لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

نتیجه تحقیق درباره برخورد پلیس آمریکا با دانشجوی ایرانی


مصطفی طباطبایی می گوید برخورد شدید پلیس با وی، به علت ظاهر خاورمیانه ای او بوده است
مصطفی طباطبایی می گوید برخورد شدید پلیس با وی، به علت ظاهر خاورمیانه ای او بوده است

نتیجه تحقیق در مورد حمله پلیس دانشگاه لس آنجلس به یک دانشجوی ایرانی، در پاییز سال گذشته نشان می دهد که استفاده از اسلحه شوک آور در مورد این دانشجو غیرضروری بوده است .


با این حال، بر اساس همین تحقیقات، رفتار این دانشجوی ایرانی، مصطفی طباطبائی نژاد نیز به خاطر همکاری نکردن با پلیس دانشگاه و خودداری از ارائه کارت شناسائی، تحریک آمیز ارزیابی شده است.



مریک باب، کارشناس جوابگویی به جریان های حقوقی پلیس لس آنجلس به این نتیجه رسیده است که استفاده از اسلحه شوک الکتریکی در این مورد مشخص، اقدامی نامناسب، غیرضروری و تصمیمی قابل اجتناب از سوی پلیس این دانشگاه بوده است.



این نتیجه، در مغایرت با اظهارات کارل راس، رییس پلیس دانشگاه لس آنجلس قرار دارد که سه افسر پلیس مسئول در شب واقعه را از هرگونه اتهامی مبرا ساخته است.



یک مامور امنیت دانشگاه درماه نوامبر سال گذشته در کتابخانه دانشگاه، از دانشجوی ایرانی مصطفی طباطبائی نژاد خواست تا کارت هویت خود را نشان دهد. این کار که بخشی از جریان عادی امنیتی دانشگاه به شمار می رود برای جلوگیری از ورود اشخاص غیردانشگاهی به محیط دانشگاه انجام می شود.



آقای طباطبائی نژاد که ایرانی و تبعه آمریکا به شمار میرود از تقاضای مکرر ارائه کارت شناسایی خود به مامور امنیتی خودداری می کند و مدعی است تنها به خاطر ظاهر خاورمیانه ایش با وی اینگونه رفتار شده است.


مریک باب، کارشناس جوابگویی به جریان های حقوقی پلیس لس آنجلس به این نتیجه رسیده است که استفاده از اسلحه شوک الکتریکی در این مورد مشخص، اقدامی نامناسب، غیرضروری و تصمیمی قابل اجتناب از سوی پلیس این دانشگاه بوده است

در جریان درگیری لفظی با پلیس دانشگاه، مصطفی طباطبائی نژاد سه بار توسط اسلحه ای موسوم به «تیزرگان» مورد شوک الکتریکی قرار گرفت.



این واقعه توسط دوربین تلفن موبایل یکی از دانشجویان فیلمبرداری شد و بخشی از آن در سایت اینترنتی «یوتیوب» به نمایش گذاشته شد.



تماشای این فیلم موجب خشم و اعتراض و ارسال نامه های الکترونیکی از سوی میلیون ها تماشاگر از سراسر دنیا شد. پس از برگزاری تظاهرات گسترده ای در محوطه دانشگاه، بستگان دانشجویان به رهبری رئیس دانشگاه آقای نورمن آبرامز رسما از بخش جوابگویی به جریان های حقوقی پلیس لس آنجلس خواستار انجام تحقیقاتی در این زمینه شدند.


از تاریخ آن واقعه تا کنون، آقای طباطبائی نژاد با اعلام جرم علیه دانشگاه لس آنجلس، ماموران و پلیس دانشگاه، می گوید که به حقوق شهروندی او تجاوز شده است.



با این وجود نتیجه بررسی هایی که در حول و حوش این واقعه انجام شده نشان می دهد که در این ماجرا قهرمان یا برنده ای ندارد زیرا به گفته آقای باب، پلیس دانشگاه با استفاده غیرضروری از «تیزرگان» همانقدر گناهکار است که دانشجوی ایرانی آقای طباطبائی نژاد برای دادن پاسخ تحریک آمیز یا خودداری از نشان دادن کارت شناسایی.


XS
SM
MD
LG