لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

شولتی: سوریه راه ایران را نرود


نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سوریه سه ماه فرصت داده است تا به پرسش‌های آژانس در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود توضیح دهد.(عکس: AFP)
نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سوریه سه ماه فرصت داده است تا به پرسش‌های آژانس در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود توضیح دهد.(عکس: AFP)

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سوریه سه ماه فرصت داده است تا به پرسش‌های آژانس در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود توضیح دهد و از دمشق خواست که راه ایران را در پیش نگیرد.


گریگوری شولتی، در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق‌الاوسط گفت: «اگر سوریه ظرف این مدت همکاری لازم را نکند، باید در انتظار عواقب ناخوشایند آن باشد.»


گریگوری شولتی با بیان اینکه «رد مهلت قائل شده ازسوی سوریه، بی پاسخ نمی ماند» افزود: «مقامات سوریه باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند راه و روش ایران را سرمشق خود قراردهند و موجب کشاندن پرونده سوریه به شورای امنیت شوند، یا همکاری کرده و درک کنند که شفافیت درراستای منافع سوریه است.»


آقای شولتی یادآورشد که نشست بعدی شورای حکام آژانس ماه مارس ۲۰۰۹ پرونده فعالیت‌های هسته‌ای سوریه را دردستور کار خود قرارخواهد داد، و تا آن زمان، سوریه باید شفاف سازی کرده و به ابهامات و پرسش‌هایی که درمورد فعالیت‌های هسته‌ای کتمان شده آن کشوربوجود آمده، پاسخ داده باشد.


نماینده آمریکا در آژانس گفت: «تحقیقات گسترده آمریکا درمورد برنامه‌های اتمی کره شمالی و کشورهایی که از دانش و تکنولوژی کره شمالی برخوردارشده اند، نشان داد که دولت پیونگ یانگ همکاری‌اش با سوریه را درتاسیسات بمباران شده کتمان نکرد–هرچند که اطلاعات لازم دراین باره را نیز ارائه نکرد.»


آقای شولتی گفت در ادامه این مصاحبه گفت: «درمقطع کنونی، سخن گفتن ازتحریم‌ها علیه سوریه زودهنگام است. ما فعلا ازتحقیقات حرف می‌زنیم. آژانس به سوریه تا نشست بعدی شورای حکام فرصت می دهد.»


گریگوری شولتی درعین حال تاکید کرد که این ضرب‌الاجل سه ماهه رسمی نیست و گفت، «سوریه همان تاکتیکی را درپیش گرفته که ایران درسال‌های اخیر ازآن استفاده می‌کرد، و ما نمی خواهیم که سوریه وارد چنین مسیری شود.»


سی‌ام نوامبر شورای حکام آژانس تصمیم گرفت سوریه را درطرح‌های اتمی با اهداف مسالمت آمیز یاری دهد.


اسرائیل و آمریکا، که دریکسال اخیر اتهامات سختی را به سوریه، مبنی بر «تلاش برای دستیابی به توان هسته‌ای با ماهیت نظامی» وارد کرده‌اند، قاطعانه با تصمیم شورای حکام مخالف بودند.


تاسیسات مشکوک سوریه در«دیرالزور» یا «الکبار» ششم ماه سپتامبر۲۰۰۷ بمباران شد. سوریه این بمباران را به نیروی هوایی اسرائیل نسبت داد.

اسرائیل محمد البرادعی را به تلاش برای تصویب این تصمیم و حمایت ازایران متهم کرد و اعلام کرد که باید درآینده از رسیدن یک فردعرب یا مسلمان به ریاست آژانس جلوگیری کرد.


تاسیسات مشکوک سوریه در«دیرالزور» یا «الکبار» ششم ماه سپتامبر۲۰۰۷ بمباران شد. سوریه این بمباران را به نیروی هوایی اسرائیل نسبت داد.


رییس‌جمهوری آمریکا و رییس سی.آی.ای بهار۲۰۰۸ گفتند که سوریه درصدد تولید بمب اتمی بوده است.


آژانس بین المللی انرژی اتمی ازماه مه ۲۰۰۸ تحقیق درباره سوریه را آغاز کرد. درطول تابستان گذشته تنها یک بار ناظران آژانس امکان یافتند به سوریه سفرکنند.


سوریه ازآن پس اعلام کرده که اجازه بازگشت به ناظران را نخواهد داد. درعین حال که سوریه اتهامات درمورد تلاش برای دستیابی به توانمندی نظامی هسته ای را رد می‌کند، درگزارش هیات ناظران، اعلام شد، درمکان بمباران شده، نشانه های اورانیوم غنی شده بدست آمده بود.


XS
SM
MD
LG