لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

جام ملتهای آسيا؛ ژاپن با شکست قطر به نیمه نهایی راه یافت


يک گل حماسی در آخرين دقيقه توسط ماساهيکو اينوها، مدافع پيشتاخته باعث شد تا تيم ده نفری ژاپن بازی باخته را به پيروزی سه بر دو بر قطر ميزبان بدل کند و نخستين تيم مرحله نيمه پايانی جام ۲۰۱۱ ملتهای آسيا باشد.

در ورزشگاه تقريبا پر ورزشگاه الغرافه اينوها در دقيقه ۹۰ گل زد تا اميد ژاپن به چهارمين قهرمانی قاره بيشتر شود. اين گل رويای قطر برای نخستين حضور در ميان چهار تيم نيمه پايانی را به ياس بدل کرد.

در ديدار سنگين و پر گل ژاپن با قطر، تيم ميزبان پر اميد آغاز کرد. ضربه سنگين مسعاد علی از نزديک به ۲۵ متر با شيرجه کاواشيما دفع شد.

سرانجام قطر با ضربه سباستيان سوريا، بازيکن اروگويايی تبارش در دقيقه ۱۲ با شليک پای چپ به اين برتری شکل داد، هر چند ژاپنی ها و مربی زاکه رونی ايتاليايی معترض به موقعيت آفسايد سوريا بودند. اما حرکت آهسته اين گل نشان داد که اينوها موقعيت آفسايد را پوشانده است.

ژاپنی ها از خوردن اين گل آشفته نشدند وکيسوکه هوندا در دقيقه ۲۸ توپ را از بالای سر مدافع قطری به شينجی اوکازاکی رساند و ضربه سر او توپ رابرای ماکوتو هاسه به، کاپيتان ژاپن پرداخته کرد تا آن را با ضربه ای زمينی از سد قاسم برهان، دروازه بان قطر عبور دهد. با اين گل ژاپن آهنگ خود را بازيافت.

نیمه نخست این بازی با نتیجه یک بریک به پایان رسید.

اما يک خطای عجولانه در دقيقه ۶۲ توسط يوشيدا می توانست گران تمام شود. او يک اخطار از نيمه نخست داشت، با اخطار دوم اخراج شد. ژاپن با وجود ده نفری شدن با روحيه ای تحسين برانگيز به بازی بازگشت تا از اين ديدگاه تيم بزرگ جام تا مرحله نيمه پايانی باشد. ضربه آزاد پيچ دار سزار بازیکن تازه نفس قطری به گل دوم قطر بدل شد .

اما هشت دقيقه پس از اين که ژاپن ده نفری شد در پی حمله های با روحيه تيم شرقی آسيا، شينجی کاگاوا با سود بردن از اشتباه مدافع قطری در دقيقه ۷۰ نتيجه را مساوی کرد.

در حالی که در واپسين لحظه ها وقت اضافی و حتی به نظر می رسید بازی برای تعیین برنده ضربه های پنالتی کشیده شود، گل حماسی ژاپن با ضربه يک مدافع پيش تاخته به ثمر رسيد.

اين گل به مانند مسابقه با سوريه که با يک يار کمتر بدست آمد و حاصل يک کار سراسر تهاجمی بود، ايران و کره جنوبی را متوجه راه رسيدن به فينال از گذرگاهی سخت کرد. مسابقه ايران با کره جنوبی در مرحله يکچهارم پايانی روز بعد (شنبه) انجام می شود.

ژاپن با اين بازيکنان به پيروزی بزرگ بر قطر نائل شد: کاواشيما، اينوها، يوشيدا، کونو، ناگاتومو، اندو، هاسه به (کاپيتان)، اوکازاکی، هوندا، کاگاوا و مائه دا.

ژاپن برای رسيدن تا يک قدمی «فينال» پيش از قطر عربستان سعودی را با پيشينه سه بار قهرمانی پنج بر صفر خرد کره بود.
XS
SM
MD
LG