لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

سخنگوی دولت: به احتمال قوی انفجار نطنز کار «عناصر داخلی» بود


تصویر هوایی از بخشی از تأسیسات هسته‌ای نطنز پس از وقوع انفجار
تصویر هوایی از بخشی از تأسیسات هسته‌ای نطنز پس از وقوع انفجار

علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت ایران، روز سه‌شنبه گفت که یکی از فرضیه‌های قوی درباره انفجار در سایت هسته‌ای نطنز این است که «عناصر داخلی در این ماجرا دست داشته‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او که روز سه‌شنبه، اول مهرماه، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، توضیح بیشتری درباره این فرضیه نداد ولی تاکید کرد که «در این ماجرا خرابکاری قطعی است».

در این نشست خبرنگار از سخنگوی دولت درباره شناسایی چند نفر در رابطه با انفجار نطنز سوال کرده است و آقای ربیعی بدون پاسخ صریح به این پرسش می‌گوید: «به علت پیچیدگی در این خرابکاری»، «چند دستگاه امنیتی در بخش‌های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند.»

این نخستین بار است که مقام‌های دولت ایران به طور رسمی از «دست داشتن عناصر داخلی» در انفجار نطنز سخن می‌گویند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوم شهریور گفته بود عوامل را کشف و شناسایی کرده‌اند، ولی توضیح بیشتری درباره این زمینه نداده بود.

پیش از آن در روز اول مرداد نیز جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس ایران از «رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی» به عنوان عامل اصلی این انفجار نام برده بود.

مقام‌های حکومت ایران ۱۲ تیرماه امسال از انفجار در تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز خبر دادند، اما تاکنون جزئیاتی از آن را ارائه نکرده‌اند.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۳ تیرماه اعلام کرد که علت حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز مشخص شده است، اما به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا در این ‌باره اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

با این حال روند اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی که از یک نماینده مجلس شروع شد و در مرحله بعد مورد اشاره سخنگوی سازمان انرژی اتمی قرار گرفت و در نهایت از سوی سخنگوی دولت جزئیات بیشتری مطرح شده است،‌ نشان‌دهنده وجود یک سناریوی هدفمند اطلاع‌رسانی درباره این انفجار است.

در همین راستا، تاکید ویژه مقام‌های حکومت ایران بر «خرابکاری» نیز در مقابل برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌شود که این انفجار را ناشی از حمله سایبری یا حمله هوایی به این مرکز دانسته‌اند.

پس از وقوع انفجار، گروه ناشناسی به نام «یوزپلنگان وطن» هم در ای‌میلی به خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی مسئولیت آن را به عهده گرفت. مقام‌های حکومت ایران تاکنون به صورت رسمی درباره این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.

علاوه بر این، در طول هفته‌های گذشته بارها گمانه‌زنی‌هایی درباره نقش دولت اسرائيل در این ماجرا مطرح شده است. نخستین بحث در این زمینه را روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مطرح کرد که در جریان این انفجار «سالن بالانس کردن سانتریفیوژهایی که هنوز عملیاتی نشده بودند» هدف حمله خرابکارانه قرار گرفته و ظاهرا اسرائیل این حمله را مهندسی کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با تاکید بر این که این انفجار برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تاخیر مواجه می‌کند نوشت که برخی مقامات مطلع، پیچیدگی انفجار در تاسیسات نطنز را با حمله سایبری استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای ایران در یک دهه قبل مقایسه می‌کنند که طراحی آن بیش از یک سال طول کشید.

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست نیز روز چهارشنبه ۲۶ شهریور نوشت که بر اساس اطلاعات دریافتی انفجار نطنز «خرابکاری فیزیکی» و با هدف هشدار به ایران برای رد نشدن از خطوط قرمز در برنامه ‌هسته‌ای بوده است.

بر اساس گزارش این روزنامه، این انفجار با هدف ارسال پیامی که نشان‌دهنده عزم راسخ برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بود، انجام شده است.

XS
SM
MD
LG