لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

گردهمایی فرانسه؛ گفت‌وگوی ترامپ و پوتین «در مورد ایران، عربستان و سوریه»


در مراسم روز یک‌شنبه پوتین، بریژیت مکرون، مرکل، ترامپ و ملانیا ترامپ در کنار یکدیگر
در مراسم روز یک‌شنبه پوتین، بریژیت مکرون، مرکل، ترامپ و ملانیا ترامپ در کنار یکدیگر

کاخ الیزه فرانسه می‌گوید در جریان ناهاری که امانوئل مکرون میزبان آن بود، رهبران روسیه و آمریکا در کنار شماری دیگر از رهبران جهان «گفت‌وگوی آزاد و پرعمقی» در مورد ایران، عربستان، سوریه و کره شمالی داشتند.

این گفت‌وگوی غیررسمی در جریان گردهمایی رهبران جهان در فرانسه برای شرکت در مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی نخست انجام شده‌است.

پیشتر این احتمال مطرح شده بود که ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در جریان سفر به فرانسه، دیدار و گفت‌وگویی رو در رو خواهند داشت. احتمال‌ها وقتی پررنگ‌تر شد که در جریان سفر جان بولتون به مسکو و دیدار با پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته بود او و ترامپ می‌توانند در پاریس گفت‌وگویی داشته باشند و بولتون نیز در پاسخ گفته بود «فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری ترامپ علاقه‌مند خواهد بود که در حاشیه صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول با شما دیدار کند».

اما کاخ سفید اعلام کرد این دیدار انجام نخواهد شد و حالا این احتمال مطرح است که دو رئیس‌جمهوری در جریان نشست گروه ۲۰ در آرژانتین در اواخر ماه میلادی دیدار کنند.

در هر صورت پوتین و ترامپ در جریان مهمانی ناهار به میزبانی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، همراه او، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و دبیر کل سازمان ملل دور یک میز نشستند.

کاخ الیزه می‌گوید در همان زمان «گفت‌وگوی آزاد و پرعمقی» در مور مسائل مهم جهانی، ایران، سوریه، عربستان و کره شمالی انجام شد.

پوتین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ریا نووستی که آیا موفق شده با ترامپ گفت‌وگویی کند، پاسخ داده «بله» و در واکنش به این که صحبت‌ها چطور پیش رفت نیز پاسخ داده «خوب بود». اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌است.

البته خود پوتین پیشتر به شبکه دولتی «راشا تودی» گفته بود قرار گذاشته شده کسی مزاحم مکرون نشود و او را مجبور نکند که در این مراسم بزرگ و طبیعتا پرمشغله، ترتیب دیدار خصوصی بین رهبران دیگر را بدهد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه گفت که دور میز ناهار در کاخ الیزه مذاکراتی هم در مورد موضوع پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد انجام شده‌است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده اواخر مهر ماه اعلام کرد کشورش را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌کند. این پیمان در سال ۱۹۸۷ بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی امضا شد و هدف از آن نابودی موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد بود. خروج آمریکا با واکنش‌های گسترده‌ای در اروپا و نیز از سوی روسیه همراه شد.

خانم سندرز افزوده است «آن‌ها مذاکرات سازنده و خیلی خوبی طی دو ساعتی که برای ناهار گرد آمدند، داشتند».

مقام‌های ارشد ایالات متحده، از جمله رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه، طی سفر به فرانسه بر سر برخی موضوعات محوری در سیاست‌ خارجی واشینگتن با هم‌تایان خود گفت‌وگوهایی را انجام داده‌اند؛ آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد ایران یکی از رئوس این گفت‌وگوها بوده‌است. روز شنبه و یک‌شنبه ترامپ و مایک پومپئو، وزیر خارجه‌اش، با هم‌تایان خود در مورد تهران گفت‌وگو کردند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اظهار کرده‌است که «مقابله با رفتارهای مخرب ایران» در کنار مسائل دیگری مانند خلع سلاح اتمی کره شمالی، افزایش قدرت ناتو و بحران در سوریه مطرح شده‌است.

ایران و روسیه، مهم‌ترین حامیان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند. ایالات متحده ائتلافی تشکیل داده که در سوریه علیه «داعش» می‌جنگد و در این نبردها از گروهی از مخالفان اسد و برخی دیگر گروه‌های شبه‌نظامی حمایت می‌کند. روسیه در کنار دیگر طرف‌های «برجام»، به‌جز دولت ترامپ، از توافق اتمی با ایران حمایت کرده‌است. آمریکا از این توافق خارج شده‌است. مسئله خلع سلاح اتمی کره شمالی در پی تغییر رویکرد دستگاه رهبری پیونگ‌یانگ از اوایل سال جاری میلادی مطرح شد. رویکرد به ناتو اخیرا موضوع اختلافاتی بین رئیس‌جمهوری آمریکا و شماری از رهبران اروپایی بوده‌است.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG