لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

یک ایرانی در آمریکا به دلیل نقض تحریم ها به ۴۶ ماه زندان محکوم شد


وزارت دادگستری آمریکا (عکس از آرشیو)
وزارت دادگستری آمریکا (عکس از آرشیو)

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه ۲۳ آبان اعلام کرد بهزاد قنادپور٬ شهروند ایران به دلیل صدور غیر قانونی الیاف کربن از ایالات متحده به ایران به ۴۶ ماه حبس محکوم شده است.

طبق این گزارش٬ جفری برمن٬ دادستان فدرال منطقه جنوب نیویورک و جان دمرز٬ دستیار دادستان کل آمریکا در امور امنیتی٬ گفته‌اند، بهزاد قنادپور در جلسه دادگاه در ۲۹ اوت سال ۲۰۱۹ در حضور قاضی پل داویسون اتهام مشارکت در صدور غیر قانونی الیاف کربن به ایران را پذیرفت.

جفری برمن گفته است، بهزاد قنادپور در توطئه دور زدن قوانین کنترلی صادرات ایالات متحده درباره الیاف کربن مشارکت داشته است و این الیاف قابلیت استفاده گسترده در صنایع نظامی و هوا و فضا دارند.

وی اضافه کرده است: این حکم سنگین برای بهزاد قناد پور این پیام را دارد که نقض قوانینی از این دست که امنیت ملی ما را به مخاطره می اندازند ، مجازات‌های سنگینی خواهند داشت.

جان دمرز هم گفته است، بهزاد پورقناد با نقض تحریم های آمریکا و از طریق جعل اسناد محموله و با استفاده از شرکت‌های صوری الیاف کربن را به ایران صادر می‌کرده است. حکومت ایران از این الیاف کربن برای پیشبرد برنامه هسته‌ای، نظامی و هوا و فضای خود استفاده می‌کند.

بهزاد پورقناد یکی از سه متهم این پرونده است. دو متهم دیگر این پرونده یعنی علیرضا شکری و فرزین فریدمنش هم اکنون فراری هستند.

دادستانی فدرال منطقه منهتن نیویورک می‌گوید این سه نفر در بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از طریق یک واسطه و دلال امریکایی «چند تن» مواد الیاف کربن را از مسیر یک کشور ثالث به ایران صادر می کردند. آنها محتوای این محموله ها را در اسناد صادراتی به «دروغ» اکریلیک اعلام کرده بودند.

پیشتر دادستانی منطقه جنوب نیویورک اعلام کرده بود، علیرضا شکری در اواخر سال ۲۰۰۷ و اوایل سال ۲۰۰۸ از طریق شرکتی در ترکیه با موفقیت توانسته است محموله فیبر کربن را از آمریکا خریداری کرده و از طریق امارات متحده عربی به ایران منتقل کند.

طبق اسناد دادگاه فدرال پورقناد سوم مه ۲۰۱۷ در آلمان دستگیر شد و تیرماه امسال به نیویورک منتقل شد.

با استفاده از وب سایت وزارت دادگستری آمریکا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG