لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

آمريکا به تحريم ها عليه دولت فلسطينی پايان داد


کاندولیزا رایس گفت موضوع پایان تحریم آمریکا علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی را تلفنی به اطلاع سلام فیاض رسانده است
کاندولیزا رایس گفت موضوع پایان تحریم آمریکا علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی را تلفنی به اطلاع سلام فیاض رسانده است

کاندواليزا رايس وزير امورخارجه ايالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که آمريکا به تحريم های اقتصادی عليه دولت تشکيلات خودگردان فلسطينی پايان داده است.


خانم رايس گفت که طی يک تماس تلفنی اين موضوع را به اطلاع سلام فياض نخست وزير جديد تشکيلات خودگردان فلسطينی رسانده است.


خانم رايس روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ايالات متحده آمريکا همه کمک های خود را به تشکيلات خودگردان را از سر می گيرد و روابط معمول ميان دولت ايالات متحده آمريکا و دولت تشکيلات خودگردان را برقرار می سازد.


از سر گیری کمک های اتحاديه اروپا به فلسطينی ها


از سوی ديگر خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز روز دوشنبه گفت که اتحاديه اروپا در نظر دارد ارايه مستقيم کمک ها را به دولت جديد فلسطينی در کرانه باختری رود اردن از سر بگيرد.


خانم رايس روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ايالات متحده آمريکا همه کمک های خود را به تشکيلات خودگردان را از سر می گيرد و روابط معمول ميان دولت ايالات متحده آمريکا و دولت تشکيلات خودگردان را برقرار می سازد

خبر از سرگيری ارايه کمک های اروپا به دولت جديد فلسطينی، يک روز پس تشکيل کابينه جديد فلسطينی در دولت محمود عباس، اعلام شد.


اتحاديه اروپا بزرگترين منبع مالی فلسطينی ها است. پس از پيروزی سال گذشته حماس در انتخابات، پارلمان اتحاديه اروپا به کمک های خود به فلسطينی ها ادامه داد ولی سعی کرد اين کمک ها به طور مستقيم در اختيار حماس قرار نگيرد.


بنا به گزارش ها جرج بوش رييس جمهوری آمريکا نيز در تماس تلفنی حمايت کامل خود را از دولت محمود عباس اعلام کرده است.


واشينگتن در صدد است که با تسريع بخشيدن به گفت و گو ميان عباس و اولمرت، جنبش حماس را در نوار غزه از نظر اقتصادی منزوی کند.


اهود اولمرت نخست وزير اسراييل هم گفته است که کشورش در جهت برقراری صلح با دولت جديد فلسطينی در کرانه باختری رود اردن همکاری می کند.


آمریکا و اروپا، حماس را گروه تروریستی می دانند


ايالات متحده اتحاديه اروپا و اسراييل، جنبش حماس را به عنوان يک گروه تروريستی می شناسند.
هفته گذشته نيروهای حماس موفق به تسخير نوار غزه شدند و اين امر موجب تقسيم مناطق فلسطينی به دوقسمت شد.


کرانه باختری زير رهبری محمود عباس و فتح قرار دارد و نوار غزه تحت کنترل اسماعيل هنيه و حماس. يک ميليون و ۵۰۰ هزار فلسطينی در هر کدام از اين مناطق زندگی می کنند.


سناتور جک ريد از حزب دمکرات و از اعضای کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا روز يکشنبه به سی ان ان گفت: «ما سال ها پيش بايد از محمود عباس پشتيبانی می کرديم و او را به رسميت می شناختيم.»


او افزود محمود عباس به عنوان يک رهبر ميانه رو فرصت موفق شدن داشت ولی ما از وی حمايت نکرديم.


برخی در آمريکا و اروپا می گويند بايد در ابتدا تمامی توجه و کمک را بر کرانه باختری متمرکز کرد تا بتوان نمونه يک حکومت فلسطينی ارايه داد.


اما عده زيادی در اروپا مخالف چنين طرحی هستند و می گويند چنين سياستی نوار غزه را در اختيار ايران و سوريه قرار می دهد.


محمود عباس پس از آن که در يک درگيری پنج روزه کنترل نوار غزه را در مقابل حمله نيروهای حماس از دست داد در کرانه باختری تلاش می کند، قدرت خود را تثبيت کند.


آقای عباس، سلام فياض، وزير امور اقتصاد و دارايی را به جای اسماعيل هنيه به عنوان نخست وزير برگزيده است.


XS
SM
MD
LG