لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

انتقاد همزمان افغانستان و هند از اظهارات ترامپ


دونالد ترامپ (راست) در کنار عمران خان، نخست‌ وزیر پاکستان
دونالد ترامپ (راست) در کنار عمران خان، نخست‌ وزیر پاکستان

یک روز پس از دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، با همتای پاکستانی‌اش، عمران خان، اظهارات او در این نشست واکنش انتقادآمیز هند و افغانستان را به دنبال داشت.

آقای ترامپ روز دوشنبه، ۳۱ تیرماه، در این دیدار گفته بود که هند از وی خواسته است در جریان مناقشه کشمیر، میان این کشور و پاکستان میانجی‌گری کند.

این در حالی است که برخلاف پاکستان که همواره خواستار حل مناقشه کشمیر با واسطه‌گری کشورهای خارجی بوده، هند همواره تاکید داشته که این مشکل باید با مذاکرات دوجانبه میان دولت اسلام‌آباد و دهلی‌ نو حل و فصل شود.

از سال ۱۹۴۷ که حاکمیت بریتانیا بر این منطقه پایان یافت، هند و پاکستان هر دو مدعی مالکیت کامل کشمیر شدند و در حال حاضر «خط کنترل» به عنوان مرز دوفاکتوی دو کشور شناخته می‌شود.

اظهارات ترامپ با واکنش سخت قانون‌گذاران و شماری از افراد سیاسی در هند مواجه شد و از دولت این کشور خواستند که در این زمینه توضیح دهد.

وزارت خارجه هند روز سه‌شنبه، اول مردادماه، در بیانیه‌ای اظهارات ترامپ درباره درخواست نارندرا مودی،‌ نخست ‌وزیر این کشور، از آمریکا برای میانجی‌گری را رد کرده و سوبرامانیام جایشانکا، وزیر خارجه این کشور، نیز طی نطقی در پارلمان که در سایت رسمی وزارت خارجه نیز بازتاب یافته، گفت که موضع همیشگی هند در رابطه با لزوم گفت‌وگوی دوجانبه با پاکستان برای حل مناقشه منطقه کشمیر تغییری نکرده و هند هیچ درخواستی از آمریکا برای ورود به این مناقشه نداشته است.

در همین دیدار، ترامپ همچنین گفته بود که مایل نیست «پلیس افغانستان باشد» و قادر است طی یک هفته «در جنگ افغانستان پیروز» شود، اما «نمی‌خواهد ده میلیون نفر کشته شوند: «من برای افغانستان برنامه دارم، که اگر می‌خواستم (به آن عمل کنم و) جنگ را ببرم، افغانستان از زمین محو می‌شد.»

این اظهارات با واکنش تند دولت افغانستان مواجه شد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای خواستار شفاف‌سازی سخنان ترامپ شده و گفته است «افغانستان ما با صلابت و ابهت در صحنه روزگار خواهد ماند».

این بیانیه در ادامه می‌گوید: «افغانستان یکی از کهن‌ترین ملت – دولت‌های دنیا است که در طول تاریخ از بحران‌های متعدد عبور کرده و ملت افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد.»

ارگ ریاست جمهوری همچنین گزارش داد که محمد اشرف غنی، رئیس ‌جمهوری اسلامی افغانستان، عصر سه‌شنبه پیرامون اظهارات ترامپ دیداری با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در خصوص صلح افغانستان داشته است.

خلیل‌زاد که طی ماه‌های گذشته مذاکراتی را با گروه طالبان و دولت افغانستان برای رسیدن به صلح در این کشور آغاز کرده است، بعد از سخنان جنجالی ترامپ با انتشار توئیتی گفت: «منظور رئیس‌جمهوری آمریکا این است که مناقشه افغانستان راه‌ حل نظامی ندارد.»

منابع: سایت وزارت خارجه هند، ارگ ریاست جمهوری افغانستان، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG