لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

چک و آمریکا در آستانه توافق بر سر احداث سپر موشکی


میرک توپولانک، نخست وزیر چک و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا(عکس: AFP)
میرک توپولانک، نخست وزیر چک و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا(عکس: AFP)

ميرک توپولانک، نخست وزير جمهوری چک اعلام کرد که اين کشور احتمالا اين هفته رسما اعلام خواهد کرد که حاضر است توافقنامه احداث سپر دفاع ضد موشکی توسط آمريکا را در خاک چک امضا کند.


سيستم سپر دفاع ضد موشکی شامل يک رادار بزرگ در جمهوری چک و ده ضد موشک در لهستان است که از سوی آمريکا پيشنهاد شده و گفته می شود که هدف از استقرار این سیستم، حفاظت از خاک اروپا در برابر حمله احتمالی کشورهای «یاغی» از جمله ایران است.


نخست وزير جمهوری چک در گفت و گو با روزنامه هوسپودارسک نوينی، چاپ پراگ، گفت: «من اطلاع دارم که آخرين مشکلات در اين زمينه رفع شده است.»


ناتو از روز چهارشنبه نشست سه روزه ای در بخارست برگزار خواهد کرد که بحث درباره سپر دفاع ضد موشکی، يکی از مباحث اصلی اين نشست عنوان شده است.


آقای توپولانک گفته است:«هيچ چيز در جلسه ناتو امکان امضای اين توافقنامه را از بين نمی برد.»


نخست وزير چک اشاره نکرد که چه زمانی و در کدام کشور اين قرار داد امضا خواهد شد، اما روزنامه «هوسپودارسک نوينی» در مقاله ای نوشت که قرارداد میان دو کشور روز پنجم ماه مه در کنفرانس دفاع موشکی در پراگ امضا خواهد شد.


سيستم سپر دفاع ضد موشکی شامل يک رادار بزرگ در جمهوری چک و ده ضد موشک در لهستان است که از سوی آمريکا پيشنهاد شده و گفته می شود که هدف از استقرار این سیستم، حفاظت از خاک اروپا در برابر حمله احتمالی کشورهای «یاغی» از جمله ایران است.

رییس جمهوری آمريکا و نخست وزير جمهوری چک، ماه پيش در واشينگتن اعلام کرده بودند که دو کشور به امضای قرارداد نزديک شده اند.


کارل شوارتزنبرگ، وزير امور خارجه جمهوری چک، روز يکشنبه گفته بود که يکی از بندهای قرارداد مربوط به مسائل زيست محيطی نياز به حل و فصل دارد ولی روز بعد سخنگوی اين وزارتخانه اعلام کرد که مشکل ذکر شده با پذيرش استاندارد زيست محيطی چک از سوی آمريکا، حل شده است.


روسيه با طرح استقرار سپر دفاع ضد موشکی آمریکا در شرق اروپا مخالف است و نگران است که اين اقدام تهديدی عليه روسيه بوده و به يک مسابقه تسليحاتی تازه منجر شود.


کاندوليزا رايس و رابرت گیتس، وزيران امور خارجه و دفاع آمريکا اوایل ماه مارس با سفر به مسکو تلاش کردند تا روسيه را متقاعد کنند که اين برنامه تهديدی برای این کشور نيست و روسيه اجازه خواهد داشت که از اين تاسيسات در چک و لهستان بازديد کند.


اما نخست وزير چک، روز دوشنبه گفت که هرگونه بازديد و نظارتی از سوی روسيه، بايد از طرف چک تائيد شود و چنين چيزی حتما بايد دو طرفه باشد. نخست وزير جمهوری چک اشاره نکرد که اين کشور مايل است از چه چيزی در روسيه بازديد کند.


قرارداد سپر دفاع ضد موشکی پس از امضاء طرفین بايد توسط پارلمان چک که تقريبا به طور مساوی بين دولت و مخالفانش تقسيم شده است، مورد تصویب قرار گيرد.


دولت چک از به همه پرسی گذاشتن اين طرح خودداری کرده و برآوردهای اوليه نشان می دهد که دو سوم مردم این جمهوری با برنامه ای نظامی که از سوی يک کشور ديگر در خاک کشورشان پياده شود، مخالفند.


آمریکا گفته است که به رغم مخالفت های روسیه، در ایجاد سیستم سپر دفاع موشکی، بسیار جدی است و برای سال آتی، بودجه ای معادل ۱۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار برای ادامه توسعه آن در نظر گرفته است.


واشینگتن می گوید که به رغم گزارش های سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره برنامه هسته ای ايران، استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا ضروری است و توانايی موشک های بالستيک ايران به اندازه کافی ايجاد خطر می کند.


XS
SM
MD
LG