لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

ابراز نگرانی آمریکا از «آزار خانواده‌های فعالان مسلمان اویغور» توسط حکومت چین


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نام چند نفر از فعالان اویغور که خانواده شان مورد «آزار» قرار گرفته را اعلام کرد.
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نام چند نفر از فعالان اویغور که خانواده شان مورد «آزار» قرار گرفته را اعلام کرد.

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۴ آبان از گزارش‌های متعدد درباره «آزار، بازداشت غیرقانونی و زندانی کردن» خانواده‌های فعالان اویغور ابراز نگرانی کرد.

مایک پومپئو، گفت که ایالات متحده کماکان در مورد گزارش‌های متعدد از «آزار، بازداشت غیرقانونی و زندانی کردن» خانواده‌های فعالان اویغور و بازداشت شده‌ها در اردوگاه‌های ایالت سین‌کیانگ توسط دولت چین نگران است.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «برخی از این آزارها به فاصله کوتاهی پس از ملاقات خانواده‌ها با مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا روی داده است».

او در عین حال درخواست واشینگتن از دولت چین برای آزادی همه بازداشت‌شدگان را تکرار کرد.

کشورهای مختلف جهان احداث اردوگاه در مناطق دورافتاده ایالت سین‌کیانگ برای نگهداری مسلمانان اویغور را محکوم کرده‌اند.

چین ادعا می‌کند که این اردوگاه‌ها «مراکز بازآموزی حرفه‌ای» هستند و هدف آنها «مبارزه با اسلام‌گرایی افراطی و ارائه آموزش و مهارت‌های جدید» به ساکنان ایالت سین‌کیانگ است.

به گفته سازمان ملل متحد، حداقل یک میلیون اویغور و مسلمانان دیگر در این اردوگاه‌ها بازداشت هستند.

دولت چین هرگونه آزار و بدرفتاری با اویغورها را تکذیب کرده و می‌گوید این موضوع مربوط به امور داخلی آن کشور است.

مایک پومپئو در بیانیه خود به چند نفر به طور مشخص اشاره کرده که به گفته او، خانواده‌های آنان تحت تاثیر مستقیم نحوه رفتار پکن با اقلیت اویغور قرار گرفته‌اند.

یکی از این افراد به نام «زومرات داوود» از سخنرانان جلسه‌ای در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که در ماه سپتامبر برگزار شد. او در این سخنرانی نحوه بازداشت خود توسط دولت چین و ماه‌ها زندگی در این اردوگاه‌ها را توضیح داد.

آقای پومپئو در بخش دیگری از بیانیه خود گفت: «خانم داوود مطلع شده که پدر سالخورده‌اش که در سال‌های اخیر چند بار توسط ماموران دولت چین بازداشت و بازجویی شده بود اخیرا در شرایط نامعلومی درگذشته است».

دولت آمریکا ماه گذشته چند موسسه چینی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند را تحریم و برای مقام‌های دولت و حزب کمونیست چین که مسئول بازداشت‌های گسترده و آزار مسلمانان در ایالت سین کیانگ هستند محدودیت‌های جدیدی در زمينه صدور روادید وضع کرد.

مایک پومپئو در بخش دیگری از بیانیه روز سه‌شنبه خود گفت: «ما باز از پکن می‌خواهیم که آزار اویغورهای ساکن خارج از کشور را متوقف کرده و به خانواده‌های آنان اجازه دهد که بدون هیچ پیامدی آزادانه با یکدیگر ارتباط داشته باشند».

تشدید تنش بین چین و آمریکا که در عین حال از حدود ۱۵ ماه پیش درگیر جنگ تجاری هستند نگرانی‌ بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران را افزایش خواهد داد.

دولت چین در عین حال حمایت آمریکا از معترضان طرفدار دمکراسی در هنگ‌کنگ را دخالت در امور داخلی خود می‌داند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و بیانیه وزارت خارجه آمریکا/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG