لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه جام جم ، از چندين برابر شدن قيمت برق و گاز در کشور از دو ماه ديگر خبر داده ، و به نقل از معاون وزير نيرو نوشته « از ابتدای مهرماه سالجاری محاسبه قيمت برق و گاز مصرفی در کشور به نرخ آزاد صورت خواهد گرفت.»


به نوشته اين روزنامه ، معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی روز دوشنبه اعلام کرد که « قيمت هر کيلو وات ساعت برق برای مشترکان در حال حاضر ۱۶ تومان است که پس از هدفمند شدن يارانه‌ها قيمت هر کيلو وات ساعت برق از مرز ۷۷ تومان می‌گذرد ، و با هدفمند شدن يارانه‌ها قيمت گاز نيز تغيير خواهد کرد و اين تغيير به هر ميزان که باشد بر روی قيمت برق تأثير خواهد گذاشت. »


جام جم به نقل از محمد احمديان نوشته « بنای دولت بر اين است که اصلاحات اساسی اقتصاد در ۷ محور که يک محور آن هدفمند کردن يارانه‌هاست انجام شود. »


وی همجنين تاکيد کرده « با هدفمندشدن يارانه‌ها و افزايش قيمت برق ، مصرف برق در کشور کاهش خواهد يافت. »


ممنوع شدن مصاحبه ورزشکاران با رسانه های خارج از ایران


روزنامه اعتماد ، از ممنوع شدن گفت وگو با رسانه های بيگانه برای ورزشکاران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه « پس از اينکه در سفر اعضای تيم ملی پينگ پنگ ايران ، ملی پوشان در حاشيه مسابقات با "صدای امريکا" مصاحبه کردند ، سازمان تربيت بدنی اقدامات پيشگيرانه ای را برای جلوگيری از تکرار اين اتفاقات در پيش گرفته است. »


اعتماد نوشته که صيدانلو ، مديرکل فرهنگی سازمان تربيت بدنی ، روز گذشته اعلام کرده « ورزشکارانی که خالکوبی دارند ، نمی توانند در المپيک شرکت کنند » ، و « ورزشکاران ايران بايد در حاشيه مسابقات المپيک مراقب رفت وآمدهايشان باشند. »


به نوشته اين روزنامه ، مهمترين بخش از محدوديت های اعلام شده از سوی اين مقام سازمان تربيت بدنی ، برای ورزشکاران ايرانی ، « ممنوعيت گفت وگوی ورزشکاران با رسانه های بيگانه » است.


«3 میلیون و 600 هزار کودک محروم از تحصیل»


روزنامه آفتاب يزد ، نوشته که « ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار کودک خارج از چرخه تحصيل » در کشور وجود دارند.


اين روزنامه به نقل از مديرعامل انجمن حمايت از حقوق کودکان خبر داده که از مجموع ۱۳ ميليون و ۲۵۳ هزار کودک رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال کشور در سال ۸۵، سه ميليون و ۶۰۰ هزار کودک خارج از چرخه تحصيل ، و يک ميليون و ۷۰۰ هزار کودک نيز به صورت مستقيم درگير کارند. »


به نوشته آفتاب يزد اين مسئول انجمن حمايت از کودکان ، همچنين گفته علاوه بر وجود يک ميليون و ۷۰۰هزار کودک کار در کشور ، ۹۱۵ هزار کودک با عنوان « کودک خانه‌دار » توسط مرکز آمار ايران ثبت شده است که حدود ۹۰۴ هزار نفر از آن‌ها را دختران و مابقی را پسران تشکيل می‌دهند.


اين روزنامه نوشته که « کودکان خانه‌دار » ، کودکانی هستند که به دليل ازدواج زودهنگام، خانه‌دار شده‌اند.


ورود رسمی سپاه پاسداران به امور فرهنگی


روزنامه کيهان ، به نقل از فرمانده نيروی مقاومت بسيج از آغاز مأموريت های جديد فرهنگی سپاه پاسداران خبر داده ، و نوشته « ماموريت های فرهنگی سپاه ، پاسخ به تهديدات نرم دشمن است. »


به نوشته اين روزنامه حسين طائب فرمانده نيروی مقاومت بسيج در اظهاراتی جديد اعلام کرد « بخش فرهنگی در سپاه و به ويژه در سطوح نيروی مقاومت بسيج بايد تهديدات فرهنگی دشمن را به خوبی شناسايی کند و پاسخ مناسبی را برای اين تهديدات ارائه دهد. »


کيهان نوشته که طائب « در توجيه ساختار و مأموريت های جديد فرهنگی سپاه » تاکيد کرده است « رده های فرهنگی سپاه در سراسر کشور با اجرای دقيق و درست ابلاغيه ها و طرح های تدوين شده می توانند نقش مهمی در مقابله با تهديدات فرهنگی دشمن از خود نشان دهند. »


مخالفت با مجازات اعدام برای اتهامات اینترنتی


روزنامه سرمايه ، گزارش داده که شماری از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر به رياست شيرين عبادی روز دوشنبه در دفتر مرکزی اين کانون گردهم آمدند تا مخالفت خود را با طرح « قانون تشديد مجازات اخلال در امنيت روانی جامعه » و گسترش دامنه مجازات اعدام به برخی جرائم اينترنتی ابراز کنند.


به نوشته اين روزنامه « به باور کانون مدافعان حقوق بشر تصويب نهايی طرح مزبور ، علاوه بر آنکه تهديدی جدی در قبال آزادی های فردی محسوب می شود ، باعث افزايش ميزان اعدام ها در جامعه خواهد شد ، و در عين حال امنيت قضايی شهروندان نيز به مخاطره افتاده ، و سرنوشت آنها به تفسيرهای سليقه ای برخی قضات دادگاه ها گره خواهد خورد. »


سرمايه نوشته که « شيرين عبادی » در گردهمايی مطبوعاتی روز دوشنبه کانون مدافعان بشر ، تاکيد کرده که طرح اعدام برای اخلال در امنيت روانی جامعه ، در صورت تصويب نهايی و قانونی شدن آن از سوی مجلس « باعث می شود که آزادی بيان بيش از پيش در جامعه محدود شود. »


به نوشته این روزنامه در اين گردهمايی اعتراضی « سيد محمد سيف زاده » ، « پروين اردلان » ، يکی از نمايندگان دفتر تحکيم وحدت ،و برخی از وبلاگ نويسان معترض به ايراد نظرات خود پرداختند که نکته مشترک همه آنها ابراز نگرانی از رويکرد مسوولان در قبال مسائل اجتماعی بود.


XS
SM
MD
LG