لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

پایان مذاکرات استانبول؛ روسیه می‌گوید حملات به اطراف کی‌یف را «به شدت» کاهش می‌دهد


یک ساختمان تخریب شده بر اثر بمباران‌های ارتش روسیه
یک ساختمان تخریب شده بر اثر بمباران‌های ارتش روسیه

با پایان یافتن مذاکرات هیئت‌های اوکراینی و روسی در استانبول، طرف روسی روند این گفت‌وگو را «سازنده» توصیف کرد و پس از آن ارتش روسیه از قصد خود برای «کاهش عملیات نظامی» علیه پایتخت اوکراین و شهر چرنیهیف خبر داد.

ولادیمیر مدیسنکی، مذاکره‌کننده ارشد روسیه، روز سه‌شنبه ۹ فروردین مذاکرات در استانبول را که چند ساعت به طول انجامید، «سازنده» توصیف کرد و پس از آن الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه، گفت که به منظور تقویت گفت‌وگوها بین دو طرف، ارتش او عملیات‌ها در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین، و شهر چرنیهیف در شمال اوکراین را «به‌طور اساسی کاهش خواهد داد».

او افزود این اقدام به منظور «افزایش اعتماد» در گفت‌وگوها با هدف پایان دادن به درگیری و «ایجاد شرایط برای مذاکرات بیشتر» صورت می‌گیرد.

مذاکره‌کننده اصلی روسیه در تلویزیون دولتی روسیه گفت که پیشنهادهای کی‌یف به مسکو در مذاکرات استانبول شامل این است که روسیه با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا مخالفت نکند.

هیئت اعزامی اوکراین به استانبول می‌گوید کی‌یف در این مذاکرات پیشنهاد کرده است که در ازای تضمین‌های امنیتی، وضعیت بی‌طرفی اتخاذ کند، به این معنی که به ائتلاف‌های نظامی نخواهد پیوست یا میزبان پایگاه‌های نظامی خارجی نخواهد بود.

مذاکره‌کنندگان به خبرنگاران گفتند این پیشنهادها همچنین شامل یک دوره مشورتی ۱۵ ساله در مورد وضعیت کریمه است که تنها در صورت آتش‌بس کامل می‌تواند اجرایی شود. شبه‌جزیره کریمه در جنوب اوکراین در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه تصرف شد.

داوید آراخامیا، مذاکره‌کننده اوکراینی، نیز گفت اکنون شرایط «کافی» برای دیدار مستقیم بین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، و ولادیمیر پوتین، همتای روس او، فراهم شده است.

بنابر گزارش‌ها، وزیر خارجه ترکیه نیز درباره جلسه استانبول گفت که مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین در مورد برخی موضوعات به «اجماع و تفاهم مشترک» رسیده‌اند.

مولود چاووش‌اوغلو افزود دو طرف در نشست روز سه‌شنبه «معنادارترین پیشرفت» را از زمان آغاز مذاکرات داشته‌اند و خبر داد که دیدار بین رهبران روسیه و اوکراین نیز «در دستور کار» قرار دارد.

اکنون بیش از یک ماه از زمانی که ولادیمیر پوتین دستور ورود تانک‌های روسی به اوکراین را صادر کرد، می‌گذرد. این درگیری‌ها تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است و به گفته ولودیمیر زلنسکی، حدود ۲۰ هزار نفر نیز کشته شده‌اند.

با وجود این‌که در بسیاری از نقاط اوکراین جنگ همچنان ادامه دارد، درپی مذاکرات تازه در استانبول، ارزش سهام در بازارهای اروپا بالا رفت و قیمت نفت خام پنج درصد کاهش یافت. ارزش روبل روسیه نیز روز سه‌شنبه در برابر دلار ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز گفته است که قصد دارد بعد از ظهر سه‌شنبه در مورد «آخرین تحولات» اوکراین با رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا گفت‌وگو کند.

باوجود اعلام این خبرها، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که «نشانه‌هایی از جدیت واقعی» روسیه در پیگیری صلح ندیده است.

او افزود: مسکو باید به تجاوزات خود سریعاً پایان داده و از خاک اوکراین عقب‌نشینی کند.

روسیه: هدف «صدها هزار حمله مخرب سایبری در روز» هستیم

در همین حال، روسیه روز سه‌شنبه ایالات متحده را به رهبری یک کارزار گسترده «تهاجم سایبری» متهم کرد که به گفته مسکو، «صدها هزار حمله مخرب در روز» علیه زیرساخت‌های روسیه انجام می‌دهد.

وزارت خارجه روسیه مدعی شد که «نیروهای ویژه آموزش‌دیده توسط ایالات متحده و ناتو در مقیاسی بی‌سابقه رسانه‌ها، زیرساخت‌های حیاتی و سیستم‌های پشتیبانی حیاتی روسیه را هدف گرفته‌اند».

شبکه خبری ان‌بی‌سی ماه گذشته خبر داده بود که به رئیس‌جمهوری ایالات متحده گزینه‌هایی از جمله اختلال در اینترنت، برق و سوزن‌های ریل راه‌آهن روسیه ارائه شده است. اما کاخ سفید گفت که این پیشنهادها را نخواهد پذیرفت.

جو بایدن گفته است که روسیه ممکن است در حال برنامه‌ریزی یک حمله سایبری علیه ایالات متحده باشد، اما کرملین این موضوع را رد کرده است.

رهبر ارتدوکس‌های جهان تهاجم روسیه را «وحشتناک» خواند

رهبر مسیحیان ارتدوکس جهان روز سه‌شنبه با پناهندگان اوکراینی در ورشو دیدار کرد و ضمن اعلام حمایت از آن‌ها، حمله نظامی «وحشتناک» روسیه به اوکراین را محکوم کرد.

بارتلمه اول، اسقف اعظم قسطنطنیه، در دانشگاه کاردینال استفان ویزینسکی گفت: «درجه آشوبی که این تهاجم وحشتناک در اوکراین و سراسر جهان به بار آورده از حد تصور خارج است».

میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین پیرو کلیسای ارتدوکس هستند اما وفاداری دینی آن‌ها بین کلیسای اعظم کی‌یف و مسکو تقسیم شده است.

مسکو بیش از ۳۰۰ سال کنترل بخشی از کلیسای ارتدوکس اوکراین را در اختیار داشت، اما در سال ۲۰۱۸ بارتولمه اول یک کلیسای مستقل اوکراینی را به رسمیت شناخت. او این تصمیم را پس از آن اتخاذ کرد که کی‌یف به دنبال درگیری در شرق این کشور به دنبال قطع روابط مذهبی با روسیه بود.

این اقدام ضربه بزرگی به اقتدار معنوی مسکو در جهان ارتدوکس وارد کرد و خشم مسکو را به دنبال داشت.

اسقف کریل، رئیس کلیسای ارتدکس روسیه، یکی از ستون‌های اصلی دستگاه حاکم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است. او با محکوم کردن اعتراضات مخالفان پوتین، مخالفان مسکو در اوکراین را نیز «نیروهای شیطانی» خوانده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و شبکه خبری الجزیره/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG