لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه اعتماد ملی ، خبر داده که طی يک سال گذشته امتياز ۲۱ نشريه لغو يا توقيف شده ، و بيش از ۳۵ نشريه نیز محاکمه شده اند.


به نوشته اين روزنامه « هيات نظارت بر مطبوعات که زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌می فعاليت می‌کند ، در يک سال گذشته طی جلسات دوشنبه خود ‌پس از بررسی مقطعی نشريات بدون آنکه فرصت دفاع را به مديران مسوول دهد ، حکم به لغو امتياز نشريه داد ، و حيات دوباره را از ۲۱ نشريه سلب کرد. »


اعتماد ملی با اشاره به اينکه مطابق قانون بايد پرونده نشریات در هيات نظارت بر مطبوعات که بر اساس آن حکم لغو امتياز صادر شده ، ‌در مدت دو هفته به مرجع قضايی ارسال شود ، نوشته که پرونده بسياری از نشريات لغو امتياز شده طی سال اخیر تاکنون به دادگاه ارجاع نشده است.


اين روزنامه ، به مناسبت روز خبرنگار در ایران ، از قول بدرالسادات مفيدی دبير انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران ، در خصوص وضعيت رسانه ها نوشته « در يک‌سال گذشته جريان حاکم ، توقيف ، تعطيلی و لغو امتياز نشريات را پيگيری کردند ، نتيجه اين حرکت ، بيکاری بسياری از روزنامه‌نگاران ، ‌احضار و سپس بازداشت آنها بود که سال سختی را برای روزنامه‌نگاران رقم زد. »


اعدام ۳ نفر در قم


روزنامه کيهان ، از اعدام ۳ نفر در قم خبر داده است.


اين روزنامه ، متهمان اعدام شده را مهدی ۲۷ ساله ، جواد ۳۴ ساله و علی ۳۸ ساله معرفی کرده ، و اتهام آن ها را « ارتکاب رابطه نامشروع ، قتل ، و خريد و نگهداری ترياک » ذکر کرده ، و نوشته که این افراد در زندان مرکزی قم حلق آويز شده اند.


تصويب اوليه طرح حراست ها


روزنامه جمهوری اسلامی ، تصويب يک فوريت « طرح حراست ها » در مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه ، نمايندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه يک فوريت طرحی را تصويب کردند که در صورت نهايی شدن در کليه نهادها ازجمله شورای نگهبان ، مجمع تشخيص مصلحت نظام ، قوای سه گانه و توابع آن ها ، و کليه دستگاه هايی که از بودجه عمومی استفاده می کنند ، واحدی تحت عنوان حراست تشکيل می شود. »


روزنامه جمهوری اسلامی نوشته « اين طرح به منظور انجام اقدامات تدافعی لازم ، و جهت جلوگيری از دسترسی غيرمجاز به اطلاعات اسناد مدارک و رايانه ، اماکن و تاسيسات ، شناسايی عوامل ايجاد نارضايتی و بحران ، همچنين پيشگيری از نفوذ عوامل غيرمجاز در دستگاهها مبارزه با فساد ، و تبادل اخبار و اطلاعات با دستگاه های ذيصلاح در کليه نهادها » تدوين شده ، و قرار است که واحد حراست در همه دستگاه های عمومی و دولتی ، و حکومتی اين موارد را تحت کنترل قرار دهد.


ورود سپاه به فعاليت های فرهنگی


روزنامه کارگزاران ، از« توسعه ماموريت های سپاه پاسداران به محيط های فرهنگی » خبر داده است.


به گزارش این روزنامه ، نورعلی شوشتری جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه روز چهارشنبه اعلام کرد که توسعه ماموريت‌های سپاه به محيط‌های فرهنگی در چارچوب طرح تغيير ساختار اين نهاد نظامی انجام می شود.


کارگزاران همچنين نوشته که فرماندهان ارشد سپاه طی يک ماه گذشته هدف از تغييرات در اين نيروی نظامی را عموما به آمادگی سپاه برای مقابله با تهديدهای خارجی و امکان « نبرد نامتقارن » در برابر چنين تهديدهايی ذکر کرده بودند ، اما جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه اکنون می گويد که با تغيير ساختار، سپاه می‌تواند ماموريت خود را علاوه بر صحنه عملياتی و رزمی ، در محيط‌های فرهنگی نيز توسعه دهد.


اين روزنامه تاکيد کرده که شوشتری توضيحی بيشتر در اين‌باره نداده ، اما گفته است : سپاه جهت تحقق شعار سال و با هدف ايجاد تحول در ساختار خود برای دفاع از ارزش‌های انقلاب ، درآينده خدمات بيشتر و بهتری ارائه دهد.


پايان نصب دوربين های نيروی انتظامی


روزنامه خراسان ، خبر داده کار نصب ۴۰۰ دوربين در « محلات جرم خيز تهران» و به صورت آزمايشی به پایان رسیده است.


اين روزنامه به نقل از فرمانده پيشگيری نيروی انتظامی نوشته « در تهران ۴۰۰ دوربين برای کنترل نقاط آلوده به لحاظ ناهنجاری های اجتماعی نصب خواهد شد که هم اکنون در تهران و شهرستان ها نمونه های اين دوربين به صورت آزمايشی در برخی نقاط نصب شده است. »


به نوشته خراسان اين مقام نيروی انتظامی همچنين گفته است : بعد از رفع نقاط ضعف و قوت اين طرح ، و آزمايش دوربين ها ، نصب کامل دوربين ها در تهران و شهرستان ها آغاز می شود.


«محدوديت ها به هنرهای تجسمی رسيد»


روزنامه اعتماد ، خبر داده که اعمال محدوديت ها برای هنرمندان به هنرهای تجسمی نيز رسيده است.


به نوشته اين روزنامه « مرکز هنرهای تجسمی ، قانون مصوب سال ۷۳ درباره ارائه مجوز نمايشگاه های هنری را که چند سالی بود ديگر به عنوان يک قانون لازم الاجرا شناخته نمی شد ، دوباره به مرحله اجرا گذاشته است. »


بر اساس اين قانون مرکز هنرهای تجسمی به عنوان نماينده وزارت ارشاد در حوزه تجسمی ، گالری دارها را ملزم کرده است تا پيش از برگزاری هر نمايشگاه ، عکس های آثار ارائه شده در آن را برای کسب مجوز به اين مرکز ارسال کنند.


روزنامه اعتماد در عين حال نوشته « پيش بينی می شد اجرای مجدد اين قانون سکوت گالری دارها را به همراه داشته باشد ، اما در هفته گذشته معدودی از گالری داران نسبت به آن واکنش نشان دادند و بدون ذکر نام شان در بعضی رسانه ها به مخالفت با اين قانون پرداختند. »


XS
SM
MD
LG