لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه کارگزاران ، حمايت وزير دادگستری از لايحه حمايت از خانواده را مورد توجه قرار داده ، و به نقل از وی نوشته « اکنون در قانون موجود هيچ محدوديتی برای ازدواج مجدد وجود ندارد ، اما دولت با گنجاندن ماده ۲۳ در لايحه حمايت از خانواده با دشوار کردن شرايط ازدواج مجدد به دنبال محدود کردن آن است.»


به گزارش اين روزنامه ، غلامحسين الهام دليل تغييرات در اين لايحه را عدم شرعی بودن برخی از مواد آن دانسته ، و گفته «‌در اين قانون ، دو ماده ۱۶ و ۱۷ وجود داشت که ماده ۱۶ آن تصريح می‌کرد که مرد نمی‌تواند با داشتن زن ، همسر دوم اختيار کند. ماده ۱۷ اين قانون هم که ضمانت اجرای ماده ۱۶ بود ، در سال ۱۳۶۳ طی نظريه‌ای از سوی فقهای شورای نگهبان ،‌ خلاف‌شرع اعلام شد و در واقع با اين نظر ، ماده ۱۶و ۱۷ خلاف‌شرع اعلام شد. »


به نوشته کارگزاران ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده به مرد اين اجازه را می دهد که با مراجعه به دادگاه و بدون رضايت همسر اول ، همسر ديگری اختيار کند.


این لایحه که فعالان حقوق زنان در ایران از آن به عنوان لایحه چند همسری نام می برند ، طی روزهای گذشته با اعتراض گسترده زنان از دستور کار مجلس به طور موقت خارج شد.


تعطیلی دو نیروگاه به دلیل قطع گاز


روزنامه سرمايه ، از تعطيلی دو نيروگاه توليد برق کشور به دليل کمبود گاز خبر داد ، و نوشته « نيروگاه های شازند و منتظری روز گذشته به علت قطعی گاز از مدار توليد خارج شدند. »


يک منبع آگاه در وزارت نيرو به این روزنامه گفته « قطع گاز يکی از مشکلاتی است که باعث تشديد خاموشی ها شده است. اين امر در کاهش توليد برق کشور نيز تاثير گذار بوده و خاموشی ها را تشديد کرده است. »


نيروگاه شازند دارای چهار واحد ۳۲۵ مگاواتی است که در مجموع ۵ درصد از انرژی برق کشور را تامين می کند.


سرمايه با اشاره به وعده های وزير نيرو مبنی بر کاهش قطعی برق از شهريورماه نوشته » اداره پيگيری خاموشی های شرکت توزيع برق تهران دريافت هرگونه دستور العمل به منظور کاهش يا افزايش ميزان خاموشی ها در ماه رمضان را رد کرده است.»


يک منبع مطلع در شرکت توزیع برق نیز گفته است : برنامه خاموشی ها طی روال گذشته پيگيری خواهد شد.


آزادی سلطان شکر


روزنامه کيهان ، از آزادی يک متهم به مفاسد اقتصادی با عنوان « سلطان شکر » خبرداده ، و از قول سخنگوی قوه قضاييه نوشته « اين فرد که چند پرونده در دستگاه قضايی داشته و يک مورد آن به اتهام کلاهبرداری بوده ، از سال پيش تا دوشنبه گذشته در زندان بود اما سه شنبه با قرار ۱۵۰ ميليارد تومانی برای پرونده دوم خود از زندان آزاد شد. »


اين روزنامه درباره اين متهم به فساد اقتصادی نوشته « سلطان شکر به جرم زمين خواری چندصد ميليارد تومانی و قاچاق شکر دستگير شد ، اما فروش مال غير ، اخذ وام و تسيهلات از بانک ها و هزينه کردن در امور غيرمرتبط نيز از اتهامات ديگر وی بوده است. »


تشدید طرح امنیت اجتماعی


روزنامه آفتاب يزد ، از ادامه و تشدید طرح امنيت اجتماعی خبرداده ، و از قول رييس مرکز اطلاع رسانی نيروی انتظامی نوشته « در اجرای طرح امنيت اجتماعی ۷۰ دستگاه خودرو به علت ‌ايجاد مزاحمت برای نواميس ، داشتن سرنشين بدحجاب و آلودگی صوتی طی ۲ روز گذشته در تهران توقيف شده است. »


این مقام مسول در نيروی انتظامی همچنین گفته « نيروی انتظامی همان گونه که اعلام کرده بود با مزاحمت های خيابانی ، آلودگی صوتی و افراد بد پوشش برخورد خواهد کرد ، و خودروی اين افراد يک هفته تا يک ماه توقيف و صاحبان خودرو به مراجع قضايی معرفی خواهند شد. »


تداوم آتش سوزی جنگل ها


روزنامه جمهوری اسلامی ، از سوختن بيش از ۳۵ هکتار دیگر از جنگل های شمال ایران در شهرستان کلاله خبرداده است.


به نوشته این روزنامه رييس منابع طبيعی اين شهر گفته که بر اثر آتش سوزی ساعت ۴ بعد ازظهر روز سه شنبه شمار زيادی از درختان ۲۵ تا ۳۰ ساله از بين رفت که تعداد آنها در حال شمارش است.


اين روزنامه ، با اشاره به اين که پيشتر نیز ۱۵۰ هکتار از اراضی جنگلی گلستان در آتش سوخته ، نوشته « در ماه گذشته ۵ مورد آتش سوزی در عرصه های جنگل کاری شده مناطق قزل اوتاق ، کريم ايشان ،عرب قاری حاجی ، و آق تقه گوکلان در بوته زارهای يان بولاغ رخ داده بود. »


XS
SM
MD
LG