لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

«قطعنامه شورای امنيت تاثيری بر فعاليت های ايران ندارد»


شورای امنيت سازمان ملل متحد روز دوشنبه، با رای مثبت ۱۴ عضو، قطعنامه تازه ای عليه ايران تصويب کرد
شورای امنيت سازمان ملل متحد روز دوشنبه، با رای مثبت ۱۴ عضو، قطعنامه تازه ای عليه ايران تصويب کرد

در حالی روسيه تهران را به اجرای قطعنامه جدید شورای امنيت فرا خوانده است، ايران می گوید این قطعنامه تاثیری بر روند فعالیت های هسته ای این کشور نخواهد داشت.


شورای امنيت سازمان ملل متحد روز دوشنبه، با رای مثبت ۱۴ عضو، قطعنامه تازه ای عليه ايران تصويب کرد که در آن تحريم های تازه ای برای تهران در نظر گرفته شده است.


فهرست افراد و شرکت های مورد تحريم


قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران سه ماه فرصت داده است که در همکاری با آژانس بين المللی انرژی هسته ای، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و در غير اين صورت، با تحريم های تازه ديگری رو به رو خواهد شد.


اين قطعنامه با پيشنهاد فرانسه، بريتانيا و آلمان به رای گذاشته شد و تنها اندونزی، به عنوان يکی از اعضای غيردائم شورای امنيت، به آن رای ممتنع داد.


تحریم تازه ایران: حق با چه کسی است؟ برای فرستادن نظر خود کليک کنيد


تکرار اشتباه


در همين حال، محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران، در واکنش به اين قطعنامه گفت:«هر قطعنامه جديد عليه برنامه هسته‌ای صلح آميز و قانونی ايران، شليکی به شورای امنيت به عنوان بنيان سازمان ملل است و با اين اقدام ديگر اعتباری برای شورای امنيت باقی نمی ماند.»


آقای احمدی نژاد در گفت وگو با روزنامه ال‌پائيس اسپانيا صدور قطعنامه جديد عليه ايران را «تکرار اشتباه» دانست و تصريح کرد «صدور قطعنامه جديد حيثيت شورا را از بين می‌برد.»


  • اين قطعنامه حاوی يک «پيام جدی سياسی» به تهران است تا خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد را اجرا کند
وزارت امورخارجه روسیه

قطعنامه تازه شورای امنيت سازمان ملل متحد تحريم های تازه ای عليه افراد و شرکت های ايرانی اعمال کرده و از کشورها خواسته است که معاملات مالی و تجاری بخش خصوصی خود با ايران «هشيارانه» عمل کنند.


رييس جمهوری ايران درباره رويکرد ايران درقبال قطعنامه تازه شورای امنيت سازمان ملل متحد گفت:«همان کاری که با قطعنامه قبلی کرديم با قطعنامه جديد هم می‌کنيم »


چه کسی به خاطر این قطعنامه ضرر می کند؟ (مصاحبه با سعید محمودی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه استکهلم را اینحا بخوانید.)


آقای احمدی نژاد در اين گفت وگو هشدار داد اگر کشورهايی که وی آنها را«دشمنان ايران» خواند، شرايط اين کشور را نپذيرند، آنگاه «در آينده دچار مشکل می‌شوند.»


در همين زمينه، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در واکنش به قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی گفت:«اين قطعنامه مغاير با روح و مفاد مقررات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است و بر اساس انگيزه‌های سياسی و رويکردهای مغرضانه صادر و فاقد ارزش و غيرقابل قبول و محکوم است.»


آقای حسینی افزود:«تداوم اين روند، هيچگونه تاثيری بر عزم و اراده راسخ ملت و دولت ايران برای استيفای حقوق مشروع و قانونی خود در ادامه فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای در چارچوب معاهده ان.پی.تی نخواهد داشت.»


روسيه: ايران قطعنامه را اجرا کند


  • «هر قطعنامه جديد عليه برنامه هسته‌ای صلح آميز و قانونی ايران، شليکی به شورای امنيت به عنوان بنيان سازمان ملل است و با اين اقدام ديگر اعتباری برای شورای امنيت باقی نمی ماند.»
محمود احمدی نژاد

در حالی که ايران تصويب قطعنامه تازه شورای امنيت عليه اين کشور را محکوم کرده است، روسيه از تهران خواسته است که با توقف فعاليت های حساس هسته ای قطعنامه تازه شورای امنيت را اجرا کند.


وزارت امورخارجه روسيه روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد:اين قطعنامه حاوی يک «پيام جدی سياسی» به تهران است تا خواست جامعه بین المللی را اچرا کند.


اين بيانيه همچنين افزوده است:« روسيه انتظار دارد رهبری جمهوری اسلامی به دقت محتوای اين قطعنامه و بيانيه وزيران خارجه کشورهای ۱+۵ را بررسی کرده و به خواست های آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل، پاسخ مثبت دهد.


در این بیانیه، همچنین، تصریح شده است که گروه ۱+۵ (فرانسه، بریتانیا، چین، آمریکا و روسیه به همراه آلمان) که از ایران می خواهند تا فعالیت های حساس هسته ای خود را متوقف کند، مهم است که آمادگی خود را برای همکاری جدی با تهران نشان دهند.


در همین حال، دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز سه شنبه گفت:«گام مهم بعدی این خواهد بود که کشورها تحریم های تازه علیه ایران را به اجرا بگذارند و مطمئن شوند که تعهدات انها به خوبی در حال اجراست.»


خانم پرینو در پاسخ به پرسشی درباره واکنش ایران مبنی بر این که فطعنامه تازه تاثیری بر فعالیت های هسته ای این کشور نخواهد داشت، گفت:«من فکر نمی کردم که ایران به غیر از این واکنشی نشان دهد.»


سخنگوی کاخ سفید بار دیگر تاکید کرد که جامعه جهانی نباید اجازه دهد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.


مخالفت با صدور قطعنامه تازه در شورای حکام


همزمان با اين تحولات، روسيه و چين با صدور قطعنامه در شورای حکام ، آژانس بين المللی انرژی اتمی، برای اعمال فشار بيشتر بر تهران برای توقف فعاليت های حساس هسته ای این کشورمخالفت کردند و اين طرح کنار گذاشته شد.


فرانسه و بريتانيا کوشيده اند تا با تصويب قطعنامه ای در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی فشار تازه ای بر ایران وارد کنند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، ديپلمات ها در وين گفته اند که مخالفان قطعنامه شورای حکام عليه ايران معتقد بودند تصويب قطعنامه تازه بر عليه تهران يک روز پس از تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل احتمالاً به تحريک ايران برای کاهش و يا قطع همکاری با آژانس منجر خواهد شود.


شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی متشکل از ۳۵ کشور عضو از جمله اعضای دائمی شورای امنيت است.


حمايت جهانی از قطعنامه


در همین حال، در پاريس وزير امور خارجه فرانسه، تحريم های تازه و قطعنامه تازه را «پايانی» بر مسئله هسته ای ايران ندانست و از تهران خواست که هر چه سريع تر غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان نيز از اين قطعنامه به عنوان «نشانه ای از راه حل جامعه جهانی» برای بحران هسته ای ايران استقبال کرد.


اين موضع از سوی اسرائيل نيز تکرار شد و آری مکل، سخنگوی وزارت امور خارجه اين کشور گفت: «رهبران ايران موجوديت اسرائيل را تهديد می کنند. جامعه بين المللی نشان داد که به حرف ايران مبنی بر اينکه برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آميز دنبال می کند، اعتمادی ندارد.»


تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز تاکيد کرد که دولت اين کشور از صدور قطعنامه تازه عليه ايران استقبال می کند؛ چرا که به گفته وی، شورای امنيت به وسيله اين رای که صادر شد نشان داد که کماکان برنامه هسته ای ايران را به عنوان يک تهديد می شناسد.


قين گنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چين با صدور بيانيه ای گفت که هدف افزايش تحريم ايران، «تنبيه جمهوری اسلامی» نيست.


در اين بيانيه آمده است:«علت صدور قطعنامه فشار بر ايران برای از سرگيری مذاکرات و فعال کردن دور تازه ای از فعاليت های ديپلماتيک است.»


نماينده اين کشور در سازمان ملل نيز ضمن اتخاذ موضعی مشابه گفت: «اين تحريم ها مردم ايران را هدف نگرفته اند و بر روی فعاليت های هسته ای معمولی ايران و فعاليت های مالی ميان ايران و ديگر کشورها تاثيری نخواهند داشت.»


ماکسيم برنير، وزير امور خارجه کانادا نيز ضمن ستايش صدور قطعنامه عليه ايران با صدور بيانيه ای گفت: «کانادا کاملا از صدور قطعنامه شورای امنيت حمايت می کند؛ قطعنامه ای که نتيجه شکست ايران در برآورده ساختن خواست جامعه بين المللی است.»


ژاپن که روابط اقتصادی تنگاتنگی با ايران دارد، همزمان با استقبال از صدور قطعنامه، برنامه هسته ای ايران را «مرتبط با برنامه هسته ای کره شمالی» دانست و از تهران خواست که برای ثبات خاورميانه که «برای ثبات بازار انرژی جهان ضروری است»، از راه مذاکره به مناقشه با جهان پايان دهد.


XS
SM
MD
LG