لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

مرگ هزار خبرنگار در ده سال گذشته


ادای احترام به آنا پولیتکوفسکایا روزنامه نگار روس که سال گذشته کشته شد
ادای احترام به آنا پولیتکوفسکایا روزنامه نگار روس که سال گذشته کشته شد

در بيست و ششمين کنگره جهانی روزنامه نگاران که روز دوشنبه ۲۹ مه در مسکو آغاز به کار کرد، اعلام شد که بيش از هزار خبرنگار در طول دهه گذشته، در جهان کشته شده اند.


در اين کنگره که ۱۰۰۰ روزنامه نگار و مسئولان خبری از حدود ‪ ۱۵۰‬کشور جهان حضور دارند، اعلام شد که در ده سال گذشته، بيش از ۱۰۰۰ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند که بيشتر آنها در رابطه با جنگ عراق جان خود را از دست داده اند.


در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادی، ۱۶۸‬خبرنگار در جهان کشته شده‌اند و تنها در چند ماهی که از آغاز سال جاری ميلادی می‌گذرد، بيش از ‪ ۸۰‬ خبرنگار در جريان حوادث مختلف به ويژه در عراق جان باخته‌اند.


از سال ۱۹۹۲‬تاکنون‪ ۲۲۱‬روزنامه نگار در روسيه کشته شده‌اند که در بيشتر موارد عاملان اين قتل ها مشخص نشده اند و به کيفر نرسيده اند

موضوع اصلی اين همايش جهانی، مبارزه با خشونت در حرفه روزنامه‌نگاری و مساله کشته شدن روزنامه نگاران در روسيه اعلام شده است.


ادای احترام به آنا پولیتکوفسکایا


در آغاز اين نشست، شرکت‌کنندگان نسبت به «آنا پوليتکوفسکايا» روزنامه‌نگار ناراضی روسيه که سال گذشته به قتل رسيد و ساير خبرنگارانی که در راه انجام وظيفه کشته شده‌اند، ادای احترام کردند.


سخنرانان اين کنگره اعلام کردند کشور روسيه يکی از خطرناکترين کشورها برای حرفه روزنامه‌نگاری است. آلکسی سيمونوف روزنامه نگار روس و رييس بنياد «دفاع از شفافيت» گفت: «از سال ۱۹۹۲‬تاکنون‪ ۲۲۱‬روزنامه نگار در روسيه کشته شده‌اند که در بيشتر موارد عاملان اين قتل ها مشخص نشده اند و به کيفر نرسيده اند.»


پلاکاردی از آنا پولیتکوفسکایا

او گفت: «به احتمال قوی قاتلان اين افراد يافت نخواهند شد زيرا آنها به سفارش کسانی کشته شده اند که توسط این روزنامه نگاران افشا شده بودند».


بيست و ششمين کنگره جهانی روزنامه نگاران تا يازدهم خرداد ماه در مسکو ادامه خواهد داشت. اين کنگره، هر سه سال يک بار توسط فدراسيون بين‌المللی خبرنگاران« I.F.J‬» برگزار می‌شود و مسکو برای نخستين بار ميزبان آن است.


موضوع آزادی بیان در کنگره جهانی مسکو


به گفته برگزار کنندگان، در اين کنگره طيف وسيعی از مسايل مرتبط با فعاليت رسانه‌های خبری ازجمله مساله آزادی بيان مورد بحث قرار خواهد گرفت.


علاوه بر آن شرکت‌کنندگان در کنگره، مسوولان نهادهای وابسته به فدراسيون بين‌المللی خبرنگاران را انتخاب خواهند کرد.


طبق برنامه اعلام شده، قرار است سرگئی ميرونف رييس شورای فدراسيون روسيه،ميخايل گورباچف رييس جمهوری شوروی سابق، يوگنی پريماکف رييس اتاق بازرگانی و صنعتی روسيه و مقامات عاليرتبه چند نهاد بين‌المللی از جمله يونسکو و سازمان امنيت و همکاری اروپا در اين کنگره سخنرانی کنند.


فدراسيون بين‌المللی روزنامه نگاران در سال ‪ ۱۹۲۶‬تاسيس شده و مقر آن در بروکسل پايتخت بلژيک است.


XS
SM
MD
LG