لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

حدود ۵۰ فلسطینی در تظاهرات سالگرد «نکبت» زخمی شدند


 تظاهرات اعتراضی فلسطینی ها در غزه در روز چهارشنبه.
تظاهرات اعتراضی فلسطینی ها در غزه در روز چهارشنبه.

به گفته مسئولان در نوار غزه روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت حدود ۵۰ نفر که به مناسبت هفتاد و یکمین سالگرد «نکبت» در مرز غزه و اسرائیل تظاهرات می کردند توسط سربازان اسرائیلی زخمی شدند.

«نکبت» به زبان عربی به درگیری‌های نظامی مربوط به دوران تشکیل کشور اسرائیل اطلاق می شود که در پی آن جمعیت زیادی از فلسطینیان خانه و سرزمین خود را از دست دادند.

به گزارش رویترز هزاران نفر در مرز نوار غزه با اسرائیل تجمع کردند که طی سال اخیر صحنه برخوردهای خشونت آمیز و موجب نگرانی جامعه بین المللی بوده است.

به گفته شاهدان، با وجود تلاش افراد مسئول محافظت که جلیقه‌های نارنجی رنگ به تن داشتند و سعی می کردند مردم را از حصار مرزی دور کنند دسته هایی از فلسطینیان به حصار مرزی نزدیک شده، پرچم فلسطین را نصب کرده و به سوی سربازان اسرائیلی سنگ پرتاب می کردند.

به گفته شاهدان، نیروهای اسرائیلی علاوه بر پرتاب گاز اشک آور و شليک گلوه‌های پلاستیک به سوی جمعیت گلوله‌های واقعی نیز شلیک کردند.

مسئولان پزشکی نوار غزه گفتند حداقل ۴۷ نفر زخمی شده اند ولی هنوز مشخص نیست چه تعدادی بر اثر گلوله‌های پلاستیکی و چه تعدادی بر اثر گلوله‌های واقعی مجروح شده اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد حدود ۱۰ هزار نفر تظاهر کننده و شورشی در چندین نقطه در جوار حصار مرزی تجمع کرده بودند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت:«شورشیان تایرهای پلاستیکی آتش زده و سنگ پرتاب می کردند. چندین وسیله انفجاری از نوار غزه پرتاب شد و در چند مورد جمعیت سعی کرد به حصار مرزی نزدیک شود. نیروهای اسرائیل با استفاده از ابزارهای ضد شورش مشغول پراکنده کردن جمعیت هستند.»

تظاهرات روز چهارشنبه به مناسبت روز موسوم به «نکبت» که سالروز تاسیس کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ است فراخوانده شد. در این روز صدها هزار نفر از مردم فلسطین از منطقه گریختند و یا مجبور شدند سرزمین هایی را که امروزه بخشی از خاک اسرائیل است، ترک کنند.

خضر جبیب، رهبر جهاد اسلامی در یکی از این اجتماعات گفت:«مردم ما امروز برای محکوم کردن این جنایت و تاکید بر حق مالکیت خود بر تمامی سرزمین‌های فلسطینی به پا خواسته اند. فلسطین از آن ماست، دریا مال ماست، آسمان مال ماست و زمین‌ها مال ماست. و آن خارجی‌ها را باید بیرون کنیم.»

فلسطینیان در ساحل غربی رود اردن نیز تظاهراتی بر پا کردند ولی تاکنون از درگیری بین آنها و نیروهای اسرائیلی گزارشی منتشر نشده است.

امسال در آستانه روز «نکبت» درگیری‌های مسلحانه‌ای بین شبه نظامیان فلسطينی و نیروهای اسرائیلی در نوار غزه روی داد که روز ۶ ماه مه با اعلام آتش بس به پایان رسید.

به گفته گروههای مدافع حقوق بشر از مارس سال گذشته تاکنون در جریان برخوردهای خشونت آمیز در مرزهای نوار غزه بیش از ۲۰۰ فلسطینی توسط ارتش اسرائیل کشته و زخمی شده اند.

هیئت تحقیق سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده که ارتش اسرائیل به دلیل استفاده بیش از حد از خشونت نظامی ممکن است جنایات جنگی مرتکب شده باشد.

اسرائیل می گوید از مرزهای خود در برابرحمله به نیروهای این کشور و اقدام مردان مسلح برای نفوذ به خاک این کشور دفاع کرده است.

حکومت اسرائیل همواره با خوسات فلسطینیان برای بازگشت به سرزمین‌های خود مخالفت کرده و آنرا تهدیدی برای امنیت اکثریت یهودی ساکن کشور می داند.

همزمان با ناامیدی فلسطینیان به صلح و تشکیل کشور فلسطینی نارضایتی و اعتراضات آنها افزایش یافته است. سیاست‌های دولت دونالد ترامپ از جمله به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل نيز فلسطینیان را خشمگين تر کرده است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG