لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۰

چهارشنبه خونین در عراق و سوریه؛ داعش ۵۵ نفر را اعدام و ترور کرد


تکریت؛ شهروندان غیرنظامی همراه نیروهای امنیتی کنار خودرویی که در حمله نیروهای داعش سوخته است.
تکریت؛ شهروندان غیرنظامی همراه نیروهای امنیتی کنار خودرویی که در حمله نیروهای داعش سوخته است.

گروه «حکومت اسلامی» یا داعش روز چهارشنبه بیش از ۵۰ نفر را در سوریه و عراق اعدام یا ترور کرد. این گروه همچنین روز پنج‌شنبه در مقابله با ارتش عراق یک هلیکوپتر نظامی را سرنگون ساخت که این رخداد به مرگ دو خلبان هلیکوپتر منجر شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از گروه ناظران حقوق بشر در سوریه گزارش داد که داعش روز چهارشنبه ۱۶ فروردین، ۳۳ نفر را در شهرک المیادین، استان دیرالزور سوریه، گردن زد، رخدادی که در فاصله آغاز سال ۲۰۱۷ تاکنون گسترده‌ترین کشتاری محسوب می‌شود که داعش مرتکب شده است.

این گزارش می‌گوید که قربانیان، همگی مردان جوان بین ۱۸ تا ۲۵ سال بودند، اما هویت آنها هنوز مشخص نشده و معلوم نیست آیا غیرنظامی بودند یا سربازانی که اسیر شده بودند.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز از قول مقامات پلیس عراق گزارش داده که داعش در همین روز با حمله به ایستگاه بازرسی پلیس ۲۲ نفر را در شهر تکریت عراق به قتل رساند.

به گفته این مقامات، حملات شبه‌نظامیان داعش در تکریت انتحاری بوده، اما قبل از آن که خود را منفجر کنند، ماموران پلیس و شهروندان غیرنظامی را به رگبار بسته‌اند. این حملات همچنین ۳۱ مجروح بر جای گذاشته است.

تکریت که زادگاه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، است مدتی به تصرف داعش درآمد اما نیروهای ارتش عراق حدود دو سال قبل آن را آزاد کردند. ارتش و نیروهای پلیس عراق هم‌اکنون تمرکز خود را بر آزادی شهر موصل گذاشته‌اند، جایی که مقر اصلی داعش در این کشور محسوب می‌شود.

منابع نظامی عراق روز پنج‌شنبه اعلام کردند که نیروهای داعش یکی از هلیکوپترهای ارتش را بر فراز موصل هدف قرار داده و سرنگون ساخته‌اند.

بر اساس اطلاعیه ارتش عراق، این هلیکوپتر ماموریت پشتیبانی از نیروهای پلیس را در غرب موصل بر عهده داشت که با سقوط آن، دو خلبان عراقی‌اش نیز کشته شدند.

این نخستین بار در جریان جنگ موصل است که شبه‌نظامیان داعش موفق می‌شوند هلیکوپتر ارتش عراق را سرنگون کنند. نیروهای داعش که کنترل خود بر شرق موصل را از دست داده است همچنان در مناطق شمال غرب و مرکز قدیمی موصل مقاومت می‌کند و در این راه غیرنظامیان را سپر انسانی خود قرار داده‌ است.

XS
SM
MD
LG