لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

خسارات مادی حادثه نفتکش سانچی «۱۱۰ میلیون دلار» اعلام شد


در حادثه کشتی سانچی تمام ۳۲ خدمه آن جان باختند.
در حادثه کشتی سانچی تمام ۳۲ خدمه آن جان باختند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خسارات مادی ناشی از غرق شدن کشتی نفتکش سانچی را ۱۱۰ میلیون دلار برآورد کرد که ۵۰ میلیون دلار آن ارزش کشتی است و ۶۰ میلیون دلار نیز ارزش محموله آن.

گزارش این نهاد روز دوشنبه ۱۶ بهمن در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بازتاب یافته است که اطمینان می‌دهد «با استفاده از ترکیب بیمه بدنه و بیمه حمایت و غرامت می‌توان خسارت مالی را دریافت کرد» اگرچه دریافت این خسارات «پیچیده و زمان‌بر» است.

در حادثه کشتی سانچی تمام ۳۲ خدمه آن نیز جان باختند که در این مدت تنها جسد سه نفر از آنها پیدا شده است. بر این اساس، مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که بیمه البرز به ازای هر یک از خدمه فوت شده ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد کرد. به عبارتی بیمه البرز در مجموع باید ۳.۲ میلیارد تومان به خانواده قربانیان این حادثه پرداخت کند که ۵۰۰ میلیون تومان آن سهم اتکایی بیمه مرکزی است.

این گزارش در ادامه به علل حادثه کشتی سانچی پرداخته و عنوان می‌کند منطقه‌ای که این حادثه در آنجا رخ داده است، سال ۲۰۱۶ و طی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۶ دارای بیشترین حوادث دریایی بوده به طوری که سال ۲۰۱۶، ۴۰ درصد حادثه‌های پرخسارت دریایی در این منطقه به وقوع پیوسته است.

کشتی سانچی دی‌ماه گذشته با بار میعانات گازی که از عسلویه به مقصد کره جنوبی حرکت کرده بود با کشتی فله‌بر کریستال در دریای چین شرقی تصادف کرد که دچار آتش‌سوزی شد و در نهایت به قعر دریا فرو رفت.

مرکز پژوهش‌های مجلس درباره علت این حادثه می‌نویسد که دو سناریو را می‌توان متصور بود که اولی اختلال در سیستم ناوبری و راداری دو شناور یا یکی از شناورهاست و دومی هم از کارافتادن سیستم ای‌آی‌اس (سیستم شناسایی اتوماتیک).

این گزارش در توضیح سناریوی اول می‌گوید، چون «منطقه‌ای که حادثه سانچی رخ داد یکی از شلوغ‌ترین مناطق دریایی به لحاظ ترابری است، در این پهنه آبی شلوغ این احتمال وجود دارد که سیستم راداری شناورها دچار اختلال شود. در این صورت دو شناور یا یکی از آنها نتوانستند با شناسایی همدیگر از تصادم جلوگیری کنند یا این‌که زمانی متوجه حضور یک شناور و احتمال برخورد با یکدیگر شدند که نتوانستند واکنشی برای جلوگیری از تصادم انجام دهند».

مرکز پژوهش‌های مجلس در شرح سناریوی دوم نیز به گزارش مسئولان چینی استناد می‌کند که می‌گویند اطلاعات نفتکش سانچی و کشتی کریستال از چند ساعت قبل از حادثه ثبت نشده که دلیل آن می‌تواند از کار افتادن سیستم ای‌آی‌اس به دلیل تردد فراوان کشتی‌ها در منطقه باشد.

این گزارش در نهایت تاکید می‌کند که تنها با بررسی نتایج اطلاعات ثبت شده در جعبه سیاه دو کشتی درک علت دقیق حادثه امکان‌پذیر است. پیش از این یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته بود که جعبه سیاه کشتی چینی کریستال «پاک» شده است.

اما از سوی دیگر، هادى حق‌شناس، عضو هیات‌ عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، گفته است که اطلاعات جعبه سیاه نفتکش سانچی و نیز شناور فله‌بر کریستال همراه با مصاحبه‌های انجام شده با خدمه شناور چینى در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG