لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

هشدار خامنه‌ای نسبت به شعارهای انتخاباتی


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت و در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به نامزدهای انتخابات هشدار داد شعاری ندهند که خارج از اختیارات رئیس جمهور باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آقای خامنه‌ای، وی که در جمع حامیان خود در تهران سخنرانی می‌کرد، انتخابات ریاست جمهوری ایران را یک «مسئله مهم بین‌المللی» توصیف کرد تا حدی که «اتاق‌های فکر جهانی و دشمنان ایران حتی مقدمات آن را با دقت رصد می‌کنند».

به گفته او، مردم ایران دنبال فرد اصلحی هستند که کشور را با سرعت به‌پیش ببرد، اما به موازات آن «دشمن» دنبال کسی است که ایران را به وابستگی و عقب‌ماندگی بکشاند.

آقای خامنه‌ای سپس به توصیف آن‌چه «تاکتیک‌های دشمن» در رابطه با انتخابات ایران می‌خواند، پرداخت و گفت که یکی از مهم‌ترین این تاکتیک‌ها «سرد کردن انتخابات» است.

او گفت: «البته بیگانگان در درجه اول به دنبال انجام نشدن انتخابات بودند، اما حالا که دستشان از این هدف کوتاه است دنبال دلسرد کردن مردم، از رونق انداختن انتخابات و تأثیرگذاری بر انتخاب مردم هستند... آنها می‌خواهند به افکار عمومی القا کنند رأی دادن و شرکت در انتخابات فایده‌ای ندارد پس چرا شرکت کنیم.»

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در شرایطی برگزار می‌شود که پرونده انتخابات سال ۱۳۸۸ هنوز باز است و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب آن انتخابات، در خانه خود محبوس هستند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به اعتراض گسترده مردم تهران و چند شهر بزرگ دیگر انجامید که معتقد بودند محمود احمدی‌نژاد با تقلب توانسته است به پیروزی دست یابد. اما این اعتراضات با سرکوب شدید حکومت ایران مواجه شد.

اکنون علی خامنه‌ای با اشاره به عدم تمکین معترضان به رای شورای نگهبان مبنی بر صحت انتخابات ۱۳۸۸ می‌گوید که رویدادهای پس از آن انتخابات «نتیجه تخطی و تخلف» عده‌ای از قانون بوده است و این‌که برخی به‌خاطر «اغراض نفسانی یا اهداف سیاسی» خود راهی خلاف قانون رفتند و نگذاشتند مردم «طعم شیرین آرای ۴۰ میلیونی» را بچشند.

آقای خامنه‌ای در ادامه سخنان خود به توصیف ویژگی‌های فرد «اصلح» برای احراز پست ریاست جمهوری پرداخت، کسی که «همتش بر حفظ عزت و پیشرفت کشور متمرکز است... و ضمن حل مشلات موجود، عزت و استقلال ایران را ارتقا می‌بخشد».

او درباره شعار نامزدهای انتخابات گفت: «گاه برخی برای جلب آرا، شعارهایی خارج از حدود اختیارات رئیس جمهور و امکانات کشور مطرح می کنند اما مردم با هوشمندی دنبال کسانی هستند که شعارهای مبتنی بر واقعیات می دهند.»

قانون اساسی ایران رئیس جمهور را شخص دوم کشور می‌نامد و برای او جایگاهی پایین‌تر از رهبر جمهوری اسلامی قائل است به‌طوری که رئیس جمهور از هر نظر ملزم به پاسخ‌گویی به رهبر است و در بسیاری از موارد همچون سیاست خارجی، امور نظامی و دینی، تصمیم‌گیرنده اصلی و نهایی رهبر است.

با این حال آقای خامنه‌ای انتخابات ماه آینده ایران را «تاثیرگذار» و «مهم‌ترین مسئله کنونی کشور» می‌داند.

او گفت: «در این انتخابات یک نفر با رأی ملت، مدت ۴ سال بر سرنوشت و مسائل عمده کشور حاکم می‌شود اما برخی تصمیمات و کارهای خوب یا غیرخوب این فرد، می‌تواند حتی در ۴۰ سال آینده بر کشور تأثیرگذار باشد و این واقعیت، نشان می‌دهد انتخابات ریاست جمهوری، چقدر مهم است.»

در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران که ۲۴ خرداد ماه برگزار می‌شود، چهره‌های سیاسی بسیاری اعلام نامزدی کرده‌اند و اکنون شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت نامزدها است.
XS
SM
MD
LG