لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۱

پوتین در مورد برجام: هنوز همه‌چیز از دست نرفته است


ولادیمیر پوتین در نشست اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ. ۲۵ مه ۲۰۱۸
ولادیمیر پوتین در نشست اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ. ۲۵ مه ۲۰۱۸

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه ۴ خرداد گفت که با وجود خروج آمریکا از برجام هنوز امکان نجات این توافق اتمی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی که در یک نشست اقتصادی بین‌المللی در شهر سن‌پترزبورگ روسیه سخن می‌گفت افزود که رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای با ایران «باب مذاکره را نبسته» و «هنوز همه‌چیز از دست نرفته‌است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به تازگی اعلام کرد که این کشور از توافق برجام خارج می‌شود و تحریم‌های مرتبط علیه ایران بازگردانده می‌شوند.

آقای ترامپ پس از این تصمیم، روز بیستم اردیبهشت تأکید کرد که امیدوار است با ایران به یک توافق «خوب و عادلانه» دست پیدا کند و از جمله در این چارچوب از لزوم دسترسی بازرسان به تأسیسات نظامی ایران سخن گفت.

ولادیمیر پوتین روز جمعه با اشاره به این تحولات گفت که «رئیس جمهوری ایالات متحده باب مذاکره را نبسته است؛ او می‌گوید موارد زیادی در برجام نظر او را تأمین نمی‌کند اما به‌طور کلی دست‌یابی به توافق با ایران را رد نکرده است.»

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه گفت: «اما در این زمینه تنها راه موجود یک راه دوطرفه است. برای همین هم نباید وضعیت را بیش از حد به هم بزنیم. اگر می‌خواهیم چیزی حفظ شود باید درها را برای مذاکره و رسیدن به نتیجه نهایی باز بگذاریم. به نظر من در حال حاضر همه‌چیز از دست نرفته است.»

دفاع پوتین از برجام

به گزارش خبرگزاری‌های روسی، ولادیمیر پوتین در نشست سن‌پترزبورگ این‌گونه اظهارنظر کرد که «لغو برجام به همه منطقه آسیب می‌زند و همان مشکلی را ایجاد می‌کند که الان پیرامون کره شمالی داریم.»

او با تأکید بر این‌که «مشکلات پیرامون کره شمالی هنوز حل نشده»، گفت: آیا می‌خواهیم مشکل دومی از همین نوع، و شاید بزرگ‌تر، پیش بیاید؟»

اشاره وی به بحران تسلیحات هسته‌ای و موشکی است که ایالات متحده و هم‌پیمانانش با کره شمالی دارند و چشم‌انداز بهبود این بحران در روزهای اخیر با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو شده است.

نگرانی غرب از برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران بیشتر از بابت خطر این برنامه‌ها برای امنیت اسرائیل است که هم‌پیمان غرب در منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌آید.

آقای پوتین روز جمعه با اشاره به این موضوع و با اشاره به برجام پرسید: «آیا برای اسرائیل بهتر خواهد بود اگر ایران از این توافق خارج شود؟ یا اگر مجبور شود توافق را کنار بگذارد؟»

او افزود: «در چنین صورتی فعالیت هسته‌ای ایران عمدتاً برای همه ناآشکار خواهد شد. دیگر خبر نخواهیم شد آنجا چه اتفاقی می‌افتد و چه خطراتی شکل می‌گیرد.»

این اظهارات رئیس جمهوری روسیه در حالی بیان می‌شود که مقام‌های اسرائیلی از خروج آمریکا از برجام استقبال کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین روز جمعه در نشست یادشده در کنار همتای فرانسوی خود امانوئل مکرون سخن می‌گفت و به گزارش خبرگزاری رویترز آقای مکرون نیز درخصوص برجام با خبرنگاران گفت‌وگو داشته و این‌گونه اظهارنظر کرده است که «ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را دوست نداشت زیرا [باراک] اوباما، [رئیس جمهوری پیشین آمریکا] به آن دست یافته بود.»

آقای پوتین نیز روز جمعه تأکید کرد که باراک اوباما در مذاکرات برجام با ایران نقشی اساسی داشته و افزود که چرخش شدید در سیاست خارجه آمریکا در این زمینه خطر بی‌اعتمادی و بی‌ثباتی بین‌المللی را به همراه خود دارد.

رئیس جمهور روسیه در نشست سنت‌ پترزبورگ به مسائل مختلف دیگر نیز پرداخت و گفت که کشورش آماده است با ایالات متحده بر سر مسائل گوناگون گفت‌وگو کند اما نشست پیشنهادشده بین او و دونالد ترامپ «با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است و فعلاً قابل برگزاری نیست.»

دونالد ترامپ در ماه مارس در مورد برگزاری یک دیدار با ولادیمیر پوتین سخن گفته بود اما از آن زمان مناسبات بد بین دو کشور به‌خاطر مسائلی چون کشمکش سوریه و مسمومیت جاسوس پیشین روسیه در بریتانیا، رو به وخامت بیشتر گذاشته است.

منبع: خبرگزاری فرانسه، اینترفکس، رویترز، رادیو فردا؛ پ.پ/س.ن
XS
SM
MD
LG