لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

پیش نویس قطعنامه تازه علیه ایران به شورای امنیت ارائه شد


بريتانيا، فرانسه و آلمان پيش نويس اصلاح شده سومين قطعنامه تحريم ايران را به طور رسمی به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارايه کردند.
عکس : وبسایت رسمی
بريتانيا، فرانسه و آلمان پيش نويس اصلاح شده سومين قطعنامه تحريم ايران را به طور رسمی به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارايه کردند. عکس : وبسایت رسمی

بريتانيا و فرانسه پيش نويس اصلاح شده سومين قطعنامه تحريم ايران را به طور رسمی به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارايه کرده و انتظار می رود این قطعنامه هفته آینده به رای گذاشته شود.


جان ساویر، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، گفت:«در متنی که ما ارائه کردیم برخی نظرات نمایندگی ها را منعکس کردیم.»


به گفته سفیر بریتانیا این قطعنامه بخشی ازشیوه دوگانه، تشویق و تنبیه، برای وادار کردن ایران به توقف فعالیت های حساس هسته ای و اجرای قطعنامه های شورای امنیت است.


در همین حال،ژان موریس ريپرت، سفير فرانسه در سازمان ملل متحد، روزپنجشنبه به خبرنگاران گفته بود:«فرانسه، آلمان و بريتانيا به عنوان حمايت کنندگان از پيش نويس قطعنامه، اين پيش نويس را به طور رسمی عصر روز پنجشنبه به شورای امنيت ارايه می کنند.»


سفير فرانسه، همچنين، افزوده بود:«هدف اين است که مذاکرات رسمی برای تصويب قطعنامه آغاز شده و هرچه زودتر، در بهترين صورت هفته آينده، در اين مورد تصميم گيری شود.»


کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، پنج عضو دائم شورای امنيت و به همراه آلمان، پيش نويس قطعنامه تازه خود برای تشديد تحريم های ايران را اوايل بهمن ماه تسليم اعضای غيردائم شورای امنيت کرده بودند.


اين پيش نويس علاوه بر تحريم هايی همچون ممنوعيت سفرهای خارجی برای افراد و فروش تجهيزاتی که قابليت استفاده در فعاليت های هسته ای دارند، ازهمه کشورهای جهان می خواهد در روابط مالی خود با ايران، مانند اعتبارات صادراتی، ضمانت و بيمه، «هشيارانه»عمل کنند.


همچنين اين پيش نويس از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواهد خواست ظرف ۹۰ روز از تاریخ تصويب اين قطعنامه، طی گزارشی اعلام کند که آيا ايران غنی سازی اورانيوم را به طور کامل متوقف کرد است يا خير.


  • «هدف اين است که مذاکرات رسمی برای تصويب قطعنامه (تازه علیه ایران) آغاز شده و هرچه زودتر، در بهترين صورت هفته آينده، در اين مورد تصميم گيری شود.»
ژان موریس ريپرت، سفير فرانسه در سازمان ملل متحد

اصلاح پیش نویس


در همين حال يک ديپلمات، از کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد، به خبرگزاری رويترز گفته است: «پيش نويس تازه عصر روز پنجشنبه در شورای امنيت قرار ارائه شده و هفته آينده به رای گذاشته می شود.»


اين ديپلمات که نخواست نامش فاش شود، گفت:«متن پيش نويس تازه از حمايت اعضای دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد برخوردار است.»


به گفته اين ديپلمات اصلاح انجام شده در پيش نويس تحريم ايران بسيار جزيی بوده و تغييری در ماهيت پيش نويس پيشنهادی گروه ۱+۵ ايجاد نشده است.


درخواست تعویق رای گیری


ديپلمات های افريقای جنوبی، اندونزی و ليبی، کشورهای عضوغير دائم شورای امنيت، پيشتر در خواست کرده بودند تا رای گيری درباره پيش نويس قطعنامه تحريم ايران به بعد از انتشار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی موکول شود.


گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است روز جمعه سوم اسفندماه منتشر شود. اين گزارش، ديدگاه تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی را درباره ماهيت برنامه هسته ای ايران روشن خواهد ساخت.


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری توافق کردند در چارچوب همکاری برای شفاف سازی برنامه هسته ای، تهران به سئوالات باقی مانده آژانس پاسخ دهد.


طبق اين توافق قرار بود محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش نهايی خود درباره برنامه هسته ای ايران را ماه دسامبر منتشر کند، اما به بنا به در خواست تهران، ارايه اين گزارش تا کنون به تعويق افتاده است.


در همين حال، ديپلمات های غربی می گويند تحقيقات آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره فعاليت های هسته ای ايران در گذشته بسيار مهم است، اما اين تحقيقات ارتباط چندانی با فعاليت های هسته ای در آينده ندارد.


اين ديپلمات ها می گويند سرپيچی تهران در اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد ومتوقف نکردن غنی سازی اورانيوم بدگمانی آنها درباره اين که ايران در صدد توليد سلاح اتمی است، تقويت کرده است.


ايران با رد اين اتهام می گويد که فعاليت های هسته ايش صلح آميز بوده و با هدف توليد انرژی است.


در همين حال افريقای جنوبی و کشورهای غير متعهد عضو شورای امنيت می گويند گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ايران با پيش نويس قطنامه تازه مرتبط است و بايد رای گيری شورای امنيت تا زمان انتشار اين گزارش به تعويق بيفتد.


افريقای جنوبی، ليبی و اندونزی، همچنين، نسبت به پيش نويس اوليه نکاتی را مطرح کرده بودند، که مشخص نيست آيا در پيش نويس اصلاح شده اين نکات مد نظر قرار گرفته اند.


افريقا جنوبی، پيشتر، نسبت به بخشی از پيش نويس قبلی که کشور ها را به بازرسی همه محموله های به مقصد و مبداء ايران به وسيله خطوط هوايی و دريای ايران ترغيب می کرد، انتقاد کرده بود.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG