لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

جهانگیری: نمی‌توانم دروغ بگویم، تحریم‌ها اثر دارد


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه گفت: «نمی‌توانم دروغ بگویم که تحریم‌ها اثری ندارد تحریم‌ها اثر دارد ولی باید اثر آن را به حداقل برسانیم.»

به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، باید به گونه‌ای اقدام کرد که «تحریم‌ها کمترین تاثیر را بر اقتصاد ایران بگذارد.»

این سخنان آقای جهانگیری در حالی بیان می‌شود که وی روز شنبه در مورد وضعیت اقتصادی دولت و تأثیر تحولات سیاسی بر آن گفته بود: «ما دولتی هستیم که در شرایط فعلی بدهی خارجی‌مان بسیار اندک است، همچنین دارایی‌های دولت بسیار زیاد است و به نوعی دولتی پولدار هستیم.»

معاون اول حسن روحانی، روز سه‌شنبه در مراسم تودیع و معارفه وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنانش در ارتباط با تأثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی کشور گفت: «به‌اعتقاد من در این دوره حیاتی دولت باید با مردم صادقانه صحبت کند».

وی اما در ادامه به‌گونه‌ای دیگر اظهار نظر کرده و گفت: «اما این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که دولت نباید تمام مسائل نگران‌کننده را برای مردم بازگو کند بلکه باید بخشی از نگرانی‌ها را در خود سیستم نگه داشته و برای آنها تدبیر مناسبی را اعمال نماید.»

روز دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه، مایک پومپئو و استیو منوچین، وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا، در نشستی خبری جزئیات بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را اعلام کردند که بر اساس آن در مجموع ۷۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی مشمول تحریم‌های ایالات متحده شدند.

در این دور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تحریم‌ها شامل ۵۰ بانک ایرانی و زیرمجموعه‌های آن، و در بخش کشتیرانی و انرژی شامل بیش از ۲۰۰ شخصیت حقیقی و کشتی می‌شود. شرکت هواپیمایی ملی ایران (ایران‌ایر) و ۶۷ فروند از هواپیماهای آن نیز هدف تحریم قرار می‌گیرند.

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که آژانس انرژی اتمی ایران و ۲۳ نهاد و فرد تابع آن در فهرست تحریمی جدید قرار گرفته‌اند.

گستره این تحریم‌ها به گونه‌ای است که احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، توئیت کرده که «تقریبا همه افراد و مجموعه‌های فعال در دور زدن تحریم‌های قبلی در آن دیده می‌شود».

احمد امیرآبادی فراهانی سپس این سوال را مطرح کرده که «این اطلاعات از کجا به دست دشمن رسیده است؟»

وی خواستار آن شده که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی این موضوع را «بررسی نمایند».

اسحاق جهانگیری نیز در ادامه سخنان سه‌شنبه خود گفت که «آمریکا با تمام توان و ظرفیت خود وارد میدان تحریم ایران شده است.»

او این‌گونه اظهار نظر کرد که «آمریکا منزوی و تنهاست»، و همراهی اسرائیل و «یکی دو دولت منطقه» را نشانه این موضوع دانست. به گفته اسحاق جهانگیری اینکه «تقریبا هیچ دولتی، رسما از تحریم‌ها حمایت نکرده است»، «اولین نمایش سیاسی پیروزی ایران علیه آمریکا است.»

اسحاق جهانگیری در حالی از «پیروزی ایران علیه آمریکا» سخن گفته است که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، یک روز پیش از این تأکید کرد که ایران به خاطر تحریم‌های جدید دو و نیم میلیارد دلار از درآمد نفتی خود را از دست داده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در ادامه سخنان خود گفت: «ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرد اما آمریکا تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی علیه کشور ما وضع کرد». آقای جهانگیری افزود که این تحریم‌ها فشاری بر دوش مردم ایران است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز صبح دوشنبه و ساعاتی پس از اعلام رسمی اجرای موج دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفته بود: «امروز کاری که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، صرفاً فشار به مردم است، فشار به هیچ جای دیگر نیست.»

پیش‌بینی می شود با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در دو سناریوی خوش‌بینانه و بدبینانه، نرخ رشد اقتصادی در پایان امسال بین منفی نیم درصد تا منفی ۲.۸ درصد در نوسان باشد.

کاهش میزان تولید و صادرات نفت ایران، محدودیت‌ها بر سر مبادلات بانکی و اخلال بر سر فعالیت‌های حوزه حمل و نقل و همچنین آسیب دیدن روند بازرگانی و تجارت خارجی از محتمل‌ترین اتفاقات اقتصادی در ماه‌های آتی است.

با استفاده از خبرگزاری تسنیم / آ.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG