لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

«ناقضان حقوق بشر در دمشق و تهران بدانند اعمال آنها را زير نظر داريم»


تصویری از سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران
تصویری از سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران
جفری فلتمن، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور خاورنزديک و مايکل پوسنر، دستيار وزير امور خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کارگران، روز چهارشنبه با حضور در يکی از کميته های مجلس نمايندگان به پرسش ها درخصوص ايران و سوريه پاسخ دادند.

در اين نشست در خصوص وضعيت سوريه، کمک های آمريکا به مخالفان درايران، و وضعيت اردوگاه اشرف در عراق پرسش هايی مطرح شد.

اين دو دستیار وزير امور خارجه آمريکا در بيانيه مشترکی که پيش از جلسه پرسش و پاسخ خوانده شد، وضعيت سرکوب مخالفان در ايران و سوريه را تشريح کردند.

جفری فلتمن و مايکل پوسنر گفته اند: دولت های ايران و سوريه خواسته های مردم خود را ناديده گرفته و به حقوق انها احترام نمی گذارند.

اين دو تصريح کرده اند که دولت آمريکا نقش مهمی در هدايت تلاش های جامعه جهانی برای پايان دادن به سرکوب ها و همچنين دفاع از حقوق جهانشمول شهروندان اين کشورها بر عهده دارد.

جفری فلتمن و مايکل پوسنر گفته اند: «آمريکا در کنار کسانی که برای خواسته های بنيادين انسانی مبارزه می کنند ايستاده است. اين امر اساسی است که اين مردم شجاع بدانند که جامعه جهانی از انها حمايت خواهد کرد، به همان ميزان اين مهم است که ناقضان حقوق بشر در دمشق و تهران نیز بدانند که ما اعمال انها را زير نظر داريم.»

اين دو اضافه کرده اند:«تا زمانی که آنها به مردم داخل کشور خود پاسخگو شوند، اين مسئولیت بر عهده ماست که آنها را در عرصه بين المللی پاسخگو کنيم.»

جنبش سبز

در بخشی از بيانيه اين دو معاون وزير امور خارجه امريکا همچنين آمده است: ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، از بهمن ماه سال گذشته بدون اتهامی در بازداشت خانگی به سر می برند، بسياری از چهرهای اصلی اين جنبش در بازداشت يا مجبور به ترک کشور شده اند. اعضای خانواده های آنها بازداشت يا به آنها حمله شده است.

اين بيانيه اضافه کرده است: به همين دليل اين جنبش هم اکنون تحت محاصره و دچار پراکندگی شده است. به رغم اين که ديگر تظاهراتی برگزار نمی شود اما اقدامات حکومت برای ارعاب همچنان ادامه دارد.

اردوگاه اشرف

چندتن از نمايندگان از دستياران وزير امور خارجه امريکا در خصوص تلاش ها برای محافظت از اردوگاه اشرف در عراق پرسش هايی مطرح کردند.

يکی از نمايندگان پرسشی درباره وضعيت ساکنان اردوگاه اشرف و همچنين حضور سازمان مجاهدين خلق ايران در فهرست گروه های تروريستی را مطرح کرد.

جفری فلتمن در پاسخ به اين پرسش تصريح کرد چنانچه تا پايان سال جاری راه حلی برای مساله ساکنان اردوگاه اشرف پيدا نشود اوضاع در اردوگاه اشرف می تواند وخيم تر شود. وی اضافه کرد که آمريکا در تلاش است برای خروج ساکنان اين اردوگاه راهی پيدا کند.

عراق پیشتر اعلام کرده است که اعضای سازمان مجاهدين خلق باید تا پايان سال ۲۰۱۱ اين کشور را ترک کنند

جفری فلتمن با اين حال تاکيد کرد اين که سازمان مجاهدين خلق در فهرست گروه های تروريستی وزارت امور خارجه آمريکا قرار دارد، تاثيری بر تصميم کشورهای اروپايی برای پذيرش ساکنان اوردگاه اشرف ندارد.

وی با اين حال تصريح مساله بررسی وضعيت سازمان مجاهدين در فهرست گروههای تروريستی در جريان است و نمی تواند مشخصا زمانی را برای اعلام نتيجه اين بررسی ها اعلام کند.

اردوگاه اشرف که در دوران جنگ ايران و عراق در ۶۵ کيلومتری بغداد تاسيس شد، هم اکنون محل سکونت حدود ۳ هزار و چهارصد نفر از اعضای گروه سازمان مجاهدين خلق است.
XS
SM
MD
LG