لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

از جمعه تا جمعه؛ ایران در هفته ای که گذشت


پخش «اعترافات» پژوهشگران ایرانی از تلویزیون دولتی ایران، از مهمترین وقایع هفته گذشته بود
پخش «اعترافات» پژوهشگران ایرانی از تلویزیون دولتی ایران، از مهمترین وقایع هفته گذشته بود

در هفته ای که گذشت، تلويزيون دولتی ايران آنچه را جمهوری اسلامی اعترافات هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، دو پژوهشگر ايرانی – آمريکايی و رامين جهانبگلو پژوهشگر ايرانی- کانادايی می خواند، در دو قسمت پخش کرد.


در برنامه ای زير عنوان « به اسم دموکراسی»، تلاش شد تا نشان داده شود که اين پژوهشگران در جهت فروپاشی جمهوری اسلامی از طريق «براندازی نرم» مشابه آنچه در جمهوری های سابق اتحاد شوروی رخ داد، فعاليت می کرده اند.


در طول اين برنامه نيز در لا به لای سخنان اين پژوهشگران، تصاويری از اعتراضات و ناآرامی های گرجستان و اوکراين پخش می شد. در اين برنامه تلاش شد هاله اسفندياری که رييس بخش خاورميانه در موسسه وودرو ويلسون در واشينگتن است به عنوان عضوی از شبکه ای جلوه داده شود که هدف آن تغييرات اساسی در نظام حکومتی ايران است.


بخشی از برنامه ای که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، به «اعترافات» دکتر هاله اسفندیاری، مدیر بخش خاورمیانه موسسه تحقیقی وودرو ویلسون در واشنگتن پرداخت

خانم اسفندياری گفت که کوشش می کرده شبکه ای را برای بهبود دموکراسی و حقوق زنان در ايران به وجود آورد که نهايتا به بی ثباتی نظام منجر شود.


کيان تاجبخش، فرد بازداشت شده ديگر، که مشاور طرح های شهری درموسسه جامعه باز متعلق به جرج سوروس ، ميلياردر آمريکايی است، گفت که موسسه وی برای ايجاد شکاف ميان مردم و دولت مدتی طولانی تلاش می کرده تا نوعی دموکراسی به سبک غرب را در ايران بوجود آورد.


رامين جهانبگلو، پژوهشگر ايرانی- کانادايی نيز گفت فعاليت هايی که داشته است، بيشتر در راستای منافع دشمنان ايران قرار داشته و از کرده خود پشيمان است. رامين جهانبگلو سال گذشته دستگير و پس از چهارده ماه بازداشت، با قرار وثيقه آزاد شد.


مصاحبه با اين پژوهشگران در اتاق هايی مبله شده انجام گرفته است، در حاليکه اين افراد در طول بازجويی ها در زندان بوده اند.


وزارت امور خارجه آمريکا و سازمان های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان ديده بان حقوق بشر و سازمان عفو بين الملل، اقدام جمهوری اسلامی را در پخش اين گونه «اعترافات» محکوم کرده اند.


ديده بان حقوق بشر اظهار نگرانی کرده است که هاله اسفندياری و کيان تاجبخش با بکارگيری زور و ارعاب، وادار به اظهاراتی شده باشند که آنان را مقصر جلوه دهد.


همچنين مرکز تحقيقاتی وودرو ويلسون در واشينگتن اعلام کرد هرگونه اعتراف منسوب به هاله اسفندياری ، پژوهشگر آن مرکز که در تهران زندانی است، مشروعيت ندارد.


تلاش های بين المللی برای آزادی منصور اسانلو ادامه دارد


در هفته ای که گذشت، سهراب سليمانی، مدير کل زندان های استان تهران تاييد کرد که منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در زندان اوين است. منصور اسانلو از سه شنبه نوزدهم تيرماه ناپديد شده بود و به گفته منابع کارگری در ايران، افراد مسلح و ناشناس وی را ربوده و به محل نامعلومی برده بودند. جمهوری اسلامی ابتدا دستگيری آقای اسانلو را انکار می کرد.


ديويد کاکرافت، دبير کل اين فدراسيون جهانی، همزمان با دومين هفته بازداشت آقای اسانلو گفت که مسوولان جمهوری اسلامی يا بايد اتهام منصور اسانلو، اين مرد دلير را اعلام کنند يا بی درنگ وی را آزاد سازند

فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل روز پنجشنبه بيست و هشتم تيرماه با انتشار بيانيه ای در لندن، از جمهوری اسلامی خواست منصور اسانلو را آزاد کند.


منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، به اقدام علیه امنیت کشور متهم شده است

ديويد کاکرافت، دبير کل اين فدراسيون جهانی، همزمان با دومين هفته بازداشت آقای اسانلو گفت که مسوولان جمهوری اسلامی يا بايد اتهام منصور اسانلو، اين مرد دلير را اعلام کنند يا بی درنگ وی را آزاد سازند.


يوسف مولايی، وکيل مدافع منصور اسانلو در گفت و گو با راديو فردا گفت هنوز با موکلش ديدار نکرده و به پرونده وی دسترسی ندارد. اومی گويد پرونده آقای اسانلو امنيتی خوانده شده است.


منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پيش از بازداشتش در سفری به اروپا، خواستار حمايت جوامع بين المللی از تلاش کارگران ايرانی در راه دستيابی به حقوقشان شده بود.


سرکوب دانشجويان همچنان ادامه دارد


دانشجويان ايران در هفته ای که گذشت نيز با فشارهای زيادی روبه رو بودند. با گذشت بيش از ۶۰ روز از بازداشت هشت تن از دانشجويان امير کبير، در اين هفنه تنها سه دانشجوی اين دانشگاه آزاد شدند. علی صابری و عباس حکيم زاده؛ دو عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير اواخر روز چهارشنبه از زندان اوين آزاد شدند. منابع دانشجويی خبر از شکنجه و فشارهای روحی و جسمی شديد بر دانشجويان بازداشت شده می دهند.


مجيد توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری از دانشجويان دانشگاه امير کبيردر اعتراض به وضعيت نامشخص خود، در اعتراض به بازداشت اعضای تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت و همچنين در اعتراض به وضعيت نامشخص کيوان انصاری، ابوالفضل جهاندار و سعيد درخشندی که از ۱۱ ماه پيش تاکنون در زندان اوين در بازداشت موقت بسر می برند، از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده اند.


برادر ابوالفضل جهاندار، از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان علامه طباطبايی و شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا می گويد که روز دوشنبه با او ديدار کرده و وضعيت جسمی او را خوب توصيف نمی کند.


در همين حال خانواده عباس حکيم زاده، پيش از آزادی وی خبر از تهديد خواهر عباس حکيم زاده توسط نيروهای امنيتی دادند. به گفته برادر عباس حکيم زاده، خواهر وی تهديد شده است که برای پاسخگويی به يک سری سوالات به وزارت اطلاعات احضار خواهد شد.


از سوی ديگر نگرانی از وضعيت دانشجويان بازداشتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت همچنان ادامه دارد. مهدی امينی زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا می گويد اتهام اين دانشجويان هنوز اعلام نشده است و می افزايد: « اتهام اين دانشجويان مشخص نيست و در ارتباط با مکان نگهداری آنان هم اطلاع رسانی نشده. با وجود اينکه گفته شده آنها در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداشته می شوند اما به طور رسمی از سوی مقامات به خانواده ها اعلام نشده و هنوز مشخص نيست قرار بازداشت آنها چه زمانی به قرار وثيقه يا کفالت تبديل خواهد شد.»


در همين حال علی نيکو نسبتی و حنيف يزدانی، دو تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت هنوز با خانواده های خود تماس نگرفته اند.


نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی عصر روز چهارشنبه، با ورود به منزل عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران ضمن بازرسی و تفتيش منزل وی، وسايل شخصی او را با خود بردند.


به گفته همسر عبدالله مومنی، بر روی بدن وی آثار کبودی ناشی از ضرب و شتم ديده می شد و آقای مومنی از فشارهای وارده در سلول انفرادی به شدت معترض بوده است.


به گفته همسر عبدالله مومنی، بر روی بدن وی آثار کبودی ناشی از ضرب و شتم ديده می شد و آقای مومنی از فشارهای وارده در سلول انفرادی به شدت معترض بوده است

هادی کحال زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا ضمن محکوم کردن اين اعمال از آخرين وضعيت عبدالله مومنی و ديگر دانشجويان بازداشت شده می گويد: « ديشب آقای مومنی به اتفاق بازجويانش و ماموران نيروهای امنيتی به منزل خود مراجعه کرده، در حاليکه ظاهرا علايمی از تحت فشار بودن و اذيت و آزار وی وجود داشته است. حتی گفته شده آثار کبودی که بر اثر ضرب و شتمی که در دفتر ادوار تحکيم وحدت صورت گرفته هنوز روی بدن او بوده است. به گفته همسر آقای مومنی، وی از وضعيتی که در زندان برای او ايجاد شده و برخوردی که با او شده و فشاری که همچنان بر او ادامه دارد گلايه داشته است. متاسفانه در تفتيش منزل وی تمام وسايل منزل به هم ريخته شده است و موجبات ناراحتی خانواده وی فراهم شده و اين مساله مورد تاسف سازمان دانش آموختگان ايران است.»


در همين حال ادوار نيوز، وب سايت خبری سازمان دانش آموختگان ايران خبر از تفتيش منزل بهرام فياضی، از اعضای بازداشت شده شورای مرکزی اين سازمان داده است.


بنابراين گزارش بهرام فياضی به خانواده اش گفته که در روزهای اول بازداشت، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.


جمعی از پژوهشگران و اساتيد دانشگاه ها در خارج از ايران با انتشار بيانيه ای به موج اخير دستگيری های دانشجويان و سرکوب جنبش دانشجويی اعتراض کردند و خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط همه زندانيانی شده اند که اتهامی جز فعاليت در راه تحقق و تامين موازين حقوق بشر نداشته اند.


جمعی از پژوهشگران و اساتيد دانشگاه ها در خارج از ايران با انتشار بيانيه ای به موج اخير دستگيری های دانشجويان و سرکوب جنبش دانشجويی اعتراض کردند و خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط همه زندانيانی شده اند که اتهامی جز فعاليت در راه تحقق و تامين موازين حقوق بشر نداشته اند

ايالات متحده آمريکا نيز درباره گزارش هايی مبنی بر افزايش سرکوب فعاليت های دانشجويان در ايران عميقا ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده اين اقدامات جمهروی اسلامی حاکی از ناشکيبايی حکومت تهران در برابر هرگونه بيان عقايد مستقل و آزاد در ايران است.


يک روزنامه نگار و يک فعال مدنی در مريوان به اعدام محکوم شدند


در هفته ای که گذشت، عدنان حسن پور، روزنامه نگار و هيوا بوتيمار، فعال اجتماعی در مريوان به اعدام محکوم شدند. ليلا حسن پور، خواهد عدنان حسن پور دراين باره به راديو فردا گفت که روز دوشنبه مقامات زندان حکم برادرش را بدون حضور وکلايش به او ابلاغ کرده اند.


عدنان حسن پور روزنامه نگار به اعدام محکوم شده است

عدنان حسن پور در تاريخ پنجم بهمن ماه سال گذشته در مريوان بازداشت شد و مدت طولانی را در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و سلول انفرادی گذراند.


همزمان برخی از رسانه های محلی خبر از صدور حکم اعدام برای هيوا بوتيمار، يک فعال مدنی داده اند. وی مدتی طولانی را در بازداشتگاه ستاد خبری ۱۱۳ سنندج و سپس در زندان مريوان گذرانده است.


هيوا بوتيمار به اتهام ارتباط با گروه های مخالف نظام به اعدام محکوم شده است.


حکم اعدام سينا پايمرد به تعويق افتاد


نسرين ستوده، وکيل مدافع سينا پايمرد، جوان هجده ساله ای که به اتهام ارتکاب قتل در سن شانزده سالگی به اعدام محکوم شده ا ست، به راديو فردا می گويد که مسوولان قضايی جمهوری اسلامی اجرای اين حکم را به مدت ده روز به تعويق انداخته اند اما چون اين حکم لغو نشده، خطر اعدان موکلش همچنان باقی است.


جمهوری اسلامی تا کنون چند نوجوان را که پيش از رسيدن به هجده سالگی مرتکب جرايم سنگين شده بودند، پس از رسيدن به سن ۱۸ سالگی اعدام کرده است. گروه های ايرانی و بين المللی مدافع حقوق بشر با محکوم کردن اينگونه اعدام ها، آن ها را ناقض قوانين بين المللی و کنوانسيون حقوق کودکان می دانند.


دومين دور گفت و گوهای ايران و آمريکا در سطح سفيران برگزار می شود


منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه بيست و هفتم تيرماه گفت که دور دوم گفت و گوهای ايران و آمريکا در آينده نزديک در سطح سفرای دو کشور در عراق برگزار می شود. هوشيار زيباری، وزير خارجه عراق هم گفت که اين گفت و گوها به زودی برگزار خواهد شد.


حسن کاظمی قمی و رايان کراکر، سفيران جمهوری اسلامی ايران و آمريکا در بغداد، روز هفتم خرداد ماه سال جاری مذاکرات رو در رو و مستقيم واشينگتن و تهران را برای نخستين بار طی سه دهه اخير در بغداد برگزار کردند.


رييس سازمان هواپيمايی جمهوری اسلامی، هما می گويد در هفته گذشته تاخير پروازها به اوج خود رسيد که نارضايتی مسافران را سبب شده است

سفر وزير خارجه جمهوری اسلامی به بحرين و تنش ميان ايران و بحرين


در هفته گذشته منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی برای گفت و گو با مقامات بحرين به منامه سفر کرد. در موقع ورود منوچهر متکی به بحرين، عده ای با تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در منامه به نوشته اخير حسين شريعتمداری، مدير مسوول روزنامه کيهان اعتراض کرده و خواهان قطع روابط با ايران شدند.


آقای شريعتمداری به تازگی در سرمقاله ای در روزنامه کيهان گفته بود که بحرين جزو خاک ايران و به عنوان يکی از استان های آن بوده و مردم ايران می توانند خواهان بازگشت آن به ايران شوند.


ايران می گويد فعاليت های هسته ای خود را متوقف نمی کند


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در هفته گذشته گفت که فعاليت های هسته ای ايران در يک چارچوب مدون ادامه دارد و ترمز توقفی در کار نيست.


آژانس بين المللی انرژی اتمی جمعه گذشته در بيانيه ای اعلام کرد که با جمهوری اسلامی به توافق رسيده است تا بازرسان آژانس در اواخر ماه جاری ميلادی از تاسيسات هسته ای آب سنگين اراک بازديد کنند.


تاخير پروازها و نارضايتی مردم


رييس سازمان هواپيمايی جمهوری اسلامی، هما می گويد در هفته گذشته تاخير پروازها به اوج خود رسيد که نارضايتی مسافران را سبب شده است. گفته می شود بيشتر اين پروازها به دليل نقص فنی تاخير داشته اند.از سوی ديگر از فعاليت دو شرکت هوايی در ايران جلوگيری شده و به نوشته رسانه های گروهی اين شرکت ها تعطيل شده اند.علت تعطيلی اين دو شرکت تاخيرهای زياد در پرواز اعلام شده است.


در همين حال اسفنديار رحيم مشايی، معاون رييس جمهوری اسلامی و رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ايران می گويد سهميه بندی بنزين در کاهش گردشگری در ايران تاثير زيادی داشته و دولت طرح اختصاص سهميه بنزين برای مسافرات مردم را در دست بررسی دارد.


وضعيت جسمی آيت الله مشکينی خبرساز شد


بيماری آيت الله مشکينی، رييس مجلس خبرگان و امام جمعه قم در هفته ای که گذشت خبرساز شده بود. ابتدا حال آيت الله مشکينی وخيم اعلام شده بود اما خبرگزاری فارس امروز جمعه اعلام کرد حال وی از صبح امروز بهتر شده است. آيت الله علی اکبر فيض، معروف به مشکينی از مدت ها قبل دچار بيماری ريوی است.


XS
SM
MD
LG