لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

رییس جمهوری عراق خواستار کمک های امنیتی ایران شد


محمود احمدی نژاد و جلال طالبانی در تهران
محمود احمدی نژاد و جلال طالبانی در تهران

رییس جمهوری عراق در دیدار خود از ایران گفت کشورش نیازمند کمک همه جانبه ایران در مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت است.



جلال طالبانی رییس جمهوری عراق که روز دوشنبه وارد تهران شد، در کنفرانس خبری مشترکی که پس از پایان مراسم استقبال رسمی از وی برگزار شد، از قصد عراق برای گسترش روابط خود با ایران سخن گفت.


آقای طالبانی گفت در طول سفر خود به ایران، در باره پرونده امنیتی عراق، گفت و گو خواهد کرد، زیرا به گفته وی عراق نیازمند کمک های همه جانبه ایران برای مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات است.


محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی نیز بطور متقابل قول همکاری داد و گفت کشورش از هر اقدامی که به برقراری ثبات در عراق کمک کند، دریغ نخواهد کرد.


در نیویورک نیز کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که عراق به جنگ داخلی نزدیک شده است و اگر اقدامی فوری بعمل نیاید، در این کشور جنگ داخلی به راه خواهد افتاد.


سفر جلال طالبانی رييس جمهوری عراق به دنبال وضع مقررات منع عبور و مرور در بغداد، به تعويق افتاده بود.



اين مقررات در پی نا آرامی های بغداد وضع شد که به کشته شدن بيش از ۲۰۰ تن انجاميد. در جريان اين ناآرامی ها، فرودگاه بغداد نيز بسته شده بود.


پيشتر اعلام شده بود روسای جمهوری ايران، عراق و سوريه در نشستی در تهران شرکت خواهند کرد تا مسئله خشونت های رو به افزايش عراق را مورد بررسی قرار دهند.


حضور بشار اسد در پرده ابهام


برخی از خبرگزاری ها گزارش داده بودند که محمود احمدی نژاد همتايان سوری و عراقی خود را برای گفت و گو و تبادل نظر در باره بحران عراق به ايران دعوت کرده است.


سوريه تا کنون به اين دعوت پاسخی نداده است و جمهوری اسلامی نيز وجود يک نشست سه جانبه برای حل مسئله عراق را تکذيب کرد.


محمد علی حسينی سخن گوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت نشست سه جانبه روسای جمهوری ايران، عراق و سوريه، به اين صورتی که مطرح شده، نبوده است.


روز يک شنبه محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران اظهار داشت به شرطی که آمريکا «به تلاش خود برای سلطه بر منطقه» پايان دهد، ايران حاضر به کمک برای حل بحران عراق خواهد بود.


از سوی ديگر محمود عثمان يک نماينده مجلس عراق به راديو فردا گفت ممکن است در ديدار روز دوشنبه محمود احمدی نژاد و جلال طالبانی، بحث همکاری احتمالی سوريه نيز مطرح شود. آقای عثمان گفت ايران و سوريه به دليل نفوذ مذهبی خود می توانند در بهبود شرايط عراق موثر باشند.


XS
SM
MD
LG