لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

در رقابت با صادق لاریجانی، رئیسی به نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری رسید


انتخاب آقای رئیسی به نایب رئیسی مجلس خبرگان، تنها یک روز بعد از معارفه او به عنوان رئیس قوه قضائیه صورت گرفت.
انتخاب آقای رئیسی به نایب رئیسی مجلس خبرگان، تنها یک روز بعد از معارفه او به عنوان رئیس قوه قضائیه صورت گرفت.

ابراهیم رئیسی چند روز پس از انتصاب رسمی به سمت ریاست قوه قضائیه، در جلسه روز سه‌شنبه مجلس خبرگان رهبری، در رقابت با صادق لاریجانی از او پیش افتاد و با ۴۲ رای به عنوان نایب رئیس اول این مجلس انتخاب شد.

در همین جلسه، احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، با اشاره به اینکه رهبر جمهوری اسلامی رئیس جمهور را فرمانده «جنگ اقتصادی» معرفی کرده، از او خواست که برنامه خود را برای مبارزه با مشکلات اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در مقابل ابراهیم رئیسی، صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه، ۲۷ رای و آیت‌الله فاضل گلپایگانی (محمدحسن زالی) تنها پنج رأی کسب کرد.

بر اساس این گزارش، سه رای نیز ممتنع و باطله بوده است.

پیش از این محمود هاشمی شاهرودی، نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری، بود. وی روز سوم دی‌ماه درگذشت.

روز دوشنبه ۲۰ اسفندماه، مراسم معارفه آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی برگزار شد.

ابراهیم رئیسی که روز ۱۶ اسفند از سوی رهبر جمهوری اسلامی به ریاست قوه قضائیه منصوب شد، مشمول تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپاست و در سال ۶۷ عضو هیئتی چهار نفره بود که درباره اعدام زندانیان سیاسی تصمیم می‌گرفت.

بیش از ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی، انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه را «نمک‌پاشی بر زخم بازماندگان کشتار سال ۶۷»، «پاداش به جنایتکاران» و «نمونه بارز دیگری از بی‌اعتنایی و لجبازی» رهبر جمهوری اسلامی «به افکار عمومی داخلی و بین‌المللی» خوانده‌اند.

در مقابل احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، در افتتاحیه نشست مجلس خبرگان رهبری گفت: «باید دست رهبری را بوسید که برادر بسیار عزیز و گرامی ما آقای رئیسی را انتخاب کردند.»

وی اضافه کرد: «کفار و ضد انقلاب امروز از انتصاب آقای رئیسی عصبانی هستند و این علامتی است از این که این انتصاب مناسب بوده و نشان می‌دهد قدرتی در قوه قضائیه به روی کار آمده که می‌تواند با مفسدین و گروه‌های ضد انقلاب مبارزه کند.»

۲۰۰ نماینده مجلس از انتصاب ابراهیم رئیسی به مقام رئیس قوه قضائیه استقبال کرده‌اند و حسن روحانی، رئیس‌ جمهور‌ی ایران، نیز انتصاب آقای رئیسی را نشانه «مدیریت شایسته» رئیسی در مسئولیت‌های پیشینش در آن قوه عنوان کرد.

حسن روحانی در حالی به رئیسی تبریک می‌گوید که در یکی از همایش‌های انتخاباتی‌اش در همدان گفته بود، مردم به آنها که در طول ۳۸ سال «فقط اعدام و زندان بلد بودند» رأی نخواهند داد.

در همین حال برخی از اصلاح‌طلبان نسبت به «تغییرات مثبت» در دوره ریاست آقای رئیسی ابراز امیدواری کرده‌اند.

ابراهیم رئیسی ۵۷ ساله و متولد مشهد است. وی سال ۵۹ و در حالی که ۲۰ ساله بود به عنوان دادیار شهرستان کرج مشغول به کار و مدتی بعد به عنوان دادستان این شهر منصوب شد.

دادستان تهران، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، معاون اول قوه قضائیه از جمله دیگر سمت‌های سابق او در قوه قضائیه است.

وی همچنین از سال ۹۱ با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان دادستان ویژه روحانیت نیز منصوب شده است.

آقای رئیسی در عین داشتن سمت‌های قضایی، از سال ۷۶ عضو تشکل اصولگرای «جامعه روحانیت مبارز» است.

«مردمی که برای گوشت آبگوشت دچار سختی هستند باز به صحنه می‌آیند»

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین گفت: «آن چه برای افرادی که از سنت الهی آگاهی ندارند باورکردنی نیست، این است که مردمی که برای گوشت آبگوشت و معیشت خود دچار سختی هستند باز هم برای راهپیمایی این گونه به صحنه می‌آیند.»

خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه تهران باعث کم‌ارزش شدن پول ملی و ورشکستگی بسیاری از صنایع ایران طی ماه‌های گذشته شده و مردم حتی مدتی با نایاب شدن پوشک بچه روبه‌رو شده بودند.

همچنین همزمان با افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی درباره تشکیل صف‌های طولانی برای خرید گوشت دولتی و همچنین درگیری در برخی از این صف‌ها منتشر شده است.

آقای جنتی همچنین با اشاره به این که رهبر جمهوری اسلامی رئیس جمهور را فرمانده «جنگ اقتصادی» معرفی کرده، از او خواست که برنامه خود را برای مبارزه با مشکلات اعلام کند.

وی اضافه کرد: «متاسفانه در کشور عده‌ای آشوب ارزی راه انداختند و با ایجاد رانت، برای کشور مشکل‌آفرینی می‌کنند.»

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۱۵ اسفند، گفته بود رهبر جمهوری اسلامی او را به عنوان «فرمانده جنگ اقتصادی» انتخاب کرده و دستور داده «که دو قوه دیگر با همه توان و در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند».

مقامات جمهوری اسلامی از تحریم‌های آمریکا با عنوان «جنگ اقتصادی» نام می‌برند.

منابع: خبرگزاری ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت رادیوفردا/ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG