لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

بعیدی‌نژاد: اجرای نقشه راه حاصل مشارکت بخش دفاعی کشور است


حمید بعیدی‌نژاد، رییس تیم کار‌شناسی مذاکره کننده ایران
حمید بعیدی‌نژاد، رییس تیم کار‌شناسی مذاکره کننده ایران

حمید بعیدی‌نژاد، رییس تیم کار‌شناسی مذاکره کننده ایران در واکنش به بیانیه روز پنج شنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است، اجرای «نقشه راه» بین ایران و آژانس حاصل «مشارکت بسیار موثر و هوشمندانه بخش دفاعی کشور» بوده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۳ مهر اعلام کرد که ایران بر اساس «نقشه راه» هرآنچه را که برای ارزیابی گذشته برنامه هسته‌ایش لازم بوده در اختیار این نهاد بین المللی گذاشته است.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق محرمانه‌ای با عنوان «نقشه راه» در ۲۳ تیرماه امضاءکردند که براساس آن می‌بایست، ابهام‌های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» حل و فصل شود.

براساس نقشه راه، مراحل مختلفی از همکاری ایران و آژانس مشخص شده که یکی از این مراحل در روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه تکمیل شد.

به گزارش ایرنا، حمید بعیدی‌نژاد روز پنجشنبه گفته است: «صدور این بیانیه از سوی آژانس حاصل کار فشرده چند ماهه ایران با آژانس است. اجرای هماهنگ نقشه راه میان ایران و آژانس یکی از مجموعه اقدامات پرافتخار و حاصل تلاش مشترک و هماهنگ چند ماهه و شبانه روزی نهادهای مرتبط داخلی کشور و بویژه با مشارکت بسیار موثر و هوشمندانهٔ بخش دفاعی کشور بوده است که با هدف مردود دانستن ادعاهای نادرست علیه کشورمان صورت پذیرفت.»

این مقام ایرانی توضیح بیشتری در خصوص نحوه مشارکت بخش «دفاعی کشور» ارائه نکرده است، اما به نظر می‌رسد اشاره آقای بعیدی‌نژاد به همکاری‌ها در جریان سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و بازدید وی از تاسیسات نظامی پارچین تهران است.

ایران متهم بود که درتاسیسات نظامی پارچین تهران آزمایش‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای انجام داده است.

رییس تیم کار‌شناسی مذاکره کننده ایران همچنین گفته است: «این ادعا‌ها بیش از ده سال بعنوان پرونده‌ای سیاسی و امنیتی علیه کشورمان مطرح شده بود که در حدود چهار سال پیش رسما به یک کیفرخواست سیاسی مبدل شد که چنان مسائل و ادعاهایی را علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مستند سازی می‌کرد که واقعا از نظر ناظران بین المللی حل و فصل موضوع پی‌ام دی را تقریبا غیر ممکن می‌ساخت.»

حمید بعیدی‌نژاد تصریح کرده است: «چنانچه برخی رسانه‌های آمریکایی با استناد به اسناد غیر قابل انکار اثبات نمودند، طرح پرونده پی‌ام دی از سوی آمریکا و غرب علیه ایران با هدف اثبات نظامی بودن برنامه هسته‌ای و تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران و فراهم نمودن زمینه سیاسی و روانی برای آغاز حمله نظامی علیه ایران انجام می‌گرفت.»

رییس تیم کار‌شناسی مذاکره کننده ایران همچنین با اشاره به توافق تهران و آژانس بر سر «نقشه راه» گفته است: «ایران در طی این مسیر با یک رهیافت چند ضلعی دیپلماتیک - حقوقی - فنی توانست حل و فصل این پرونده پیچیده را مدیریت نماید.»

قرار است مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تا ماه دسامبر سال جاری گزارش نهایی خود درباره اقدامات حال و گذشته ایران را به شورای حکام این نهاد بین‌المللی ارائه دهد.

در همین رابطه مارک فیتزپاتریک، مدیر برنامه خلع سلاح در انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن به رادیو فردا گفته است: «زارش دسامبر آژانس، به صورت مستقیم با روز اجرایی شدن توافق در ارتباط نیست. اقداماتی که ایران باید بر مبنای برنامه اقدام مشترک انجام دهد، شامل درآوردن هسته راکتور اراک، جمع آوری ۱۴ هزار سانتریفوژ و اتمام نابودکردن آن بخش باقی مانده از اورانیوم کمتر غنی شده می‌شود.»

وی اضافه کرده است: «به صورت مشخص گفته نشده که ایران باید آژانس را در زمینه «پی‌ام‌دی» راضی کند. اما نارضایتی آژانس از لحاظ سیاسی کار را برای سایر کشور‌ها، به منظور اجرای توافق سخت می‌کند. از همین رو ایران باید ‌‌نهایت تلاش خود را بکند که این همکاری، آژانس را راضی کند.»

XS
SM
MD
LG