لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه جام جم ، از برکناری داود احمدی نژاد بازرس ويژه و برادر رئيس‌ جمهوری اسلامی خبر داده است.


به نوشته این روزنامه يک مقام مسوول در نهاد رياست ‌جمهوری برکناری داود احمدی نژاد را تاييد کرده است.


اين روزنامه ، با اشاره به انتشار غير رسمی خبر برکناری داود احمدی نژاد به دليل اختلاف با انتصاب یکی از سه وزير جدید ، نوشته « اين مقام دولت که خواست نامش فاش نشود با تکذيب خبر برکناری داووداحمدی‌نژاد به دليل مخالفت وی با برخی انتصاب‌های اخير به‌ويژه انتخاب علی کردان به عنوان وزير کشور اعلا‌م کرد ، داوود احمدی‌نژاد بازرس ويژه رئيس‌جمهور به درخواست خود از مقامش کناره‌گيری کرده است. »


جام جم همچنين با اشاره به اظهارات اين مقام دولتی که دليل تغيير برادر احمدی نژاد را بیماری ذکر کرده ، نوشته « اين مقام مسوول به نوع بيماری داوود احمدی‌نژاد اشاره‌ای نکرده است. »


«نان دوباره گران شد»


روزنامه اعتماد ، گرانی دوباره نان را مورد توجه قرار داده و نوشته « يک مقام مسوول بالا رفتن دستمزد کارگران و هزينه های خبازی ها را از عمده علل افزايش قيمت نان اعلام کرد ، و از اجرای طرح آزمايشی توليد نان با نرخ آزاد در برخی از نقاط تهران خبر داد. »


به نوشته اين روزنامه مجيد قهرمانان ، رئيس هيات مديره انجمن صنفی نان های صنعتی ، با بيان اينکه افزايش دو برابری قيمت نان جوابگوی هزينه های اين بخش نيست ، تاکيد کرده « تحميل هزينه های کارگری ، آب ، برق و گاز به خبازی ها موجب افزايش قيمت نان شده است. »


اعتماد نوشته که قهرمانیان افزايش قيمت کليه نان ها اعم از سنتی و صنعتی را تائيد کرده ، و گفته « با وجود اعلام درخواست ما مبنی بر تعديل قيمت نان تاکنون هيچ جوابی از مسوولان وزارت بازرگانی دريافت نکرده ايم. »


مخالفت با حذف مجازات های اسلامی


روزنامه کيهان ، طی سرمقاله ای با عنوان « پروژه سوخته » با حذف مجازات های اسلامی و از جمله سنگسار از قوانين ايران مخالفت کرده است.


اين روزنامه با اشاره به اعتراض و مخالفت فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از ايران با اعدام های گسترده در ایران ، ضمن دفاع از اجرای حدود اسلامی چون قطع دست و پا ، و سنگسار نوشته « مسئله اصلی و قابل تأمل اين است که پروژه اصلی آنها جايگزين ساختن پاره ای از مجازات های غربی به جای برخی مقررات و قوانين کيفری اسلامی است. »


کيهان ، فعالان حقوق بشر در داخل ايران را به خاطر انتقاد از برخی مجازات های اسلامی متهم کرده که به « پياده نظام قدرت های غربی تبديل شده اند » و « هدف آنها ستيزه جويی با نظام جمهوری اسلامی است. »


اعدام 3 نفر در زاهدان


روزنامه جمهوری اسلامی ، از اعدام ۳ نفر ديگر در زاهدان خبر داده ، و نوشته « با حکم دادگاه انقلاب اسلامی چابهار در استان سيستان و بلوچستان صبح ديروز ۳ نفر در زاهدان به دار آويخته شدند. »


اين روزنامه اعدام شدگان را « گل محمد صالح زهی » ، « رحيم بارانزهی » و « اسدالله اسحاق زهی » معرفی کرده ، و نوشته که دادگاه انقلاب چابهار اين سه تن را به اعدام محکوم کرده بود که صبح سه شنبه در زندان زاهدان اعدام شد.


روزنامه جمهوری اسلامی اتهام دو تن از اعدام شدگان را نگهداری مواد مخدر اعلام کرده ، اما برای يکی از اعدام شدگان اتهامی ذکر نکرده است.


احمدی نژاد حکم رسمی کردان را امضاء کرد


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، به رغم اخبار منتشر شده در خصوص مدرک جعلی وزير کشور ، خبر داده که محمود احمدی نژاد احکام رسمی انتصاب ۳ وزير جديد را امضاء کرده ، و « شمس الدين حسينی ، حميد بهبهانی و علی کردان را به عنوان وزرای امور اقتصادی و دارايی ، راه و ترابری ، و کشور منصوب کرده است.»


اين روزنامه همچنين از قول محمد رضا باهنر و در واکنش به ابهامات ايجاد شده در خصوص مدرک تحصيلی وزير کشور ، نوشته « رأی اعتماد به وزرا مثل يک زلزله است که هم پيش لرزه و هم پس لرزه دارد. »


روزنامه دولتی ايران همچنين نوشته که نايب رئيس مجلس ابهامات ايجاد شده درباره وزير کشور در برخی سايت های اينترنتی را « خلاف مصلحت » ارزيابی کرده ، و گفته « ادامه بحث های رأی اعتماد به وزير نه به مصلحت نظام و نه به مصلحت مجلس و نه به مصلحت دولت و نه لابی های سياسی است. »


XS
SM
MD
LG