لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

جیمز کومی در تحقیقات مربوط به هیلاری کلینتون «قواعد اف‌بی‌آی را رعایت نکرده است»


جیمز کومی، رییس سابق‌ اف‌بی‌آی که از سوی دونالد ترامپ از کار خود اخراج شد
جیمز کومی، رییس سابق‌ اف‌بی‌آی که از سوی دونالد ترامپ از کار خود اخراج شد

خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه گزارش داد نتایج تحقیقات درونی وزارت دادگستری آمریکا می گوید، جیمز کومی، رییس سابق اف بی‌آی، در تحقیقات مربوط به هیلاری کلینتون قواعد معمول در این اداره را رعایت نکرده ولی نشانه‌ای وجود ندارد که ثابت کند آقای کومی در این تحقیقات که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ جريان داشت انگیزه‌های سیاسی داشته است.

در گزارش خبرگزاری بلومبرگ که روز پنجشنبه منتشر شد و در بخشی از گزارش مایکل هورویتز، بازرس کل وزارت دادگستری، که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری بلومبرگ قرار گرفته، آمده است:«با وجودی که ما معتقدیم آن تصمیمات ناشی از جانبداری سیاسی جیمز کومی نبوده ولی به این نتیجه رسیده‌ایم که با رعایت نکردن قواعد اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری، اقدامات او روی وجهه اف‌بی‌آی و وزات دادگستری به عنوان مجریان عادل عدالت، تاثیر منفی داشته است.»

این تحقیقات نتیجه نهایی بررسی‌هایی است که یک هفته قبل از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ توسط مایکل هورویتز آغاز شد و متن کامل آن عصر پنجشنبه منتشر می‌شود.

موضوع اصلی تحقیقات این بود که آیا اظهارنظرهای جیمز کومی در مورد پرونده تحقیقات مربوط به استفاده خانم کلینتون از‌ سرور شخصی برای ای‌میل در زمانی که وزیر خارجه آمریکا بوده، براساس «ملاحظات نامناسبی» صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که جیمز کومی در ژوئیه ۲۰۱۶ در یک کنفرانس خبری غیرمعمول توضیح داد چرا اف بی‌آی خانم کلینتون را تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌دهد.

او از خانم کلینتون به خاطر استفاده از‌ای میل‌های شخصی برای انجام کارهای اداری وزارت خارجه انتقاد کرد و گفت، او «بی‌مبالاتی شدیدی» مرتکب شده ولی این موارد برای متهم کردن او به ارتکاب جرایم فدرال کافی نیست.

در آن زمان جمهوری خواهان از بیانات آقای کومی انتقاد کرده و گفتند در رقابت‌های انتخاباتی می‌تواند باعث تقویت خانم کلینتون شود.

ولی در اکتبر۲۰۱۶ کمتر از دو هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، جیمز کومی در نامه‌ای رسمی به اعضای کنگره نوشت پس از کشف‌ای میل‌های جدیدی در کامپیوتر شوهر یکی از مشاوران ارشد خانم کلینتون پرونده این تحقیقات دوباره گشوده شده است.

خانم کلینتون از آن زمان بارها گفته است که این نامه جیمز کومی به کنگره در شکست او در برابر دونالد ترامپ تاثیر داشته است. دو روز قبل از انتخابات ۸ نوامبر جیمز کومی اعلام کرد در‌ ای‌میل‌های جدید نیز هیچ شواهدی برای متهم کردن خانم کلینتون پیدا نکرده است.

بازرس کل وزارت دادگستری در همین حال احتمال درز اطلاعات از اف‌بی‌آی در تحقیقات آن اداره در مورد بنیاد خیریه کلینتون با هدف کمک به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ را بررسی کرده است.

نهادهای انتظامی و قضایی آمریکا در گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بودند، این اطلاعات به رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و یکی از مشاوران دونالد ترامپ منتقل شده بود. آقای جولیانی اکنون در پرونده تحقیقات مربوط به تبانی احتمالی بین روسیه و کارزار دونالد ترامپ وکیل رییس جمهور است.

در این تحقیقات در همین حال عملکرد دو کارمند ارشد اف‌بی‌آی به نام‌های پیتر استروک و لیسا پیج که به خاطر رد و بدل کردن «پیام‌های تلفنی توهین آمیز» در مورد دونالد ترامپ از سوی جمهوری خواهان به جانبداری سیاسی متهم شده‌اند، بررسی شده است.

این دو کارمند در تحقیقات مربوط به کلینتون و پرونده‌های مربوط به دخالت روسیه در انتخابات مشارکت داشتند. ولی پس از افشای این پیام‌ها رابرت مالر بازرس ویژه پرونده روسیه پیتر استروک را از تیم خود کنار گذاشت.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های بلومبرگ و رویترز/ ش.ر/
XS
SM
MD
LG