لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

سناتور گراهام: ایران مشغول آزمودن ترامپ و جامعه بین‌المللی است


لیندزی گراهام پس از بازگشت از اسرائیل گفت احتمال حمله اسرائیل به کارخانه موشک سازی حزب الله لبنان جدی است
لیندزی گراهام پس از بازگشت از اسرائیل گفت احتمال حمله اسرائیل به کارخانه موشک سازی حزب الله لبنان جدی است

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکا پس از سفر به اسرائیل و در بازگشت به آمریکا گفت ایران مشغول «آزمودن» دونالد ترامپ و جامعه بین‌المللی است، و اسرائیل خود را برای جنگ دارد آماده می کند.

آقای گراهام که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، خود را از حزب جمهوریخواه نامزد کرده ولی نتوانست کاندید نهایی حزب خود شود، به همراه سناتور جان مک کین، از سناتورهای فعال در حوزه سیاست خارجی آمریکا محسوب می شوند.

به گزارش بلومبرگ،لیندسی گراهام روز سه شنبه گفت اسرائیل آماده جنگ است و ممکن است بر سر یک کارخانه موشک سازی حزب الله لبنان که با کمک ایران در حال ساخته شدن است، دست به اقدام نظامی بزند.

این سناتور جمهوریخواه در مورد این که ایران در لبنان کارخانه موشک سازی تاسیس کرده، گفت در نبود یک استراتژی مقابله با ایران در منطقه چنین موردی روی می دهد. آقای گراهام همچنین گفت ایرانی ها مشغول «آزمودن» ترامپ و جامعه جهانی هستند.»

ایران می گوید حضور نظامی اش در سوریه، برای به خطرانداختن اسرائیل نیست. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران پیشتر و با اشاره به نقش حزب‌الله لبنان که از حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی برخوردار است در رویارویی با اسرائیل، چنین اظهار نظر کرد که ایران برای جنگ با اسرائیل در سوریه نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از تابستان گذشته با «ابراز نگرانی از خطرات حضور فزاینده نظامی ایران در سوریه»، مدعی شد که ایران برای تثبیت حضور نظامی‌اش در حال ساخت پایگاه در سوریه است.

لیندسی گراهام در پاسخ به این پرسش که اسرائیلی ها از آمریکا چه می خواهند گفته است: «مهمات، مهمات، مهمات، و البته حمایت دیپلماتیک اگر اسرائیل دست به اقدام نظامی علیه حزب الله لبنان بزند.»

جلیل روشندل،تحلیلگر سیاسی مقیم آمریکا، در این مورد به رادیو فردا می گوید «دشمنی ایران با اسرائیل و بیان صریح این خصومت ازعوامل تشدید کننده این برداشت است. در ماه‌های اخیر این جدال لفظی علاوه بر ایران و اسرائیل بین رهبران ایران و ایالات متحده نیز ادامه داشته و بخصوص در کنگره مخالفت با ایران روز بروز گسترده تر شده است. مساله مهم این است که مخالفت با ایران محدود به جمهوری خواهان نیست ولی جمهوری خواهان در مورد آن بی‌پروا تر سخن می گویند.»

آقای روشندل می افزاید در مقابل این اظهارات باید به سخنان ژنرال جوزف وتل فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا نیز توجه کرد که دو روز پیش ضمن سخنان خویش گفته بود «تنها ماموریت نیروهای ائتلاف در سوریه ، مقابله با ایران نیست، اما در شرایطی که ما در حال مبارزه با تروریسم هستیم، فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه تهدیدی دراز مدت برای ثبات منطقه و بخش هایی از دنیا محسوب می شود.»

به استناد گزارش هایی از صدای آمریکا، بلومبرگ نیوز، رادیو فردا؛ ک.ت.
XS
SM
MD
LG