لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

صالحی: تصمیم مردم مصر مورد احترام همگان است


فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در رابطه با رویدادهای اخیر مصر پس از آن شدت پیدا کرد که قاهره تهران را متهم به «دخالت» در امور داخلی خود کرد.
فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در رابطه با رویدادهای اخیر مصر پس از آن شدت پیدا کرد که قاهره تهران را متهم به «دخالت» در امور داخلی خود کرد.
خبرگزاری‌های داخلی از گفت‌وگوی تلفنی علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران با محمد البرادعی، معاون رئیس جمهور موقت مصر در رابطه با تحولات اخیر این کشور عربی خبر داده‌اند.

این مکالمه صبح شنبه، ۲۲ تیر و تنها ساعاتی پس از بازگشت آقای صالحی از آنکارا، پایتخت ترکیه انجام شده است، سفری که موضوع محوری آن مصر و برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری این کشور بود.

بر اساس گزارش‌ها، وزیر امور خارجه ایران در مکالمه خود با محمد البرادعی خواستار حضور و مشارکت تمام گروه‌های سیاسی مصر در آینده سیاسی این کشور شده است.

آقای صالحی همچنین تاکید کرده است که باید «تصمیم و خواست» مردم مصر درباره آینده خود مورد احترام همگان باشد.

این گزارش‌ها می‌گوید که آقای البرادعی نیز خواستار «بهترین روابط» با ایران و تدوام رایزنی‌ها میان مقامات دو کشور درباره مسائل مهم منطقه شده است.

فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در رابطه با رویدادهای اخیر مصر پس از آن شدت پیدا کرد که قاهره تهران را متهم به «دخالت» در امور داخلی خود کرد و سخنان مقامات ایرانی در این‌ باره را دال بر «عدم درک صحیح آنها» از ماهیت تحولات مصر دانست.

مصر در روزهای اخیر شاهد اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری و بازداشت او و حامیان اسلام‌گرایش بوده است.

مقامات ایرانی نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند و از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به مردم مصر هشدار داده است که اجازه ندهند «دست‌های تفرقه‌افکنانه» این کشور را به سمت درگیری‌های داخلی سوق دهد.

اما وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای این اظهارات را نشانه‌ای از «دخالت» تهران در امور داخلی خود دانست و آن را محکوم کرد.

این ماجرا باعث شد که وزیر امور خارجه ایران بلافاصله با همتای مصری خود، محمد کامل عمرو، ارتباطی تلفنی داشته باشد و خواست جمهوری اسلامی برای داشتن «بهترین روابط با مصر» را به‌اطلاع او برساند.

علی اکبر صالحی روز جمعه، ۲۱ تیر نیز به آنکارا سفر کرد و در رابطه با تحولات مصر با مقامات ترکیه به رایزنی پرداخت.

او در دیداری با احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، اظهار کرد: «تصمیم مردم مصر مورد احترام همگان است و روند دموکراسی آغازشده در مصر، روندی پایدار خواهد بود و روز به روز مستحکم‌تر خواهد شد.»

خبرگزاری‌های ایران به اظهارات وزیر خارجه ترکیه در این دیدار اشاره‌ای نکرده‌اند.

ترکیه در رابطه با اقدام ارتش مصر در خلع قدرت از محمد مرسی، موضعی انتقادی داشته و آن را «کودتا» خوانده است. آنکارا همچنین خواستار دخالت شورای امنیت سازمان ملل متحد در تحولات مصر شده است.
XS
SM
MD
LG