لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

ایران: حملات سایبری شرکت اسرائیلی گلدن لاین را دفع کردیم


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ایران اعلام کردند که «حملات سایبری» تازه‌ای علیه زیرساخت‌های ارتباطی ایران دفع شده است.

حمید فتاحی، رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در توئیتر خود با اشاره تلویحی به اسرائیل نوشت که امروز «حملات پراکنده از مبداء یک رژیم غاصب»، «به برخی زیرساخت‌های ارتباطی ایران آغاز شد» و « همگی با قدرت دفع» شدند.

در همین روز، به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، شرکت اینترنتی «گلدن لاین» را منبع حملات سایبری صبح روز دوشنبه به زیرساخت شبکه ارتباطی ایران اعلام کرد و از پیگیری حقوقی آن در مجامع بین‌المللی از طریق وزارت امور خارجه خبر داد.

آذری جهرمی با ذکر این‌که «صبح امروز این حملات شکل جدی تری به خود گرفت»، گفت: «این حملات از یک شرکت اینترنتی به نام شرکت گلدن لاین اینترنت طراحی شده و هدف آن زیرساخت شبکه ارتباطی کشور و بیشتر به سمت شبکه ارتباطات تلفن همراه بوده است.»

شرکت گلدن لاین در شهر «رمات گان» در شمال شرق تل آویو مستقر است و به نوشته ایرنا ۶۴ و ۷۸ درصد سهم اینترنت طلایی را در بازار بورس «نزدک» آمریکا در اختیار دارد و در بازار تلفن ثابت، تلفن همراه، پهنای باند و تلویزیون فعال است.

وزیر ارتباطات بامداد دوشنبه در توئیتر خود نوشته بود: «رژیمی که سابقه‌ آن در به‌کارگیری سلاح سایبری در پرونده‌هایی چون استاکس‌نت مشخص است، این بار تلاش داشت به زیرساخت‌های ارتباطی ایران صدمه‌ای وارد کند، البته به لطف هوشیاری تیم‌های فنی، دست خالی بازگشت».

آقای آذری جهرمی تاکید کرد که «این اقدام خصمانه را از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم».

مقام‌های اسرائیلی که اتهام تلویحی مقام‌های ایرانی می‌تواند متوجه آنان باشد هنوز واکنشی به این اتهام نداشته‌اند.

پیش از اعلام این خبرها، روزنامه تایمز اسرائیل روز ۳۱ اکتبر به گزارشی در اخبار تلویزیون دولتی این کشور اشاره کرد که در آن گفته شده شبکه‌های زیرساخت و راهبردی ایران در چند روز اخیر هدف حمله ویروسی مشابه با استاکس‌نت قرار گرفته‌اند.

در این گزارش ذکر شد که این بدافزار «تهاجمی‌تر، پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر» از استاکس‌نت است.

پیش از این نیز مقام‌های ایران و اسرائیل یکدیگر را به حملات سایبری متهم کرده‌اند.

در همین حال روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در خردادماه سال ۹۱ گزارش داده بود که تأخیر به وجود آمده در برنامه هسته‌ای ایران، نتیجه حمله سایبری مشترک اسرائیلی- آمریکایی است و بدافزار «استاکس نت» به روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران ضربه زده است.

برپایه این گزارش «استاکس نت» نخست در کوره هسته‌ای دیمونای اسرائیل آزمایش شد و این کوره هسته‌ای به مدت دو سال به «آزمایشگاهی» برای اطمینان از کار کردن بدافزار استاکس نت تبدیل شده بود.

در همین حال مهر ماه سال ۹۵ هم خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به آتش‌سوزی‌های پیاپی در پتروشیمی‌های ایران گزارش داده بود تداوم این رویدادها احتمال سوء‌ظن به هک شدن سامانه‌های پتروشیمی و خرابکاری‌های نرم‌افزاری در ایران را افزایش داده است.

همچنین برخی از سازمان‌های دولتی از جمله بانک مرکزی و وزارت نفت ایران نیز در چند سال گذشته با حملات سایبری روبه‌رو بوده‌اند.

در مقابل ناداو پادان، مسئول فرماندهی، کنترل، رایانه، ارتباطات و اطلاعات مرکز سایبری ارتش اسرائیل، پیش از این گفته بود که ایران با همکاری وابسته‌هایی چون گروه حزب‌الله لبنان حملاتی علیه اسرائیل انجام داده است.

همچنین آمریکا چندین بار ایران را به حملات سایبری به علیه حساب‌های کاربری مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده و دیگر ساختارهای دولتی این کشور متهم کرده اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۱۷ مردادماه گزارش داده بود که آمریکا همزمان با خروج این کشور از توافق اتمی برجام، نگران حمله‌های سایبری هکرهای ایرانی بوده و اکنون با تجدید مرحله نخست تحریم‌ها علیه دولت ایران، بر میزان این نگرانی افزوده شده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا ، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG