لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

برخی محدودیت‌ها از مقابل خانه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برداشته شد


بن‌بست اختر، محل سکونت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد
بن‌بست اختر، محل سکونت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه ایران، روز دوشنبه، ۵ اردیبهشت از «برطرف شدن محدودیت فیزیکی» مقابل خانه محل سکونت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد خبر می‌دهد.

خبرگزاری فارس نیز می‌نویسد دو دری که از ابتدای موضوع حصر میرحسین موسوی در بن بست اختر «برای حفاظت از وی تعبیه شده بود با تصمیم شورای عالی امنیت ملی برداشته شد.»

حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی روز دوشنبه، ۲۵ بهمن امسال وارد دوازدهمین سال خود شد و آنها همچنان بدون محاکمه و برگزاری هیچ گونه دادگاهی در زندان خانگی به‌سر می‌برند.

حامیان میرحسین موسوی با اشاره به اینکه حدود ۱۲ سال است حکومت ایران به اجبار میرحسین موسوی را در حصر نگه داشته است، می‌گویند این اقدامات برای جلوگیری از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی این رهبر جنبش سبز صورت گرفته است و ربطی به حفاظت از او ندارد.

اردشیر امیرارجمند، مشاور پیشین میرحسین موسوی، در گفتگو با رادیو فردا، با تاکید بر اینکه «هیچ تغییری در شرایط حصر آقای موسوی و خانم رهنورد به وجود نیامده و زندان اختر همچنان تحت کنترل مقامات امنیتی است» گفته است چیزی که رخ داده «ادامه حصر با تغییر مختصر دکور است».

او می‌گوید مقام‌های حکومت ایران کماکان از روش‌هایی خاص خود برای «جا انداختن اخبار نادرست» استفاده می‌کنند، مشکل اصلی را «فقدان مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی» می‌داند و می‌گوید روش درست رفع حصر «برداشتن کلیه موانع و ترک زندان اختر توسط مقامات امنیتی و اعاده حقوق کامل محصورین است».

آقای امیرارجمند به مسئولان حکومت ایران توصیه می‌کند که تغییر روش دهند» و «با افکار عمومی بازی نکنند».

آخرین وضعیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در گفت‌وگو با اردشیر امیرارجمند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:08 0:00
لینک مستقیم

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی «اصل مراقبت» از آقای موسوی که رسانه‌های ایران از او با عنوان «یکی از سران فتنه ۸۸» نام می‌برند، همچنان برقرار است.

علی مطهری نماینده سابق مجلس نیز روز ۲۵ بهمن با انتشار پیامی توئیتری گفته که اگر چند ماه اول حصر را، به گقته او، برای مدیریت بحران «قابل توجیه» بدانیم، «ادامه‌ آن برخلاف اصول متعدد قانون اساسی بوده است».

آقای مطهری در ادامه گفته است: «مجازات این افراد بدون شنیدن دفاعیات آن‌ها در دادگاه علنی و صدور حکم قضایی وجاهت قانونی ندارد».

خبرگزاری‌های داخلی روز دوشنبه مدعی شدند که برداشته شدن «محدودیت فیزیکی» در بن‌بست اختر در خیابان پاستور تهران که محل زندگی آقای موسوی و خانم رهنورد است، با هدف «تسهیل در رفت‌وآمد همسایه» آن‌ها انجام شده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که حامیانشان آن‌ها را «رهبران جنبش سبز» می‌خوانند، پیروزی محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات را نتیجه تقلب در شمارش آرا و مداخله نهادهای نظامی اعلام کردند.

انتخابات آن سال در نهایت به اعتراضات گسترده‌ای در پایتخت و برخی شهرهای دیگر منتهی شد و حکومت ایران این اعتراض‌ها را با خشونت و به شدت سرکوب کرد.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی از بهمن ۱۳۸۹ بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در حصر خانگی قرار گرفتند، اما بعدها از گفته‌های مقامات ایران از جمله فرمانده پیشین نیروی انتظامی چنین برآمد که حبس خانگی آن‌ها به فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجرایی شده است.

فاطمه کروبی پس از مدتی آزاد شد و بر اساس ویدیوهای منتشرشده از ملاقات مهدی کروبی با برخی فعالان «اصلاح‌طلب» در ماه‌های گذشته، به نظر می‌رسد که محدودیت‌های او در مقایسه با آقای موسوی و خانم رهنورد تا حد زیادی کاهش یافته است.

زهرا موسوی، فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ درباره جزئیات وضعیت «حصر» در توئیتی نوشته بود: «یازده سال است که کلید خانه سه شهروند در دست غریبه‌هایی مسلح است. هنوز با عبور از دو در امنیتی در کوچه باریک با دوربین‌های متعدد، زندانبان در را قفل کرده و مهمان که مجوز حضورش به دست ماموران است، زمانی را در حصر بی‌سرانجام، در بند بن‌بست اختر با ساکنان محصورش سهیم می‌شود».

خانم موسوی از هشتگ «حصر بی قانون» استفاده کرده و نوشته بود: «هنوز پشت بام خانه با قفل کلیدش در دست مأموران است. معلوم نیست شبانه‌روز دوربین‌ها و شنودهای واضح و پنهان، بی‌وقفه صدا و فیلم برای چه کسانی فراهم می‌کنند.»

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز به مناسبت یازدهمین سالگرد حصر «رهبران جنبش سبز» در ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ به خبرگزاری ایلنا گفته بود که خیلی از نهادهای کشور به این نتیجه رسیده‌اند که «حصر» باید به پایان برسد، اما بدون اشاره به نام مشخصی گفته بود که یک «نهاد خاص» همچنان مخالف رفع آن است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق ایران در تبلیغات خود در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌ویژه در سال ۱۳۹۲ قول داده بود که برای رفع حصر «رهبران جنبش سبز» تلاش کند، اما به گفته حسین کروبی، اسحاق جهانگیری، معاون اول آقای روحانی در دیدار با او پس از پیروزی آقای روحانی انتخابات ۱۳۹۶ گفته بود که در چهار سال اول برای رفع حصر کاری انجام ندادیم، اما در دوره دوم این موضوع را جدی پیگیری خواهیم کرد.

حسین کروبی در ادامه تاکید کرده بود که آقای روحانی در دور دوم هم «سر سوزنی به وعده‌های خود عمل نکرد.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری میزان، خبرگزاری فارس و رادیو فردا/ف.ع/پ.پ
XS
SM
MD
LG