لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

آتش سوزی یونان، «فاجعه ای بی سابقه»


این نگرانی وجود داشت که آتش به ویرانه های بنای باستانی المپیا برسد ولی مقام های یونانی گفته اند که مانع این امر شده اند.
این نگرانی وجود داشت که آتش به ویرانه های بنای باستانی المپیا برسد ولی مقام های یونانی گفته اند که مانع این امر شده اند.

مقام های یونانی می گویند مانع از آن شده اند که آتش سوزی بی سابقه شبه جزيره پلوپونس در جنوب يونان، که تعدادی از روستاهای اطراف شهر باستانی المپيا را نابود کرد، به نقاط حساس باستانی این منطقه آسیب رساند.


به گفته مقام های يونانی، تلاش ها برای ايجاد سدی در مقابل آتش در شبه جزيره پلوپونس، مانع از ايجاد «فاجعه ای به مراتب بزرگتر» شده است.


مسئولان می گويند توانسته اند، نقاطی از جمله استاديوم باستانی، محل برگزاری اولين بازی های المپيک را از خطر آتش سوزی نجات دهند. از جمله مکان های «نجات يافته»، موزه جديد باستان شناسی اين منطقه نیز هست.


کرستوس زاکوپولوس، مقام وزارت فرهنگ يونان گفته است که همه سدهايی که در مقابل آتش ايجاد شده بودند، به خوبی عمل کردند.


به گفته مقام های يونانی، تلاش ها برای ايجاد سدی در مقابل آتش در شبه جزيره پلوپونس، مانع از ايجاد «فاجعه ای به مراتب بزرگتر» شد

نيکس ديامانديس مدير اداره آتش نشانی کل يونان گفت که در نيمی از کشور هم اکنون آتش سوزی جريان دارد و افزود که دامنه خرابی های به بار آمده آنچنان گسترده است که برآورد خسارت ها، بسيار دشوار است.


آقای ديامانديس پيشتر همچنین گفته بود همه تلاش ها بر اين هدف استوار شده که مانع از رسيدن آتش به منطقه باستانی المپيا شويم. با اين حال او افزود «با وجود همه تلاش ها، پيشرفتی در اين زمينه حاصل نشده است.»


نزديک به هزار تن از پرسنل و هلی کوپترهای نظامی، همه توان ممکن خود را برای خاموش کردن آتش به کار گرفته اند.


بيشترين منطقه آسيب ديده، شهر زاهارو در جنوب المپيای باستانی و در شرق منطقه پلوپونس است.


اعلام وضعيت فوق العاده در يونان


به دنبال آتش سوزی بی سابقه يونان، که از روز جمعه در يونان آغاز شده و بيش از ۵۰ کشته برجای گذاشت، کستاس کارمانليز، نخست وزير درسراسر اين کشور وضعيت فوق العاده اعلام کرد.


آقای کارمانليز روز شنبه در يک برنامه تلويزيونی خطاب به مردم يونان گفت که گسترش و سرايت آتش سوزی به بعضی مناطق «تصادفی» نبوده و قول داد که «مقصران» مجازات شوند.


در همین رابطه روز يکشنبه، دولت يونان برای اطلاعاتی که منجر به دستگيری عاملان آتش سوزی جنگل های اين کشور بشود، يک ميليون يورو جايزه تعيين کرد.


با افزايش تلفات، فاجعه آتش سوزی بزرگ يونان، به يک فاجعه‌ انسانی نيز تبديل شده است. در پی گسترش آتش سوزی به مناطق ديگر يونان، دولت اين کشور ‪ ۶‬هزار سرباز را برای اعزام به مناطق آسيب ديده به حالت آماده باش درآورد.


به دنبال ناتوانی يونان در مهار آتش سوزی های گسترده، دولت اين کشور از اتحاديه اروپا در خواست کمک کرده بود و کميسيون اروپا روز شنبه اعلام کرد که فرانسه، آلمان و نروژ کمک های امدادی خود را به اين کشور ارسال کرده اند.


در بيانيه کميسيون اروپا در اين باره آمده است که فرانسه دو هواپيما، آلمان سه هلی کوپتر و نروژ يک کشتی به يونان اعزام کرده اند.


تاکنون بر اثر اين آتش سوزی علاوه بر ده ها کشته و زخمی، هزاران هکتار از اراضی جنگلی نابود شده است . همچنين هزاران نفر از مناطق کوهستانی يونان که در معرض خطر آتش سوزی قرار داشتند، جا به جا شده اند.


XS
SM
MD
LG