لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه کيهان ، در خبری فعاليت کانون نويسندگان ايران را غير قانونی خوانده ، و از قول معاون فرهنگی وزير ارشاد نوشته « هيچ نهاد رسمی با عنوان کانون نويسندگان در کشور به ثبت نرسيده و نهادی با اين عنوان که مجوزی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دريافت کرده باشد ، وجود خارجی ندارد. »


اين روزنامه به نقل از محسن پرويز همچنين نوشته « افرادی که با اين عنوان فعاليت می کنند ، ممکن است همانند برخی افراد مختلف باشند که گردهم جمع شده اند و بيانيه سياسی صادر می کنند و اين فعاليت فرهنگی نيست. »


کيهان همچنين خواستار برخورد « دستگاه های ذی ربط » با کانون نويسندگان ايران شده ، و به نقل از معاون فرهنگی وزارت ارشاد مدعی نوشته که در ايران "سانسور" وجود ندارد.


کانون نويسندگان ايران ، قديمی ترين تشکيل فعال نويسندگان ايران است که از سال ۱۳۴۶ تاکنون امور صنفی نويسندگان ، دفاع از آيادی بيان ، و مبارزه با سانسور را در دو حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی ادامه داده است.


برکناری قريب الوقوع وزير نيرو


روزنامه سرمايه ، در گزارشی از برکناری قريب الوقوع وزير نيرو خبرداده ، و با اشاره به اينکه « قوی ترين مردان رئيس جمهوری نيز از تغييرات کابينه مصون نيستند » نوشته «پرويز فتاح وزير نيرو به زودی جای خود را به کس ديگری خواهد داد. »


اين روزنامه دليل اين برکناری را خاموشی و قطعی گسترده برق در سراسر کشور و نارضايتی مردم عنوان کرده ، و در اين باره نوشته است : کنار گذاشتن پرويز فتاح از وزارت نيرو به مفهوم دلخوری رئيس جمهوری از وی نيست و ممکن است که او در پست معاون اول رياست جمهوری در کابينه نهم حضور داشته باشد.


سرمايه همچنین در گزارش خود از قول يک مقام آگاه نوشته است « قطعاً وزير نيرو طی ۱۰ روز آينده برکنار خواهد شد. »


اين روزنامه تاکید کرده « به نظر می رسد اين اقدام رئيس جمهوری برای آرام کردن جو فعلی و نارضايتی مردم باشد زيرا گسترش خاموشی ها در اکثر استان های کشور تاثير مخربی بر روند اقتصادی و اجتماعی کشور داشته است. »


تغيير واحد پول


روزنامه کارگزاران ، در شماره روز پنجشنبه خود از حذف تعدادی از صفرهای اسکناس های رايج و تغيير واحد پولی خبرداده است.


به نوشته اين روزنامه ، قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اجرای طرح تحول اقتصادی که در يک بند آن به موضوع ارزش‌گذاری پول ملی تاکيد شده ، از دو تدبير برای اجرايی کردن اين طرح خبر داد که در آن به موضوع حذف تعدادی از صفرهای اسکناس نیز اشاره شده است.


کارگزاران از قول حسين قضاوی در باره جزييات اين طرح نوشته « در کوتاه مدت از اسکناس درشت يا ايران چک بانک مرکزی استفاده می شود و در ميان مدت دو تدبير اجرايی مهم اتخاذ می شود.»


« حذف تعدادی از صفرهای اسکناس و احتمالا تغيير واحد پولی » و « ارتقای سطح بهره‌مندی جامعه از بانکداری الکترونيکی »بخش های دیگری از این طرح اعلام شده اند.


برکناری سفير ايران در فرانسه


روزنامه جمهوری اسلامی ، در ستون « جهت اطلاع » خود از برکناری علی آهنی ، سفير جمهوری اسلامی در فرانسه خبرداده ، و در اين باره نوشته « فارغ از سنجيده بودن يا نبودن تغيير سفير ايران در اين کشور مهم اروپايی در مقطع حساس گفت وگوهای ايران و اروپا در مسئله هسته ای طرح احتمال انتصاب يک عنصر دارای وضعيت مبهم نگرانی هايی را در ميان دلسوزان جمهوری اسلامی ايران پديد آورده است. »


اين روزنامه در خصوص آنچه نگرانی از این تغییر نامیده ، نوشته است : در اين برهه ايران نياز مبرم به يک سفير کارشناس و با تجربه دارد تا بتواند با گزارش های درست کشور را ياری کند ، چرا که هم ايران امکانات بالقوه زيادی دارد و هم فرانسوی ها ضعف هايی دارند که می توان از آنها مثل چينی ها استفاده کرد.


«پليس متهم به دروغگويی می شود»


روزنامه آفتاب يزد ، اخبار جدید از ماجرای شليک گلوله در دايره هشت پليس آگاهی تهران را مورد توجه قرار داده ،ماجرایی که طی آن يک مامور پليس آگاهی با شليک چند گلوله يک سرگرد و يک ستوان نيروی انتظامی را به قتل رساند ، و خودش نيز مجروح شد.


اين روزنامه از قول فرمانده نيروی انتظامی درباره دلايل تناقض در خبررسانی در اين خصوص نوشته « اطلاعيه‌ای که توسط پليس صادر شد براساس دريافت خبر اوليه از محل وقوع حادثه ، به صورت تلفنی از سوی مسئول پايگاه اطلاع‌رسانی پليس بود ، اما زمانی که من از علت حادثه باخبر شدم ،اعلام کردم که خبر را اصلاح کنيد ، چون پليس متهم به دروغگويی می‌شود. »


آفتاب يزد همچنين با اشاره به جزييات اين حادثه از قول احمدی مقدم نوشته « اين تنها يک حادثه در بين کارکنان پليس بود که گاه و بی‌گاه چنين حوادثی رخ می‌دهد ، و ما شاهد بعضی از اين اتفاقات هستيم. »


نيروی انتظامی پيش از اين با ارسال اطلاعيه‌ای برای مطبوعات علت وقوع حادثه شليک گلوله را در يکی از پايگاه‌های پليس آگاهی ، غيرعمدی و بر اثر سهل انگاری در هنگام تحويل سلاح اعلام کرده بود.


XS
SM
MD
LG