لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

آمریکا گزارش‌ها درباره حمله به نیروهایش در شرق سوریه را تکذیب کرد


تصویری آرشیوی از نیروهای آمریکایی در سوریه
تصویری آرشیوی از نیروهای آمریکایی در سوریه

سخنگوی نیروهای تحت حمایت ایالات متحده در سوریه و یکی از گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد اعلام کردند که پناهگاه نیروهای آمریکایی در شرق سوریه شامگاه یکشنبه هدف حملات راکتی قرار گرفت.

اما سرهنگ وین ماروتو، سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده این امر را تکذیب کرد و در توییتر نوشت: «گزارش‌ها دراین‌باره که امروز نیروهای آمریکایی در سوریه هدف حملات راکتی قرار گرفتند، صحت ندارد.»

ساعاتی قبل از آن سیامند علی، سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه که تحت رهبری کردهای این کشور هستند، گفته بود که دو فروند راکت به میدان العمر در استان دیرالزور شلیک شد، اما این حمله هیچ تلفاتی نداشت.

همچنین گروه ناظر حقوق بشر در سوریه نیز که در بریتانیا مستقر است اعلام کرده بود که راکت‌ها از مناطق تحت کنترل نیروهای تحت حمایت ایران در دیرالزور و میادین شلیک شده‌اند.

روز یکشنبه در عین حال گزارش‌هایی از حمله به یکی دیگر از پناهگاه‌های نیروهای آمریکایی در سوریه منتشر شده بود که سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه آن را تکذیب کرده و گفته بود، صداهای انفجاری که از پناهگاه کونوکو شنیده می‌شد ناشی از تمرین نظامی با تجهیزات جنگی بوده است.

اما شش روز قبل نیروهای آمریکایی در شرق سوریه تحت حمله راکتی قرار گرفتند که گزارش آن را سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده همان زمان اعلام کرد. آن حمله واکنشی به حملات نیروی هوایی ایالات متحده به پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در مجاورت مرز سوریه و عراق تلقی شد.

پنتاگون می‌گوید که این گروه‌های شبه‌نظامی پشت حملات پهپادی اخیر در عراق علیه منافع ایالات متحده بوده‌اند.

صدها سرباز ایالات متحده در شمال سوریه مستقر هستند و در جنگ علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» با نیروهای دمکراتیک سوریه همکاری می‌کنند.

از سوی دیگر هزاران شبه‌نظامی تحت حمایت ایران از اقصی نقاط خاورمیانه در مناطق مختلف سوریه، از جمله در طول مرز با عراق، مستقر شده‌اند. این شبه‌نظامیان در جنگ داخلی سوریه به نیروهای بشار پیوسته‌اند و حضورشان نیز توازن قوا را به نفع اسد تغییر داده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن

XS
SM
MD
LG