لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

آمريکا دارايی های سه شرکت ايرانی را مسدود کرد


وزارت خزانه داری آمريکا سه شرکت ایرانی را در لیست سیاه قرار داد
وزارت خزانه داری آمريکا سه شرکت ایرانی را در لیست سیاه قرار داد

دولت آمريکا با تحريم سه شرکت ايرانی، اموال و دارايی های آنها را به اتهام کمک به «گسترش جنگ افزارهای هسته ای و کشتار جمعی» مسدود و معامله با اين شرکت ها را ممنوع اعلام کرد.


وزارت خزانه داری آمريکا روز جمعه، بيست و هفتم بهمن ماه اموال و دارايی سه شرکت «کالای الکتريک»، شرکت «کاوشيار» و شرکت «صنايع انرژی پيشگام» در خاک آمريکا را مسدود و معامله شهروندان و شرکت های آمريکايی با اين شرکت ها را ممنوع اعلام کرد.


استوارات لوی، معاون امور تروريسم و اطلاعات اقتصادی وزارت خزانه داری آمريکا گفت:«اقدام وزارت خزانه داری آمريکا در راستای جلوگيری از دستيابی ايران به خدمات و موادی است که در برنامه هسته اش به کار می برد.»


وزارت خزانه داری آمريکا اموال و دارايی سه شرکت «کالای الکتريک»، شرکت «کاوشيار» و شرکت «صنايع انرژی پيشگام» در خاک آمريکا را مسدود و معامله با اين شرکت ها را ممنوع اعلام کرد

آقای لوی افزود:«اين اقدام مطابق با تعهدات بين المللی و در راستای اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد اتخاذ شده است.»


پيشتر آمريکا در دی ماه سال جاری تصميم گرفت دارايی های بانک سپه، از شاخص ترين بانک های صادراتی ايران را مسدود کند.


اين دستور با اختيارات رياست جمهوری آمريکا انجام می شود و کاخ سفيد مجاز است دارايی اشخاص حقيقی يا حقوقی را که در توليد و گسترش سلاح کشتار جمعی دست دارند مسدود کند.


قانون تحريم های جديد که در ژوئن سال ۲۰۰۵، خرداد ۱۳۸۴، به امضای جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا رسيده، اين اختيار را به کاخ سفيد می دهد تا از امکانات حقوقی برای توقف برنامه هسته ای ايران استفاده کند.


مقامات کاخ سفيد ابراز اميدواری کرده اند که اين کار آمريکا، الگويی باشد برای ديگر کشورهايی که در جلسه شورای امنيت به قطعنامه ۱۷۳۷ رای مثبت داده و با تحريم جمهوری اسلامی موافقت کرده اند.


اقدام دولت ژاپن


دولت ژاپن نيز روز جمعه اعلام کرد که اموال و دارايی های افراد و گروه ها مرتبط با برنامه های هسته ای ايران را مسدود می کند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، ياسوهيسا شيوزاکی دبير هيات دولت ژاپن در توضيح اقدام دولت گفت:«ما بايد قطعنامه شورای امنيت را با عزم و اراده ای قاطع به اجرا بگذاريم زيرا برنامه هسته ای ايران بر پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای و مساله هسته ای کره شمالی اثر می گذارد.»


طبق تصميم دولت ژاپن، اين کشور دارايی های ده گروه و دوازده نفر را به دليل ارتباط آنان«برنامه های هسته ای و موشکی ايران» مسدود کرده است.


قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل که در دسامبر ۲۰۰۶ و با رای قاطع ۱۵ کشور حاضر در شورای امنيت به تصويب رسيد، خواستار توقف برنامه هسته ای ايران است.


کشورهای غربی از برنامه هسته ای ايران نگران بوده و آن را برنامه ای برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. با اين حال، جمهوری اسلامی برنامه هسته ای خود را صلح آميز خوانده و اعلام کرده است که اين برنامه را عمدتا برای توليد برق دنبال می کند.


XS
SM
MD
LG