لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

عباس نخست وزير جديد فلسطينی را منصوب کرد


سلام فياض، يک سياستمدار مستقل از سوی محمود عباس مامور تشکيل کابينه اضطراری شد
سلام فياض، يک سياستمدار مستقل از سوی محمود عباس مامور تشکيل کابينه اضطراری شد

در حالی که جامعه بين المللی با نگرانی رويداد های مناطق فلسطينی را پيگيری می کند، محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز جمعه پانزدهم ماه يک روز پس از انحلال دولت وحدت ملی فلسطين، سلام فياض، يک سياستمدار مستقل را مامور تشکيل کابينه اضطراری کرد.


آقای فياض که در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ به عنوان وزير دارايی در تشکيلات خود گردان فلسطينی فعاليت کرده، سياستمدار مستقلی است که پيشتربا صندوق بين المللی پول برای شفاف سازی اقتصاد مناطق فلسطينی همکاری می کرده است.


جنگجویان حماس در یکی از مقر های تصرف شده فتح در غزه

محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين، روز پنجشنبه در ارتباط با انحلال دولت وحدت ملی فلسطين سه فرمان مبنی بر برکناری اسماعيل هنيه نخست وزير دولت وحدت ملی ، اعلام حالت فوق‌العاده و تشکيل دولت نجات ملی برای اداره اوضاع کنونی مناطق فلسطين صادر کرده بود.


اين در حالی است که سماعيل هنيه، نخست وزيردولت فلسطينی، دستورشامگاه پنجشنبه محمودعباس رابرای برکناری وی ومنحل کردن دولت وحدت ملی، دستوری «شتابزده که درموردعواقب آن تامل وبررسی عمقی نشده است» خوانده و گفته است: «اين تصميمات يک جانبه و بدون مشورت اتخادشده اند.»


آقای هنيه تصريح کرده بود که از رياست دولت کنار نخواهد رفت و از نظراو، دولت وحدت ملی همچنان برقرار است.


آقای عباس در فرمان خود تاکيد کرده بود که در وقت مناسب به آرا مردم مراجعه و انتخابات برگزار خواهد شد.


مناطق فلسطینی اکنون به دو قسمت تقسیم شده است. نوار غزه که در حال حاضر در کنترل نيروهای اسلام گرای حماس است و کرانه باختری رود اردن که بيشتر توسط نيروهای جنبش فتح که سياستمدارانی ميانه رو دارند و از حمايت کشورهای غربی برخوردارند.


حمايت کميته چهارجانبه بین المللی از کابينه اضطراری


اسماعیل هنیه به همراه تظاهر کنندگان حماس پش از درگیری های غزه

در همين حال، کشورهای روسيه، آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد که گروه موسوم به کميته بين المللی چهارجانبه صلح خاورميانه را تشکيل می دهند، از اقدام محمود عباس برای تشکيل دولت اضطراری حمايت کرده اند.


سخنگوی خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، با اشاره به گفت وگو های اعضای کميته چهارجانبه درباره رويداد های اخير در مناطق فلسطينی گفت اين کميته به صراحت از آقای عباس و دولت اضطرای در اين شرايط سخت حمايت می کند.


مارگرت بکت وزير امورخارجه بريتانيا، در همين زمينه، آنچه که «کودتای حماس در غزه» خوانده را محکوم کرده و گفت است که لندن تمايل دارد تا با «دولت مشروع» فلسطينی رابطه داشته باشد.


انتقاد رفسنجانی از درگيری ها در مناطق فلسطينی


اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران، در خطبه های نماز جمعه تهران با انتقاد از درگيری گروه های فلسطينی در غزه گفت:«متاسفانه اين گروه ها دشمن اصلی را فراموش کردند و به خود تيراندازی می کنند».


آقای رفسنجانی گفت: « بيش از ۱۱۰ نفر از مسلمانان مبارز در اين جنگ کشته شدند، و شنيده‌ می‌شود که به خانه روسای خود بمب انداخته و يکی از اين گروه‌ها غزه را تصرف کرده و گروه ديگر کرانه باختری را به انحصار خود درآورده و اين حرکت درست در جهت تمايل دشمنان است.»


سازمان های بين المللی کمک رسانی به فلسطينی ها که درروزهای اخير، پس ازقتل شماری ازکارکنان، اکثرنيروهای خودراازغزه بيرون برده اند، هشدارمی دهند که زندگی عامه فلسطينی ها بامخاطرات شديدروبروست وخانواده ها ازتامين مايحتاج اساسی درمانده اند.


شماری ازکشته های نبردهای يک هفته اخير، زنان وکودکان فلسطينی بوده اند. هرچند اسماعيل هنيه درکنفرانس خبری پنجشنبه شب خودگفت، نيروهای حماس برای تامين امنيت نيروهای خارجی درغزه خواهند کوشيد، امااتحاديه اروپا اعلام کرد که تمامی کمک های بشردوستانه خودرافعلا متوقف ميکند زيرانم يتواند درحالی که چنين هرج ومرجی درجريان است، کارمندان موسسات وابسته به خودرابه خطربيفکند.


XS
SM
MD
LG