لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

خبرخوان پنجشنبه ۴ مرداد

مجموعه‌ای از مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در چهارمین روز مرداد ماه ۹۷

۲۲:۰۹ ۳.۵.۱۳۹۷

به خبرخوان پنجشنبه چهارم مرداد خوش آمدید. در طول ۲۴ ساعت آینده مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در این صفحه در دسترس شماست.

خبرهای مهم روز سوم مرداد را نیز در اینجا دنبال کنید.

۰۰:۰۶ ۴.۵.۱۳۹۷

دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین به تعویق افتاد

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به خاطر تحقیقات رابرت مالر، بازرس ویژه، دیدار بعدی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با همتای روس خود ولادیمیر پوتین تا سال ۲۰۱۹ به تعویق می‌افتد. جان بولتون هفته گذشته از سوی دونالد ترامپ مامور شده بود که رئیس جمهوری روسیه را برای پاییز امسال به کاخ سفید دعوت کند. رابرت مالر درباره پرونده تبانی احتمالی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ تحقیق می‌کند. دونالد ترامپ هرگونه تبانی را رد کرده است.

۰۰:۱۶ ۴.۵.۱۳۹۷

خوشامدگویی باشگاه برایتون به علیرضا جهانبخش

باشگاه برایتون انگلیس اعلام کرد علیرضا جهانبخش بازیکن تیم ملی ایران به این تیم پیوست. توییتر باشگاه فوتبال برایتون با انتشار پستی به علیرضا خوشامد گفته است.

۰۰:۲۶ ۴.۵.۱۳۹۷

اعزام هواپیمای آب‌پاش برای مهار آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، روز چهارشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت بیشتر آتش‌سوزی هورالعظیم در بخش عراقی این تالاب در استان میسان است. به گفته وی هواپیمایی با گنجایش ۴۰ هزار لیتر آب اولین عملیات مهار در خاک عراق را انجام داده است. تالار هورالعظیم بیش از ۲۰ روز است که در آتش می‌سوزد. از ۳۰ تیرماه دو بالگرد آبپاش ایرانی برای مهار آتش مشغول عملیات در خاک عراق هستند.

۰۰:۲۸ ۴.۵.۱۳۹۷

هرمیداس باوند: آمریکا رای دیوان لاهه را نمی‌پذیرد

داوود هرمیداس باوند، سخنگوی جبهه ملی ایران و تحلیلگر مسایل بین‌الملل، در مصاحبه با «عصر ایران» گفت چون دولت کنونی آمریکا دیوان لاهه را مرجع حل اختلافات نمی‌شناسد، رای صادره از سوی دیوان فاقد ضمانت اجرایی لازم خواهد بود. ایران به خاطر خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های فرامرزی‌اش به دیوان بین‌المللی دادگستری(لاهه) شکایت برده است. به گفته داوود هرمیداس باوند، در جریان ماجرای ملی شدن نفت رای دیوان لاهه بر این مبنا بود که دعوای حقوقی بین دولت ایران و «شرکت نفت ایران و انگلیس» است و این دیوان تنها به اختلافات مابین دولت‌ها رسیدگی می‌کند. وی اظهار داشت که صدور این رای «یک پیروزی سیاسی و حقوقی برای دولت ایران بود.»

۰۰:۳۶ ۴.۵.۱۳۹۷

حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه

ارتش اسرائیل اعلام کرد شامگاه چهارشنبه پس از شلیک دو راکت به خاک اسرائیل، یک جنگنده اسرائیلی سامانه راکت‌انداز عامل این حمله را در خاک سوریه هدف قرار داده است. ارتش اسرائیل همچنین گفته این جنگنده محیط اطراف این راکت‌انداز را نیز هدف قرار داده است. این اطلاعیه جزییات بیشتری ارائه نکرده است.

۰۲:۳۶ ۴.۵.۱۳۹۷

روحانی: اظهارات حاکمان آمریکا نیازی به پاسخ ندارد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه سوم مردادماه بدون نام بردن از رئیس جمهوری ایالات متحده گفته است، تهدیدات بی اساس برخی حاکمان آمریکا، ارزش پاسخ دادن ندارد.

رئیس جمهوری ایران گفته است:«امروز هم برخی حاکمان آمریکا حرف‌های زیادی می‌زنند که بی‌پایه و اساس است و تهدیدات پوچ از طرف برخی از این حاکمان، نیازی به پاسخ دادن و دهن به دهن شدن با آنها ندارد و انسجام و انتخاب مسیر وحدت و ایستادگی، محکم‌ترین پاسخ به سخنان سخیف آنها خواهد بود.»

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، پیش از این در واکنش به هشدار حسن روحانی به آمریکا مبنی بر این که «با دم شیر بازی نکند»، گفته بود: «به رئیس‌جمهوری ایران روحانی: دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن یا مستوجب عواقبی خواهی شد که در طول تاریخ تاکنون کم‌تر کسی با آن روبه‌رو شده‌است».

۰۴:۵۲ ۴.۵.۱۳۹۷

توافق آمریکا و اروپا برای کاهش موانع تجاری

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه سوم مرداد از توافق خود برای همکاری جهت کاهش موانع تجاری از جمله در خصوص تعرفه‌های کالاهای صنعتی خبر دادند.

دونالد ترامپ و ژان کلود یونکر در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفته‌اند که یک گروه کاری سطح بالا برای مذاکره در خصوص تعرفه ها، سوبسیدها و همچنین موانع غیر تعرفه‌ای تشکیل خواهند داد.

رویترز می گوید، این توافق تازه می تواند، نگرانی‌ها در خصوص بروز جنگی تجاری بین آمریکا و اروپا را کاهش دهد.

۰۶:۲۲ ۴.۵.۱۳۹۷

انتخابات پاکستان؛ عمران خان «پیشتاز است»

عمران خان، رهبر «جنبش انصاف» پاکستان در نظرسنجی‌های پس از رای‌گیری در پاکستان پیشتاز است. حزب عمران خان که از مخالفان دولت کنونی‌ست، به‌طور مشخصی از حزب حاکم پیشی گرفته‌است، اما رهبران حزب حاکم، نتایج رای‌گیری را رد کرده و می‌گویند «تقلب» صورت گرفته‌است.

اسوشیتدپرس گزارش داده که نتایج اولیه غیررسمی نشان می‌دهد عمران خان و حزب او در کل از حزب «مسلم لیگ-شاخه نواز» پیشی گرفته‌است. نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین، خود در حال حاضر در زندان است و حزب او را برادرش، شهباز، رهبری می‌کند. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد جنبش انصاف تا ۱۰۲ کرسی از ۲۷۲ کرسی موجود در پارلمان را از آن خود خواهد کرد. مسلم لیگ-شاخه نواز شریف هم بین ۴۰ تا ۵۸ کرسی را به دست خواهد آورد.

عمران خان
عمران خان

روند رای‌گیری روز گذشته با خشونت و ادامه حملات انتحاری همراه بوده‌است. در جریان یک حمله انتحاری در کویته دست‌کم ۳۱ نفر کشته و ۳۵ نفر مجروح شدند. این حمله درست مقابل یک مرکز رای‌گیری در شهر کویته پاکستان، مرکز استان بلوچستان، رخ داد.

«مجمع ملی پاکستان» در مجموع ۳۴۲ کرسی دارد، از این شمار سرنوشت ۲۷۲ کرسی با رای مستقیم مردم مشخص می‌شود و ۷۰ کرسی به‌طور مشخص به زنان و اقلیت‌ها اختصاص دارد. برای تصاحب اکثریت مطلق، یک حزب باید ۱۳۷ کرسی را از آن خود کند.

۰۷:۵۷ ۴.۵.۱۳۹۷

آمار دولتی: افزایش بهای عمده کالاهای اساسی طی یک سال

بنا بر آمار وزارت صنعت و معدن ایران بهای آهن در ماه اردیبهشت، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۷۰ درصد و بهای تخم‌مرغ طی یک ماه ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است.

بر اساس این آمار که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده بهای تخم مرغ از کیلویی ۳۶۰۰ تومان در فرودین ماه به ۷۳۰۰ در اردیبهشت ماه رسیده‌است. بهای تخم‌مرغ در مقایسه با سال گذشته هم ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است. بهای میلگرد در همین بازه زمانی ۷۰ درصد، بهای سویای وارداتی بیش از ۵۰ درصد و بهای ذرت هم بیش از ۳۰ درصد رشد داشته‌است.

با نگاهی به جدول منتشرشده توسط وزارت صنعت، بهای عمده کالاهای اساسی طی یک سال افزایش پیدا کرده‌است. با مقایسه قیمت‌ها بین دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال هم قیمت عمده کالاها رشد صعودی داشته‌است. افزایش بهای کالا در ماه میانه بهار در حالی‌ست که تلاطم در بازار ارز و طلا در ماه دوم تابستان همچنان ادامه دارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG