لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه جام جم ، از جزئيات طرح جدیدی برای مدارس دخترانه خبر داده ، که مقامات وزارات آموزش و پرورش آن را « طرح استتار و شاداب سازی مدارس» ناميده اند.


اين روزنامه به نقل از افسانه فروزان فر يک مقام مسئول در این وزارتخانه نوشته « اين طرح در ابتدا با عنوان طرح استتار در مدارس دخترانه در سال ۸۷ مطرح شد ، و هدف از آن تحکيم بنيادهای اعتقادی دختران ، التزام منطقی آنها به حجاب و ارتقاء سطح جسمانی و روانی دانش آموزان به منظور افزايش کيفيت آموزشی مدارس عنوان شده است. »


به نوشته روزنامه جام جم در اين طرح قرار است ابتدا مدارس دخترانه از ديد ساختمان های بلندمرتبه همجوار پوشانده شوند ، و پس استفاده از شيشه های رفلکس و ايرانت های رنگی برای استتار کلاس ها ، دانش آموزان دختر اجازه خواهند يافت تا به ورزش و تفريح در مدرسه بپردازند.


تضمین امنیتی ایران برای تاسیس دفتر حفاظت از منافع امریکا


روزنامه اعتماد ، به نقل از يک مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی خبرداده که اين وزارتخانه ، امنيت ديپلمات های امريکا در ايران را تامين می کند.


به نوشته اين روزنامه ، عباس محتاج معاون امنيتی - انتظامی وزارت کشور که برای سفری سه روزه به آلمان رفته ، در گفت وگو با فايننشال تايمز با مقايسه ضمنی ديپلمات های امريکايی با مهمانان ايران ، تاکيد کرده « هرکس از ايران ديدار کند مهمان ماست و از اين بابت هيچ نگرانی برای امنيت ديپلمات های امريکايی وجود نخواهد داشت. »


معاون امنيتی وزارت کشور همچنين گفته « ايران همواره علاقه مند به گسترش روابط با امريکا بوده است و اين بار نيز منتظر درخواست امريکا برای گشايش دفتر حافظ منافع اين کشور در تهران است. »


به نوشته روزنامه اعتماد آقای محتاج تاکيد کرده « درصورت گشايش دفتر ديپلماتيک امريکا در تهران ، هيچ تهديدی عليه ديپلمات های اين کشور وجود نخواهد داشت و ايران امنيت آنها را تضمين می کند. »


«اظهارات عجیب معاون رئیس جمهور»


روزنامه خراسان ، سخنرانی معاون رئيس جمهوری اسلامی درباره « دوستی ايران امروز با مردم اسرائيل » را مورد توجه قرار داده ، و آن را « اظهارات عجيب معاون رئيس جمهور » توصيف کرده است.


به نوشته اين روزنامه ، اسفنديار رحيم مشايی گفته است « ايران امروز با مردم آمريکا و اسرائيل دوست است.هيچ ملتی در دنيا دشمن ما نيست اين افتخار است.ما مردم آمريکا را از برترين ملت های دنيا می دانيم. »


روزنامه خراسان ، همچنين از قول مشايی که رياست سازمان ميراث فرهنگی را نيز بر عهده دارد ، نوشته « ما با هيچ کس در دنيا جنگ نداريم ما در ٨سال جنگ فقط دفاع کرديم و حتی يک روز هم نجنگيديم. »


بازرسی بدنی نماینده ویژه احمدی نژاد در فرودگاه پکن


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، با تائيد بازرسی بدنی از فرستاده ويژه محمود احمدی نژاد به چين در فرودگاه پکن ، علت آن را « تدابير شديد امنيتی در فرودگاه » اعلام کرده است.


اين روزنامه ، به نقل از « يک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایران » در خصوص گزارش برخی رسانه ها مبنی بر برخورد غيرمتعارف با محمد علی حسينی معاون وزير خارجه جمهوری اسلامی و هيات همراه وی در فرودگاه بين المللی پکن ، نوشته « با توجه به برگزاری قريب الوقوع مسابقات المپيک در اين کشور و اتخاذ تدابير شديد و جديد امنيتی ، پکن اين رويه مقطعی را نسبت به امنيت مقامات خارجی بازديدکننده از اين کشور در مقطع المپيک اعمال می کند. »


روزنامه دولتی ايران همچنين به نقل از همين « منبع آگاه » نوشته « مقامات محلی چين به مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ايران در پکن تأکيد داشته اند که اين رويکرد صرفاً به منظور ارتقای استانداردهای حفاظت و امنيت مقطع المپيک در پرتو حوادث اخير و احتمالی آينده در خصوص تمامی کشورها اتخاذ شده است. »


آمار رو به افزایش ایدز در ایران


روزنامه کيهان ، آخرين آمار مبتلايان به ايدز در ايران را ۱۷ هزار و ۸۱۵ نفر اعلام کرده است.


به نوشته اين روزنامه ، براساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور ، تا اول تيرماه سالجاری در مجموع ۱۷هزار و ۸۱۵نفر مبتلا به اچ آی وی در کشور شناسايی شده اند که ۹۳.۸درصد آنان مرد و ۶.۲ درصد آنان زن هستند.


کيهان نوشته که ۴۱.۳ درصد از مبتلايان به اچ آی وی در گروه سنی ۳۴-۲۵ سال قرار دارند که بالاترين نسبت در بين گروه های سنی را به خود اختصاص می دهند ، و علل ابتلا نيز از تزريق مشترک در مصرف کنندگان تزريقی مواد با ۶۸.۵درصد است،و پس از آن رابطه جنسی با ۷.۷درصد در رتبه دوم قرار گرفته است.


تداوم بازداشت دو پزشک در تهران


روزنامه کارگزاران ، وضعيت دو پزشک بازداشت شده در تهران را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « دکتر کاميار و آرش علايی ، از اعضای برنامه رهبران جوان ايشيا سوسايتی هستند که سوم تيرماه بازداشت شده‌اند ، از متخصصان پيشرو در امر اچ‌آی‌وی و ايدز محسوب می‌شوند که در زمينه پيشگيری و درمان آن فعاليت‌هايی در ايران انجام داده‌اند. »


این روزنامه همچنين نوشته که سازمان بين‌المللی ايشيا سوسايتی ، روز شانزدهم ژوئيه ، با انتشار بيانيه‌ای نسبت به بازداشت برادران علايی ، از اعضای اين سازمان ابراز نگرانی کرده است.


کامیار و آرش علايی در ايران موسسه غيردولتی انستيتو پارس را بنيانگذاری کردند ، که به آموزش و درمان بيماران مبتلا به ايدز در ايران می‌پرداخت ، و سازمان بهداشت جهانی در تاييد عملکرد آنها ، اين کلينيک‌ها را نمونه قابل اجرايی برای خاورميانه و شمال آفريقا توصيف کرده بود.


XS
SM
MD
LG