لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

فروش ۳۶ ميليارد دلاری فيلم های هاليوودی در جهان


قسمت سوم مرد عنکبوتی هم همانند قسمت های قبلی کماکان در رده های بالای پرفروش هاست.( عکس: AFP)
قسمت سوم مرد عنکبوتی هم همانند قسمت های قبلی کماکان در رده های بالای پرفروش هاست.( عکس: AFP)

فروش فيلم های هاليوودی در سينماهای جهان در سال ۲۰۰۷ به ۳۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار رسيد و همزمان رکورد تازه ای برای فروش فیلم در آمريکا و کانادا نیز ثبت شد.


رکورد فروش بليت سينما در یک سال در آمريکا و کانادا به ۹ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار رسيده که نسبت به ارقام قبلی، ۳۰۰ ميليون دلار بيشتر است.


فروش جهانی فيلم ها هم نسبت به سال قبل، افزایش یافته و از رقم فروش ۲۵ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در سال ۲۰۰۶ به ۲۶ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار رسيده است.


این ارقام فروش، با وجود عرضه انواع دی وی دی، حضور سینماهای خانگی و انواع و اقسام شبکه های تلویزیونی که فیلم پخش می کنند، یک موفقیت برای هالیوود به شمار می رود.


رکورد فروشی که در سال گذشته به دست آمده، بر مبنای افزایش قيمت بليت نسبت به سال های گذشته است، و از نظر تعداد بليت فروش رفته، فروش سال گذشته يک رکورد محسوب نمی شود.


در سال ۲۰۰۷، حدود يک ميليارد و ۴۰۰ ميليون بليت در آمریکا و کانادا به فروش رفته که نسبت به رکورد فروش بليت در سال ۲۰۰۲، ۲۰۰ ميليون کمتر است.


موسسه فيلم آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد که در عين حال مخارج توليد فيلم در هاليوود به يک رکورد رسيده و توليد هر فيلم به طور متوسط ۱۰۶ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار هزينه دارد که نسبت به سال ۲۰۰۶، شش ميليون دلار بيشتر است.


مخارج توليد فيلم در هاليوود به يک رکورد رسيده و توليد هر فيلم به طور متوسط ۱۰۶ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار هزينه دارد که نسبت به سال ۲۰۰۶، شش ميليون دلار بيشتر است.
بر اساس آمار موسسه فيلم آمريکا، تعداد سينما رفتن برای هر فرد آمريکایی در طول یکسال، هشت بار است. کسانی که نژاد لاتين دارند، به طور متوسط ۱۱ بار در سال ۲۰۰۷ به سينما رفته اند که نسبت به سال پيشتر، سه بار در سال افزايش نشان می دهد، اما کسانی که نژاد آفريقايی- آمريکايی دارند، در سال ۲۰۰۶، نه بار به سينما رفته بودند که در سال ۲۰۰۷، به هشت بار در سال رسيده است.

پرفروش ترين فيلم های سال


بر اساس آماری که پيشتر اعلام شده بود، فيلم های دنباله دار که قسمت های قبلی آنها جزو پرفروش های سال های قبل بودند، کماکان بر گيشه های سينماهای دنيا حکومت می کنند؛ فيلم هايی چون مهاجمان دريای کارائيب، هری پاتر، مرد عنکبوتی و شرک که در صدر پرفروش ترين های سال ۲۰۰۷ قرار گرفته اند.


به اين ترتيب تمايل هاليوود برای به کار بردن فرمول های از پيش موفق و تکرار دنباله های فيلم های پرفروش قبلي، به يک اصل مسلم تبديل شده است.


به گزارش سايت باکس آفيس که به آخرين اخبار و ارقام فروش فيلم ها در جهان اختصاص دارد، فيلم مهاجمان دريای کارائيب:انتهای دنيا با فروش ۹۶۰ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار در سراسر دنيا لقب پرفروش ترين فيلم سال ۲۰۰۷ را از آن خود کرده است.


اين فيلم که در داخل آمريکا به فروش ۳۰۹ ميليون دلاری رسيده، سومين قسمت از مجموعه مهاجمان دريای کارائيب است که هر دو قسمت قبلی هم جزو پرفروش ترين های سال های قبل بوده اند.


فيلم دوم جدول هری پاتر و محفل ققنوس است؛ قسمت پنجم مجموعه پرفروش هری پاتر بر اساس رمان های رکوردشکن جی. کی. رولينگ – که برای خريد آخرين قسمت های آن، صف های طويل شبانه روزی در جلوی کتابفروشی های بسياری از کشورها تشکيل شد- از کمپانی برادران وارنر با فروش ۹۲۴ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار در جهان و ۲۸۸ ميليون و پانصد هزار در آمريکا، رتبه دومين فيلم پرفروش سال را به خود اختصاص داده است.



فیلم ۳۰۰ که سر و صدای زیادی در ایران به پا کرد در رتبه ششم پر فروش های هالیوود قرار گرفته است.

قسمت سوم مرد عنکبوتی هم همانند قسمت های قبلی کماکان در رده های بالای پرفروش هاست؛ این فیلم بر اساس کتاب مصور معروفی درباره مردی است که قدرت خارق العاده ای دارد و اين بار با موجود شری از جنس خود به مبارزه می پردازد؛ مرد عنکوبی با فروشی معادل ۸۹۰ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار در جهان و ۳۳۶ميليون و پانصد هزار دلار در آمريکا نشان داد که در آمريکا از هری پاتر هم محبوب تر بوده است، اما در جهان اقبال آن فيلم را کسب نکرده است.


قسمت سوم شرک هم با فروش ۷۷۳ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار در جهان، عنوان پرفروش ترين انيميشن سال و چهارمين فيلم پرفروش جهان را به خود اختصاص داده است. انيميشن شرک با فروش ۳۲۱ ميليونی در داخل آمريکا نشان می دهد که از فيلم دوم جدول پرفروش ترين های جهانی يعنی هری پاتر، در داخل آمريکا فروش بيشتری داشته است.


فيلم ترانسفورمر درباره نبرد افسانه ای روبات ها، اولين فيلمی است که بدون قسمت های حساب پس داده قبلی ساخته شده و توانسته است که در فهرست پرفروش ترين های سال، پس از چهار فيلم دنباله دار قبلی قرار بگيرد. اين فيلم ۶۹۰ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار در جهان و ۳۱۱ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار در آمريکا فروش داشته است.


کارتون فیلم سيمپسون ها هم که پس از موفقيت سريال کارتونی اش طی ۲۰ سال گذشته ساخته شد، همان گونه که انتظار می رفت در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت. فروش اين فيلم انيميشن، ۴۹۰ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار در جهان و ۱۸۰ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار در آمريکا بوده است.


فيلم افسانه ای ۳۰۰ با فروش ۴۵۴ ميليون و ۱۰۰ هزار، کارتون راتاتویی با ۴۰۳ ميليون و ۶۰۰ هزار، قسمت چهارم جان سخت با ۳۶۴ ميليون و ۲۰۰ هزار و اولتيماتوم بورن با ۳۱۳ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار در جهان، به ترتيب مقام های ششم تا دهم جدول پرفروش ترين فيلم های سال را به خود اختصاص داده اند.


در رده دهم تا بيستم، نام فيلم هايی چون دسته سيزده یار اوشن ، تعطيلات آقای بين و ساعت شلوغی ۳ ديده می شود.


XS
SM
MD
LG