لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

آمريکا بار دیگر خواستار آزادی رکسانا صابری شد


رکسانا صابری، ۳۱ ساله، شش سال پيش به عنوان خبرنگاری که با چند رسانه خارجی همکاری می کرد به ايران رفته بود.
رکسانا صابری، ۳۱ ساله، شش سال پيش به عنوان خبرنگاری که با چند رسانه خارجی همکاری می کرد به ايران رفته بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز پنجشنبه از مقامات ایران خواست تا رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی- آمريکايی، را آزاد کند.

رابرت وود گفت : سفارت سوئيس در تهران تاييد کرده که اوايل هفته جاری رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی- آمريکايی، محاکمه شده است و انتظار می رود حکم وی به زودی صادر شود.

واشينگتن با تهران روابط ديپلماتيک ندارد و سفارت سوئيس حافظ منافع آمريکا در ايران است.

رابرت وود همچنین در گفت وگو با خبرنگاران افزود: آمريکا باور دارد که اتهام «جاسوسی» عليه رکسانا صابری بی پايه و اساس است و واشينگتن از مقام های ايران می خواهد بي درنگ اين خبرنگار را آزاد کند.

رابرت وود در پاسخ به اين پرسش که ايا محاکمه رکسانا صابری تاثيری بر تلاش دولت اوباما برای تعامل با ايران خواهد داشت، گفت:« الان نمی توانم پاسخ خوبی به شما بدهم، ولی اين (محاکمه صابری) کمک نخواهد کرد.»

وی افزود:فکر می کنم پاسخ مثبت در پرونده صابری کمک خواهد کرد .

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا باردیگر از محاکمه غیر علنی رکسانا صابری انتقاد کرد.

در همين زمينه سخنگوی قوه قضائيه، روز سه شنبه درباره محاکمه رکسانا صابری گفته بود: «اتهام وی جاسوسی به نفع اجانب بوده که کيفرخواست صادر و در دادگاه مطرح شده است.»

عليرضا جمشيدی افزوده بود: «با توجه به اينکه آخرين دفاع نيز از رکسانا صابری اخذ شده، بنابراين به زودی و در نهايت طی دو هفته آينده حکم دادگاه صادر خواهد شد.»

رکسانا صابری، ۳۱ ساله، شش سال پيش به عنوان خبرنگاری که با چند رسانه خارجی همکاری می کرد به ايران رفته بود. وی که از پدری ايران و مادری ژاپنی در آمريکا متولد شده است در بهمن سال ۱۳۸۷ در تهران بازداشت و روانه زندان اوين شد.

ابتدا مقامات ايران اعلام کردند که دليل بازداشت خانم صابری نداشتن مجوز برای فعاليت های خبری است. اين مقامات گفته بودند که رکسانا صابری از سال ۱۳۸۵ به بعد مجوز فعاليت نداشته است.

سخنگوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند ماه تأييد کردند که خانم صابری با حکم دادگاه انقلاب بازداشت شده و اکنون در زندان اوين تهران به‌سر می‌برد.

به گفته مقام‌های ايرانی خانم صابری پس از انقضای کارت خبرنگاری‌اش در سال ۱۳۸۶ «به صورت غيرقانونی» در ايران کار خبری می‌کرده است.

اما بعدا حسن حداد، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، اعلام کرد که رکسانا صابری بدون مجوزِ خبرنگاری وت حت عنوان خبرنگار به «فعاليت های جاسوسی» می پرداخته و به گفته او، رکسانا همه اتهامات را نيز پذيرفته است.

اتهام جاسوسی عليه اين خبرنگار ايرانی –آمريکايی انتقاد سازمان های مدافع حقوق بشر و مقامات امريکا را درپی داشت.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه امريکا، نسبت به ايراد اتهام جاسوسی عليه خانم صابری ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری وی شده است.

رضا و اکی کو صابری، پدر و مادر اين خبرنگار ايرانی آمريکايی، به تهران سفر کرده اند و روز سه شنبه هفته گذشته با وی در زندان ملاقات کرده اند.

در همين زمينه گزارشگران بدون مرز با تاکيد بر آزادی فوری اين خبرنگار، اعلام کرد که مقامات مسئول ايران از اتهام «جاسوسی» سوء استفاده می‌کنند تا روزنامه‌نگاران را زندانی و آزادی بيان را محدودتر کنند.
XS
SM
MD
LG