لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

پخش قسمت پايانی «به اسم دمکراسی»


تلويزيون جمهوری اسلامی روز پنج شنبه بخش پايانی برنامه «به اسم دمکراسی» را پخش کرد
تلويزيون جمهوری اسلامی روز پنج شنبه بخش پايانی برنامه «به اسم دمکراسی» را پخش کرد

تلويزيون جمهوری اسلامی روز پنج شنبه بخش پايانی برنامه «به اسم دمکراسی» را که در آن سه پژوهشگر ايرانی، که در سال های اخير بازداشت شده اند، از فعاليت های خود سخن می گويند، پخش کرد.


در اين برنامه که شامگاه روز پنج شنبه از شبکه اول تلويزيون ايران پخش شد رامين جهانبگلو، کيان تاج بخش و هاله اسفندياری به «توضيح» اقدام های خود پيش از بازداشت توسط جمهوری اسلامی پرداختند.


خانم اسفندياری و آقای تاج بخش با اتهام «جاسوسی» مواجه اند و هم اکنون در زندان بسر می برند ولی آقای جهانبگلو سال گذشته پس از چهارماه بازداشت آزاد شد و اکنون در خارج از زندان بسر می برد.


هاله اسفندياری


هاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی-آمريکايی که بيش از چند ماه است در بازداشت به سر می برد و تا کنون نتوانسته است با وکلای خود ملاقات کند.


او در اين برنامه گفت:« الان که نزديک ۵ ماه هست که من درايران هستم و فرصتی پيش آمد که روی اين مسائل که مطرح کردم فکر کنم و صحبت هايی هم دراين باره کرديم».


هاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی-آمريکايی که بيش از چند ماه است در بازداشت به سر می برد و تا کنون نتوانسته است با وکلای خود ملاقات کند

در ادامه اين تصاوير تلويزيونی خانم اسفندياری افزود: «واقعا به اين نتيجه رسيدم که اين افراد وخود من بشويم حلقه های يک زنجيره ای که تشکيل شده از بنيادها مراکز تحقيقاتی و دانشگاه ها که به اسم دموکراسی، به اسم توانمند سازی زنان، به اسم ديالوگ حتی سعی کنند يک شبکه هايی را بوجود بياورند که اين شبکه ها نهايتا درداخل ايران منجر بشود به بوجود آوردن يک تغييرات خيلی اساسی در درون رژيم ايران يعنی واقعا متزلزل کردن اين سيستم».


«سکانس آخر»


در ثانيه های آخر بخش دوم و پايانی «به اسم دمکراسی» رامين جهانبگلو گفت: «من الان که بر می گردم به اين فعاليت های چند ساله ام از دوره آمريکا تا ايران می بينم که فعاليت هايی که داشته ام بيشتر در راستای منافع دشمنان ايران قرار گرفته تا در راستای منافع ملت ايران و از کرده خودم خيلی پشيمان هستم و فکر می کنم به بهترين وجه بايد آن را جبران کنم».


رامين جهانبگلو، پژوهشگر ايرانی سال گذشته دستگير و پس از چهار ماه بازداشت با قرار وثيقه ای آزاد شد و بلافاصله پس از آزادی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا، « به طور داوطلبانه» اظهارات مشابه ای را بيان کرد.


کيان تاج بخش


در بخش پایانی «به اسم دمکراسی» کيان تاج بخش از «اظهار ندامت» سخنی نگفت اما به نقش خود در مطرح کردن مفاهيمی چون «سرمايه اجتماعی» اشاره کرد.


آقای تاج بخش با اشاره به کتاب «سرمايه اجتماعی » خود گفت: «اين باعث شد که افراد مختلف و چند تا از شاگردان اين موضوع سرمايه اجتماعی را به عنوان رساله دکتری انتخاب کنند و بعدا مقالات علمی در اين زمينه بنويسند».


کیان تاج بخش به نقش خود در مطرح کردن مفاهيمی چون «سرمايه اجتماعی» در ایران اشاره کرد.

به گفته آقای تاج بخش برخی از اين شاگردان مسئوليت رسمی در وزارت کشور و سازمان شهرداری ها داشتند و مقوله و مفهوم سرمايه اجتماعی را در مجلات رسمی وزارت کشور که به تمام شهرداری های کشور فرستاده می شود برای نخستين بار آنجا مطرح شد و به عنوان حکمرانی خوب و سرمايه اجتماعی محلی در واقع اين بحث اشاعه پيدا کرد و نهايتا در بعضی از شعارهای انتخاباتی متوجه شدم که بحث سرمايه اجتماعی هم داره مطرح می شود.


محکوميت پخش اظهارات ايرانی – آمريکايی ها


هاله بخاش، دختر هاله اسفندياری، روز پنجشنبه در مطلبی در روزنامه‌ واشنگتن‌پست برنامه‌ تلويزيونی «به اسم دمکراسی» را «نقشه‌ای خام‌دستانه» و «متقلبانه» توصيف کرد.


پيشتر، سازمان ديدبان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده بود که مقامات ايرانی با توسل به زور و ارعاب، هاله اسفندياری و کيان تاجبخش را وادار به اظهاراتی کرده باشند که آنان را مقصر جلوه دهد.


سازمان ديدبان حقوق بشر که مقر آن در نيويورک است روز چهارشنبه ۱۸ ژوئيه از دولت ايران خواست پخش تلويزيونی « اعترافات دو تبعه آمريکايی – ايرانی» را متوقف کند.


اين سازمان مراتب نگرانی خود را از اينکه مقامات ايرانی از شيوه های اجباری برای «اعتراف گيری» از هاله اسفندياری و کيان تاجبخش استفاده کرده اند، اعلام کرد، اعترافاتی که به گفته اين سازمان «ممکن است بعدا برای مجرم شناختن آنها در دادگاه مورد بهره برداری قرار گيرد.»


جو استورک، مسئول معاونت خاورميانه سازمان ديدبان حقوق بشر می گويد: «اعترافات تلويزيونی که به صورت عمومی پخش می شوند روش های شرم آوری هستند که حکومت های سرکوبگر در سرتاسر دنيا از آنها استفاده می کنند.»


وی می افزايد: «اين راهی است تا اين حکومت ها با تهديد و ارعاب صداهای معترض و منتقد را خاموش کنند و نشان دهند که برای حقوق بنيادين انسان ها هيچ احترامی قائل نيستند


XS
SM
MD
LG