پسمانده‌های رادیوآکتیو توسط یک کارگر ناوارد در استخر خنک‌کننده نیروگاه بوده است.

برپایه این سند در سال ۲۰۰۸ نیز ترکیدگی لوله هیدروژن در نیروگاه وندلوس۲، به آتش سوزی و در نهایت به خاموشی موقت نیروگاه منجر شد.
XS
SM
MD
LG