لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

منتظری درباره ویدئوی «گشت ارشاد»: از فیلمبرداری مشخص بود برنامه‌ریزی شده است


محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، با اشاره به انتشار ویدئوی مربوط به کتک خوردن یک دختر در تهران از مأموران «گشت ارشاد» گفت: قرائن نشان می‌دهد که این رویداد «برنامه‌ریزی شده بود و این موضوع از نوع فیلمبرداری این ماجرا مشخص بود».

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، گفته‌های محمدجعفر منتظری در همایش رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های سراسر کشور را روز جمعه هفتم فروردین منتشر کرده اما به زمان این سخنرانی اشاره‌ای نکرده است.

دادستان کل ایران با اشاره به اینکه «ممکن است در نحوه تذکر دادن مأمور نیروی انتظامی نیز اشتباه و تخلفی صورت گرفته باشد» گفت: «در این ماجرا عده‌ای با هدف تخریب نیروی انتظامی وارد شدند و فیلم گرفته‌شده از ماجرا را با چه سرعتی در پیام رسان‌ها نشر دادند».

هفته گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن، حمله مأمور «گشت ارشاد» به سوی دختری جوان دیده می‌شود.

انتشار این ویدئو با موجی از واکنش‌ها علیه رفتار خشونت‌آمیز «گشت ارشاد» روبه‌رو شد. شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله دو معاون رئیس جمهوری ایران و چند تن از نمایندگان مجلس، از رفتار مأمور انتظامی انتقاد کردند و برخی از آنها نیز عملکرد ۱۳‌ساله «گشت ارشاد» را «ناموفق» خواندند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز خواستار تحقیق در این باره شد.

با این حال شماری از رسانه‌های اصولگرا یا وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی، از جمله خبرگزاری فارس، این ماجرا را «از پیش طراحی‌شده» و «تصنعی» خواندند و حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، انتقادها را «فضاسازی» و «هوچی‌گری» نامید و گفت: «نه تنها کوتاه نمی‌آییم٬ بلکه برای ادامه مسیر مصمم‌تر خواهیم بود».

«پرونده توهین به امام رضا را از بعد امنیتی دنبال می‌کنیم»

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، در سخنان خود همچنین با انتقاد از «برخی از آقایان و خانم‌های نماینده و برخی جریانات سیاسی در نشریات» که در پی انتشار ویدئوی هفته گذشته «موضع گیری‌هایی کردند» گفت در برابر برخورد خلاف مقررات یک مأمور نیروی انتظامی «باید به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مراجعه کرد».

او با انتقاد شدید از کسانی که «آنجا فریادشان به آسمان بلند شد» گفت: همان‌ها در قبال «توهین یک فرد نانجیب» به امام هشتم شیعیان «سکوت می‌کنند».

اشاره دادستان کل ایران به امیرحسین میراسماعیلی، خبرنگار روزنامه «جهان صنعت» است که به دلیل نوشن یک توئیت به «توهین به امام هشتم شیعیان» متهم و بازداشت شد.

توئیت آقای میراسماعیلی در انتقاد از احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، و مخالفت‌های او با برگزاری کنسرت موسیقی در این شهر بود. او با اینکه توئیت خود را حذف کرد و با تاکید بر شیعه بودنش نوشت که قصد توهین نداشته و فقط می‌خواسته است که از علم‌الهدی انتقاد کند.

با این حال شماری از کسانی که علیه این روزنامه‌نگار در تهران تجمع کردند خواستار اعدام او شدند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، در سخنان جدید خود گفت که از دادستان تهران خواسته است این پرونده را «از بعد امنیتی هم پیگیری کند».

او با اشاره به اینکه امیرحسین میراسماعیلی «قصد فرار به خارج از کشور» را داشته است گفت: «باید پشت پرده این ماجرا را دید».

آقای میراسماعیلی پیش از بازداشتش در روز سه‌شنبه، خبر داده که به خاطر توئیتش «تهدید به اسیدپاشی و قتل» شده است.

همزمان با بازداشت این روزنامه‌نگار، مقام‌های قضایی استان ایلام از تایید نهایی حکم پنج سال حبس برای برای فردی که سال گذشته به توهین به امام هشتم شیعیان متهم شده بود خبر دادند.

یک روز پس از بازداشت یک خبرنگار در تهران به اتهام «توهین به امام هشتم شیعیان»، مقام‌های قضایی از تایید نهایی حکم پنج سال حبس برای رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در یکی از شهرهای استان ایلام با همین اتهام خبر داده‌اند.

علی‌محمد محمدی، شاعر ایلامی و رئیس ستاد حسن روحانی در شهرستان ایوان غرب، اردیبهشت سال گذشته در انتقاد از گفته‌های ابراهیم رئیسی، متنی خوانده بود که به طور کنایه‌آمیز از امام هشتم شیعیان می‌پرسید چرا فقط امام «اصول‌گرایان» است.

علاوه بر انتقادهای پرشمار نهادهای بین‌المللی از سرکوب آزادی‌های مدنی در ایران، فشار بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران نیز بارها محکوم شده است. سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش سالانه‌اش درباره «آزادی رسانه» در ۱۸۰ کشور جهان، رتبه جمهوری اسلامی ایران را ۱۶۴ اعلام کرد.

با استفاده از گزارش‌های میزان، ایسنا، فارس، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG