لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

بستری شدن ۵۲ هزار نفر در ایران از ابتدای شیوع کرونا؛ وزارت بهداشت: قرنطینه کامل ممکن نیست


۲۶ هزار نفر همچنان در بیمارستان‌های ایران به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند.
۲۶ هزار نفر همچنان در بیمارستان‌های ایران به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند.

قاسم جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت، می‌گوید همچنان ۲۶ هزار نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونای جدید در بیمارستان‌های کشور بستری هستند و ۵۰ درصد افراد بستری شده نیز ترخیص شده‌اند.

قاسم جان بابایی که در حاشیه نشست با هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی بابل سخن می‌گفت، همچنین اظهار داشت که ۴۰ هزار تخت برای بستری شدن بیماران آماده شده است.

بر اساس این سخنان مشخص می‌شود که از ابتدای شیوع ویروس کرونا حدود ۵۲ هزار نفر در ایران به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند که ۲۶ هزار نفر از آنها هنوز بستری هستند.

با این حال کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت، گفت که تا روز یکشنبه ۲۱ هزار و ۶۳۸ بیمار مبتلا به این بیماری در کشور گزارش شده است.

بر اساس آماری که رادیو فردا پیشتر از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت جمع‌آوری کرده بود، ۵۱ هزار و ۸۸۰ نفر به دلیل داشتن علائم بالینی کرونا در ۳۱ استان ایران بستری شده یا تحت نظر قرار گرفته‌اند.

بر اساس این آمار، همچنین ۲۳۷۲ نفر در ۳۱ استان ایران جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت ایران آمار افرادی که در استان‌های مختلف جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، به تفکیک اعلام نمی‌کند.

آقای جان‌بابایی همچنین گفت که میزان مرگ افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال به دلیل ابتلا به کرونا بیش از میزان پیش‌بینی شده توسط این وزارتخانه است. به گفته او، این افراد به دلیل حضور بیشتر در خارج از خانه بیشتر در معرض آلودگی به این ویروس بودند.

با فرارسیدن نوروز و سفر گروهی از شهروندان از جمله سفر یک میلیون نفر از جمعیت تهران نگرانی‌ها درباره شیوع کرونا افزایش یافته است.

مقام‌های دولتی می‌گویند که کاهش ۷۵ درصدی مسافران نشان‌دهنده موفقیت سیاست آنها بوده است ولی منتقدان می‌گویند حجم بالای مسافران نشان می‌دهد که سیاست اصلی دولت یعنی قطع زنجیره شیوع کرونا شکست خورده است.

با این حال کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: «همه اقداماتی که در هفته‌های اخیر انجام شده، از جنس قرنطینه بوده که ادامه نیز خواهد داشت».

او درباره درخواست‌ها برای قرنطینه کامل شهرها نیز گفت: «احتمالا نظر برخی افراد ایجاد حکومت نظامی و وضع قوانین منع رفت‌وآمد با قوانین قهری است که این امر در کشور ما ممکن و مطلوب نیست و امکان برقراری آن نخواهد بود».

آقای جهانپور افزود: «این تجربه در کشورهایی که این مدل را اجرا کردند نیز خروجی راهگشا و موثری برای کنترل بیماری نداشت و البته عوارض اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیشتری نسبت به عوارض کرونا به دنبال داشت».

مقامات وزارت بهداشت در روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران و به خصوص در شهر قم با قرنطینه این شهر مخالفت کرده و قرنطینه را اقدامی «قرون وسطایی» خوانده بودند.

نمایندگان مجلس و برخی منتقدان دولت می‌گویند اگر شهر قم که کانون شیوع این ویروس بود، قرنطینه شده بود، از گسترش بیماری به همه کشور جلوگیری می‌شد.

XS
SM
MD
LG