لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

جلوگيری عراق از عبور يک هواپيمای کره شمالی به مقصد سوريه


یک هواپیمای ایرانی که سال گذشته در یکی از فرودگاههای ترکیه مجبور به نشستن شد.
یک هواپیمای ایرانی که سال گذشته در یکی از فرودگاههای ترکیه مجبور به نشستن شد.
یک مسئول بلندپايه عراقی گفت که روز جمعه ۳۱ شهريور این کشور به يک هواپيمای خطوط هوايی کره شمالی به مقصد سوريه به دليل مشکوک بودن به حمل اسلحه، اجازه عبور از حریم هوایی خود را نداده است.

عراق روز جمعه گزارش سازمان‌های اطلاعات غربی را که ايران را به انتقال اسلحه به وسيله هواپيماهای مسافربری به مقصد سوريه از حريم هوايی عراق به منظور کمک به نظام بشار اسد در جنگ با مخالفان متهم کرده بود را رد کرده بود.

اين گزارش که خبرگزاری رويترز جزئيات آن را منتشر کرده بود، سپاه پاسداران ايران را متهم به سازماندهی اين محموله‌ها کرده بود.

علی الموسوی، مشاور نخست وزير عراق به خبرگزاری رويترز گفت که در چارچوب سياست دولت عراق برای جلوگيری از انتقال اسلحه به سوريه از راه حريم هوايی و زمينی خود، مقام‌های عراقی به دليل مشکوک شدن به يک هواپيمای کره شمالی، مانع از عبور آن از حريم هوايی خود به سمت سوريه شدند.

الموسوی خاطرنشان کرد که مسير هوايی عبور هواپيما از کره شمالی به سوريه بود که شک مقام‌های عراقی را برانگيخت اما هيچ تماسی ميان مقام‌های عربی با مقام‌های کره شمالی در اين باره برقرار نشده است.

مشاور نخست وزير عراق در ادامه اظهار داشت که با وجود درخواست‌های مکرر بغداد از آمريکا برای ارائه کردن اسناد و مدارک در خصوص حمل اسلحه توسط هواپيماهای مسافربری ايرانی، اما تا کنون به اين درخواست پاسخی داده نشده است.

او افزود که عراق به ايران ابلاغ کرده است که احتمال دارد به صورت رندم اقدام به تفتيش هواپيما‌هايش کند و چنانچه دليلی بر حمل اسلحه توسط اين هواپيما‌ها به دست آورد، ديگر به پروازهای ايران اجازه عبور از حريم‌هايی عراق داده نخواهد شد.

با وجود اينکه اتهام منتسب به عراق مبنی بر احتمال دادن اجازه انتقال اسلحه از ايران به سوريه جديد نيست، اما گزارش اخير سازمان‌های اطلاعاتی مدعی است که اين نقل و انتقال، بسيار بيشتر و سازماندهی‌تر از چيزی است که تا کنون گمان می‌شد. بنا بر اين گزارش، انتقال اسلحه به سوريه با توافق مسئولان بلندپايه عراق و ايران صورت می‌گيرد.

اين گزارش مدعی شده است که ايران از راه زمينی نيز کاميون‌هايی حامل اسلحه از عراق به سوريه ارسال می‌کند.

دولت عراق تا کنون از پيوستن به اردوگاه غربی و عربی که خواستار کناره گيری بشار اسد رئيس جمهوری سوريه هستند، خودداری کرده است.

رهبران عراق بيم آن دارند که سرنگونی نظام بشار اسد به تجزيه سوريه بر پايه فرقه‌ای بينجامد که می‌تواند به تشديد تنش‌های فرقه‌ای در عراق نيز بينجامد.

عراق در ماه‌های اخير تدابير امنيتی در نقاط مرزی خود با عراق را که طول آن به ۶۶۰ کيلومتر می‌رسد، تشديد کرد.
XS
SM
MD
LG